Flashback bygger pepparkakshus!
2009-09-18, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashback979
Egenavg ligger på cirkus 30%. Nu har regeringen aviserat att man vill sänka egenavg med 5%. Fr o m nästa år? Så man betalar ca 30% i egenavg + ca 32% i kommunalskatt + över en viss brytning ytterligare 20% i statlig skatt (55%).

Är det 30% egenavgifter ifall man är ensam?

Hur fan vill de att personer som jag ska köra vitt? Jag menar, jag kan inte köra min verksamhet lagligt om jag inte bokför och kör med deras sjuka skatter och kan jag inte köra verksamheten lagligt kan jag lika bra skita i att skatta överhuvudtaget.

Alltså ålderspensionsavgift och sådant trams, varför måste jag betala för det? Samt sjukförsäkring? Får inte jag bestämma själv om jag vill ha det eller inte?
Citera
2009-09-18, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackgirl
Är det 30% egenavgifter ifall man är ensam?

Hur fan vill de att personer som jag ska köra vitt? Jag menar, jag kan inte köra min verksamhet lagligt om jag inte bokför och kör med deras sjuka skatter och kan jag inte köra verksamheten lagligt kan jag lika bra skita i att skatta överhuvudtaget.

Alltså ålderspensionsavgift och sådant trams, varför måste jag betala för det? Samt sjukförsäkring? Får inte jag bestämma själv om jag vill ha det eller inte?

egenavg 29,71% från första 1000-lappen på överskottet
moms 20 % på allt du säljer (omsättningen)
kommunalskatt ca 32% på allt över grundavdraget (ca 18.000 kr) på överskottet

Det är rena rånet.

Tanken från början var att avgifter var öronmärkta för sitt ändamål, men faktum är att regeringen plockar ut pengar från socialförsäkringarna till andra ändamål. Egenföretagarna utnyttjar inte det de betalar in på långa vägar. Det är alltså ren beskattning, vad eliten än väljer att kalla det.
Citera
2009-09-19, 13:59
Bannlyst
Tänkte på det... Jag har tänkt dra upp en hemsida (blir nog en freewebssida till en början) som mest ska spridas här på flashback och bland kompisar angående försäljningen. Är det inte stor risk att någon skatteverkssnubbe eller något snubblar över den här på flashback och tänker att det är bäst att kolla upp sidan och dess ägare?
Citera
2009-09-19, 14:46
Medlem
adps avatar
Du får väl dra till Solvalla eller nåt och köpa folks vinstkvitton.
Citera
2009-09-19, 14:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adp
Du får väl dra till Solvalla eller nåt och köpa folks vinstkvitton.

Det förklarar ju inte riktigt en väldigt massa transaktioner.

Och drar man sedan upp en hemsida och den upptäcks och "kontrolleras" (hur stor risk det nu kan vara?) så hjälper inte vinstkvittona mig så mycket heller

Det man skulle kunna säga är jag går med extremt liten vinst. Säg 10 kr per produkt såld. Skulle de sedan ifrågasätta det då de kan räkna ihop summorna på kontot skulle man kanske kunna köra med att jag haft mycket pengar hemma och köpt produkterna kontant eller att jag vunnit på solvalla och köpt produkterna kontant. Enda som skulle spricka då är väl om de ber om kvitton på produktköpen, men de har jag väl ingen skyldighet att spara på?
Citera
2009-09-19, 14:56
Bannlyst
Citat:
Fast i hur stor skala kan jag köra det på mina egna konton då? 32k vinst per år? (ca 160 transaktioner) 60k vinst per år? (ca 320 transaktioner).

Hade gärna startat en enskild firma, men det är fan så jävla mycket jobb med det sen är det väl extra skatt också? Känns så jävla ovärt det.

Det bästa är om du har någon nära anhörig som du har absolut förtroende för och kan sätta in pengarna på deras konton. Ett annat sätt är att förvara pengarna i bankfacket. Vad du lägger i bankfacket angår bara dig. Räntan är inte heller så väldigt stor med dessa summor.
Citera
2009-09-19, 15:20
Medlem
adps avatar
Citat:
Det förklarar ju inte riktigt en väldigt massa transaktioner.

Och drar man sedan upp en hemsida och den upptäcks och "kontrolleras" (hur stor risk det nu kan vara?) så hjälper inte vinstkvittona mig så mycket heller

Det man skulle kunna säga är jag går med extremt liten vinst. Säg 10 kr per produkt såld. Skulle de sedan ifrågasätta det då de kan räkna ihop summorna på kontot skulle man kanske kunna köra med att jag haft mycket pengar hemma och köpt produkterna kontant eller att jag vunnit på solvalla och köpt produkterna kontant. Enda som skulle spricka då är väl om de ber om kvitton på produktköpen, men de har jag väl ingen skyldighet att spara på?

Nä, såklart har du rätt. Jag var väl kanske inte riktigt så observant
Citera
2009-09-19, 15:28
Medlem
mpees avatar
Citat:
Fast i hur stor skala kan jag köra det på mina egna konton då? 32k vinst per år? (ca 160 transaktioner) 60k vinst per år? (ca 320 transaktioner).

Hade gärna startat en enskild firma, men det är fan så jävla mycket jobb med det sen är det väl extra skatt också? Känns så jävla ovärt det.
Jag har väl i snitt plockat ut 6-7K dollar i månaden under tre års tid till mitt konto. Jag har under denna tid inte haft någon annan inkomst och mig har dom aldrig kontrollerat åtminstonde.
Citera
2009-09-19, 15:38
Medlem
Citat:
Tänkte på det... Jag har tänkt dra upp en hemsida (blir nog en freewebssida till en början) som mest ska spridas här på flashback och bland kompisar angående försäljningen. Är det inte stor risk att någon skatteverkssnubbe eller något snubblar över den här på flashback och tänker att det är bäst att kolla upp sidan och dess ägare?

Skatteverket har nätspindlar för att nosa upp sådana som dig, dvs svart e-handel. Hur det går till eller hur effektivt det är har jag ingen aning om.

Personligen misstänker jag dock att allt under 50-60K är grönt. Det krävs helt enkelt för mycket insatser för så lite pengar.
Citera
2009-09-19, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
Det bästa är om du har någon nära anhörig som du har absolut förtroende för och kan sätta in pengarna på deras konton. Ett annat sätt är att förvara pengarna i bankfacket. Vad du lägger i bankfacket angår bara dig. Räntan är inte heller så väldigt stor med dessa summor.

Pengarna förvaras hemma i ett kassaskåp så stora summor på kontot har jag aldrig.
Citera
2009-09-19, 16:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashback979
Skatteverket har nätspindlar för att nosa upp sådana som dig, dvs svart e-handel. Hur det går till eller hur effektivt det är har jag ingen aning om.

Du säger det. Man kanske borde skippa planerna på en hemsida helt då.
Citera
2009-09-19, 16:08
Bannlyst
Citat:
Pengarna förvaras hemma i ett kassaskåp så stora summor på kontot har jag aldrig.

Som sagt, då är det ju inte så stor vits med att ha det på banken. Skillnaden är om du har aktier och/eller fonder, som ger avkastning. Annars kan du lika gärna ha pengarna hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in