• 1
  • 2
2009-09-15, 16:42
Medlem
Xombies avatar
Ok alla lasagnälskare, nu lyder frågan Hur gör ni eran lasagn från början till slut?

Här hoppas jag att så många som möjligt delar med sig utav sina recept och metoder att tillaga lasagn för insperation.

Så här är mitt recept.

Köttfärssåsen:

Ingredienserna:

500g köttfärs (oftast nöt)
ca 300-400g Färska champinjoner
1 pkt/0.5L passerade tomater
1 morot
1 bit rotselleri (ungefär lika stor bit som moroten)
½-1 gul lök
1-1½dl olja
ca 2-3msk soja
4 klyftor vitlök
1msk texmex sås
½-1dl Sweetchilli sås
2-3dl vatten

Kryddning: (måtten är ungefära)

Cayenepeppar - 1 krm
Chillikrydda - 1 tsk
Köttbuljong - 3-4 tsk
Pepparmix - 2 tsk
Svartpeppar - 2krm
Oregano - 2-3 msk
Basilika - 1 msk
Paprikapulver - 1-2krm

Såhär gör jag:

Hackar löken, champinjonerna & river moroten och rotsellerin.
Oljar grytan och slänger ner champinjonerna o steker dom i 5 min.
Sen på med köttfärsen och löken, steker på i ca 5-10min.
Häller på de passerade tomaterna och ca halva paketet fullt me vatten.
Pressar vitlöken, häller i soja och alla kryddor. Sen låter jag det stå och koka i ca 1 timme med lock och om ja har tid ca 1 timme till utan lock så vattnet kokar bort en del och den blir fastare.

Nu till själva lasagnen!

bechamelsåsen:
1dl mjöl
50g smör
ca 200g ost (Jag använder cheddar)
1krm muskotnöt
½krm vitpeppar
½-1krm salt

Smälter smöret, blandar ut me mjölet, häller på mjölken.
Låter det bli varmt sen lägger ja i osten och låter den smälta in i såsen.
Häller i kryddorna och kokar det ca 5 min på svag värme för att få bort mjölsmaken.

Sen har ja en hel del sås på plattorna, båda i botten och under/över plattan.
På med ett lager köttfärsås och om man vill en skiva ost på det. på med nytt lager sås och repitera (dränker verkligen in varje platta i sås)
Sen har jag ett lager ost och lite permesanost ovanpå det för att toppa av.

Så nu får ni andra dela med er! Hur gör ni?

Här är gårdagens lasagn och har en ny inne i ugnen nu.
http://img27.imageshack.us/img27/353/dsc00302p.jpg

http://img27.imageshack.us/img27/8038/dsc00304h.jpg

http://img411.imageshack.us/img411/2496/dsc00305od.jpg
Citera
2009-09-15, 17:13
Medlem
glen-tourrays avatar
Ser fint ut! Men rent spontant så tycker jag att du kanske tar i lite på ingredienserna.. Less is more som man brukar säga..

Jag brukar ta:

Nötfärs
Pancetta - i bitar
Vitlök - finhackad
Skogschampinjoner - finhackade
Passerade tomater
Tomatpuré
Vin - oftast rött men vitt fungerar också.

Stek på pancettan i en gryta och sen i med lök och svamp och tomatpuré och låt det blandas ihop. Stek köttfärsen och skrapa ur pannan med vin och ner i grytan, reducera vinet en del och sen på med tomaterna. Sen låter jag såsen puttra i 1 timme ungefär, sen varva med bechamel (som jag gör på samma satt som du fast utan ost) och sen toppar med massa riven parmesan.

In i ugnen och sen njut av en av de godaste (och varmaste) maträtterna.
Citera
2009-09-15, 17:22
Medlem
Xombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glen-tourray
Ser fint ut! Men rent spontant så tycker jag att du kanske tar i lite på ingredienserna.. Less is more som man brukar säga..

Jag brukar ta:

Nötfärs
Pancetta - i bitar
Vitlök - finhackad
Skogschampinjoner - finhackade
Passerade tomater
Tomatpuré
Vin - oftast rött men vitt fungerar också.

Stek på pancettan i en gryta och sen i med lök och svamp och tomatpuré och låt det blandas ihop. Stek köttfärsen och skrapa ur pannan med vin och ner i grytan, reducera vinet en del och sen på med tomaterna. Sen låter jag såsen puttra i 1 timme ungefär, sen varva med bechamel (som jag gör på samma satt som du fast utan ost) och sen toppar med massa riven parmesan.

In i ugnen och sen njut av en av de godaste (och varmaste) maträtterna.

Mängden får man ju såklart ta som man vill, jag skrev ut precis som jag gör, gillar man inte kryddig mat så tar man bara lite mindre av kryddorna

Själv gillar jag inte tomatpure, tycker det smakar för mycket tomat då.
Citera
2009-09-15, 17:27
Bannlyst
Den på övesta bilden såg INTE god ut
Citera
2009-09-15, 17:39
Medlem
glen-tourrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xombie
Mängden får man ju såklart ta som man vill, jag skrev ut precis som jag gör, gillar man inte kryddig mat så tar man bara lite mindre av kryddorna

Själv gillar jag inte tomatpure, tycker det smakar för mycket tomat då.

Jag menade inte mängden utan snarare antalet ingredienser Men som sagt, gillar man det så köra man på det, inte konstigare än så. Dock undrar jag om du bara gör en bit? Ser så ut på bilderna iallafall..
Citera
2009-09-15, 17:48
Medlem
Xombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glen-tourray
Jag menade inte mängden utan snarare antalet ingredienser Men som sagt, gillar man det så köra man på det, inte konstigare än så. Dock undrar jag om du bara gör en bit? Ser så ut på bilderna iallafall..

Jaha, men allting ger ju sin smak så ju mer man tycker om destå bättre.
Jag tycker iaf att den är riktigt smarrig.
Jo jag gör bara en bit för att jag har en väldigt liten ugn, detdära är den största formen som får plats i ugnen.

http://img410.imageshack.us/img410/2623/lasagn.jpg

En bild på dagens lasagn hehe
Citera
2009-09-15, 18:01
Medlem
Lasagne är så jääkla gott men jag har fan alldrig lyckats få den bra som på italienska restauranger eller findus frysta!
Citera
2009-09-15, 18:06
Medlem
Xombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Lasagne är så jääkla gott men jag har fan alldrig lyckats få den bra som på italienska restauranger eller findus frysta!

Prova mitt recept då?
Citera
2009-09-15, 18:16
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:

Ser ut som en latrin.
Själv gör jag en ganska torr köttfärssås, gillar när biten kan stå upp utan att rinna isär.
Citera
2009-09-15, 19:03
Medlem
erlgs avatar
De foton vi sett har väl inte direkt gjort någon hungrig, men sedan är lasagnen ganska svår att göra smaken rättvisa vid avbildning. Själv älskar jag lasagne i alla former men min favorit är nog den enkla, klassiska. Jag gör så här:

Jag fräser 100 g tärnad pancetta av god kvalitet och när den fått färg så tillsätter jag en finhackad morot, en dito selleristjälk och en finhackad lök och en krossad vitlöksklyfta. Det kan vara bra att vara ordentligt generös med smöret från början. Det här får sedan fräsa på på lägre värme i några minuter. Därefter tillsätter jag ett halvkilo älgfärs eller annan mager färs och ökar värmen lite. Innan färsen börjar vätska sig tillsätter jag 2-3 hackade kycklinglevrar och ibland några kycklinghjärtan och kryddar med en nypa färsk oregano och en generös nypa muskot. Allting får fräsa tills levern fått fin färg. Därefter är det dags för en skvätt torrt vitt vin som får koka in helt och hållet. Jag tillsätter en klick italiensk tomatpuré och en halvliter köttbuljong. Därefter får det hela puttra så länge jag har tid - gärna några timmar. Under tiden kan man ju roa sig med att göra en bra bechamel, vilket för mig innebär att jag låter en liter mjölk koka upp med ett lagerblad, en hel, skalad gul lök och några kryddnejlikor. Därefter låter man mjölken stå och lugna sig på köksbänken en halvtimme. Sedan fräser man 50 g mjöl i en ordentlig klick smör (ungefär lika mycket som mjölet) i minst fem minuter. Sila sedan i mjölken och låt sjuda en tio minuter. Fram mot slutet tillsätter jag en dl grädde.

Jag lägger ut smörjer därefter en form och börjar med ett lager köttfärssås. På köttfärsen strör jag en näve riven buffelmozzarella. På detta lägger jag ett lager plattor och täcker med ett lager bechamel som toppas med en näve parmesan.Sedan är det dags att börja med ett nytt varv köttfärs och sedan fortsätter jag så tills ett lager bechamel och parmesan avslutar det hela. Lasagnen får sedan stå i ugnen på 180 i 40-60 minuter. Smaken är fantastisk. Jag varierar detta klassiska italienska recept med att tillsätta Karl-Johan, svart trumpetsvamp eller tryffel. Köttfärsen kan också ersättas med innanmätet från färsk italiensk korv som salsiccia eller cotechino.
Citera
2009-09-15, 19:43
Medlem
Är också mer inne på en "torr" lasagne, tycker det ser hemskt ut när allt flyter ut på tallriken som knappt går att äta med gaffel.

Men var en sak jag hakade upp mig på när jag läste ditt recept Xombie. Har du verkligen en 1-1.5 dl olja i köttfärssåsen ??
Citera
2009-09-15, 19:57
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Jaha, men allting ger ju sin smak så ju mer man tycker om destå bättre.
Jag tycker iaf att den är riktigt smarrig.
Jo jag gör bara en bit för att jag har en väldigt liten ugn, detdära är den största formen som får plats i ugnen.

Den där skulle jag aldrig äta. Som skolmatsal säger så ser det ju ut som en latrin.

Lasagna är svårt att misslyckas med om man kan göra en bra köttfärssås, här är mitt recept: https://www.flashback.org/showthrea...1#post12555161
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in