Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Vilken fullkomligt absurd tanke! Jag trillar av stolen... vad skulle detta ha att gra med post-modernism? Fniss.
Citat:
yidaki: HBT- och miljrrelser hr lite ihop med det jag skrev om hr ovanfr. Att det r postmodernistiska freteelser r lite lurigt att frklara. Det gr genom det ekonomiska vrldssystemet, passivitet och expansion av kapitalverfring som gr i vgor omlott. Enkelt sagt kan man sga att nr det inte r speciellt koolt att identifiera sig med nationalstaten (som i en ekonomisk nedgng) s vljer folk att identifiera sig med annat. Det stora fragmenteras i det lilla. Istllet fr att sga att man r svensk s r man kanske amerikansk-svensk med rtter i finland. Istllet fr att sga att man r heterosexuell s r man polysexuell. Staten lmnas till frmn fr olika mindre rrelser. New Age, Neoshamanism, Samer, Skneregionalism, och allting snt har ftt en stor uppsving under postmodernismen.
Yidaki gav ett ngot mer frklarande svar hr, som jag kan stlla mig bakom. Det handlar om omvrdering av identiteter. En mindre revolution emot tidigare invanda normer. Som att en arbetare fds in i arbetarpartiet r inte lngre en sjlvklarhet. Utan mnga har svrt att identifiera sig med partiprogram och deras ml, och drfr vljs engagemang i enfrgerrelser som ligger nrmre sjlvbilden.
Hller med dig Baalzebub om att det kan lta absurt, men ungefr s frstr jag diskussionen som frs. Drmed inte sagt att jag r ngon anhngare. Men helt klart ligger det ngot vsentligt i tanken om att politisk identitet har frndrats.