2009-09-15, 21:19
Medlem
Tycker det är mycket godare om man använder tagliatelle än lasagneplattor, men då har jag inte riktigt experimenterat så mycket med lasagneplattor, har bara testat ett märke.
Citera
2009-09-15, 22:40
Medlem
Xombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohlsson
Är också mer inne på en "torr" lasagne, tycker det ser hemskt ut när allt flyter ut på tallriken som knappt går att äta med gaffel.

Men var en sak jag hakade upp mig på när jag läste ditt recept Xombie. Har du verkligen en 1-1.5 dl olja i köttfärssåsen ??

Nej inte när ja gör med 500g köttfärs.. blev lite fel där.. använder väl va ½dl till 500g köttfärs.
Citera
2009-09-15, 22:51
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Tycker det är mycket godare om man använder tagliatelle än lasagneplattor, men då har jag inte riktigt experimenterat så mycket med lasagneplattor, har bara testat ett märke.

Jag brukar också oftast göra med tagliatelle istället för plattor. Då blir det väl en lasagnette(?). Som R.Stotzky sa är det ju hyfsat enkelt att lyckas med lasagnen om man har en bra köttfärssås som funkar. Det är grymt gott med lasagne i alla fall, även om jag relativt sällan orkar göra det. Gör mest köttfärssås och spaghetti istället.
Citera
2009-09-15, 23:03
Medlem
Papa.Ubus avatar
Vad ändaste in i...

Här sitter ni och diskuterar den perfekta lasagnen, och inte en endaste av er gör sina egna plattor. Det är så mycket godare med egen hemmagjord pasta, går fort att göra, och en pastamaskin är en riktigt god investering (egen fylld pasta mmhhhh) dessutom har man själv kontroll på vilka ingredienser pastan innehåller.
Citera
2009-09-15, 23:50
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xombie

Hmm Lasagnepizza?

Sweet chilin och tex mexkryddan låter lite malplacerade...

Själv använder jag följande ingredienser utan att förklara ingående:
Köttfärssås
Köttfärs
Rotselleri
Morot
Lök
Vitlök
Vitt vin
Tomater
Rökt sidfläsk
Kycklinglever
Något mer? Kanske...

Bechamelsås
Grädde
Mjölk
Mjöl
Smör
Muskotnöt

Sedan varvar jag dessa med västerbottenost och buffelmozzarella mellan lager av "färska" pastaplattor.

Hemligheten? Den ska formligen simma i bechamelsås...
Citera
2009-09-16, 03:21
Medlem
MadamMims avatar
Här är en av mina bästa lasagner.

http://i27.tinypic.com/vr8o55.jpg
http://i25.tinypic.com/rr40vd.jpg

En riktigt bra köttfärsås är nyckeln.
Finriven morot och bladselleri.
Gul lök, mixa grönsakerna och gör en sofritto på dom nämnda ingredienserna med smör och olivolja.
Köttfärs. Mixa helst nöt- och fläskfärs.
Tomatpuré, mjölk, lite kalvbuljong och vin.
Några sockerbitar, salt, svartpeppar och vitlök.
Rikligt med parmesan mellan lagren. Parmesan och någon annan "mildare" ost på toppen.

Gillar inte "såsig" lasagne, isåfall får köttfärsåsen vara den såsiga så jag är hyffsat sparsam med bechamelsåsen.
Pancetta hade inte direkt förstört någonting, men har inte testat det av någon anledning.
Senast redigerad av MadamMim 2009-09-16 kl. 03:23.
Citera
2009-09-16, 03:25
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papa.Ubu
Vad ändaste in i...

Här sitter ni och diskuterar den perfekta lasagnen, och inte en endaste av er gör sina egna plattor. Det är så mycket godare med egen hemmagjord pasta, går fort att göra, och en pastamaskin är en riktigt god investering (egen fylld pasta mmhhhh) dessutom har man själv kontroll på vilka ingredienser pastan innehåller.

Brukar göra egen pasta, men skulle aldrig lägga ner tid på lasagneplattor utan då får det bli tortellini eller ravioli.
Citera
2009-09-16, 08:28
Medlem
Fader Jacks avatar
Tomatsås:
-700gram blandfärs
-2-3 pack med tomatsås eller krossade tomater
-1 lök
-några klyftor vitlök
-Salt
-Peppar
-Lite "allmän" köttfärskrydda

Sen bechamelsås, ni vet hur man gör sånt.

Sen makaroner, stora rör makaroner föredrar jag.

Efter makaronerna har förkokts så blandar jag allt i en stor form, jag har en stor form och ibland blir det mycket ändå, men jag gör för att frysa ner. Jag har börjat använda makaroner istället för plattor, jag tycker det är mycket enklare och kanske t.om. godare. Sen strör jag rivost ovanpå. Kan också hända jag blandar ner parmesan i såsen.
Citera
2009-09-16, 12:34
Medlem
klybans avatar
Gillar inte dessa rinniga lasagnerna, ska ju inte vara snustorrt heller såklart.

Men grunden för en bra lasagne är som flera andra sagt är en bra köttfärssås.
Sen gillar jag min lasagne med en stark välsmakande ostsås.
Citera
2009-09-16, 13:16
Medlem
erlgs avatar
Citat:
Vad ändaste in i...

Inte likt mig, men jag tycker inte att det blir någon större skillnad med hemmagjorda pastaplattor till lasagne! Idag, iom att det är tryffeltider, skall jag göra en vincigrassi, och om den blir bra delar jag med mig av receptet.
Citera
2009-09-16, 18:38
Medlem
My©s avatar
Jag gör aldrig köttfyllningen på köttfärs. Utgår istället ifrån stora bitar högrev som får koka sönder (så det faller sönder) med lök, morot, vitlök, selleri, tomat, vin och buljong. Varvat med färska (eller hemgjorda) lasagneplattor och en len bechamel-sås toppat med parmesan så blir det gudomligt!

Köp en rejäl bit kött, skär i bitar, låt koka läääänge med grönsaker och vätska (och kryddor förstås) och testa själv!

/My©
Citera
2009-09-16, 23:33
Medlem
midnighttrains avatar
trodde inte man kunde misslyckas med lasagne men trådskaparens "mat" ser ut som min kompostpåse.

Min lasagne brukar jag göra såhär.

Ragu:
Quornfärs (alt. sojagranulat om man vill snåla)
Krossade tomater
Spiskummin
Färsk Basilika
Svartpeppar
Lök
Sambal Oelek eller annan ren chilisås (utan socker)

Spenat Ricotta lager:
Ricotta
Spenat
Citronjuice

Varva lagrena med lasagneplattor och avslutar med rikligt med bechamelsås. Lasagnen ska inte vara torr men absolut inte flyta ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in