Flashback bygger pepparkakshus!
2010-10-18, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Försöker jag knö mig före i kön så kommer jag med all sannolikhet bli utslängd. Så det får jag ej. Vad detta har för relevans med Norges statsskuld förstår jag dock fortfarande inte.
Jadu, ingen aning, kanske något i stil med att ifall Norge väljer att betala av sin statsskuld och börja göra livet fint för sina invånare (kanske ge alla mat, el och husrum) så hade dem blivit utslängda från världspolitiken eller liknande. Ingen aning, jag är dock inte rädd för att spekulera som vissa andra *hosthostLOMMIhosthost*

Citat:
Varför skulle man behöva vara "megamiljardär" för att svara på frågor likt denna?
Sist jag såg till världen idag så levde vi alla i en stor illusion skapad av dem som äger allt på jorden, alltså dem med mest pengar, vad vet jag. Vad tror du?

Citat:
Hur ställer du dig till: "De pengar som skulle kunna betala av skulden kanske genererar mer avkastning än vad räntan på skulden är?"?
Pengar är lika mycket värt som mitt toalettpapper. Eller ja, mitt toapapper kan jag göra mer med än en tusenlapp, då uppsugningsförmågan i det pappret inte är så bra. Hur ställer du dig till att värdelösa papperslappar med bläck på styr våran värld och våra liv?

Blargh, mitt argumenterande här börjar sjunka till nivån av en inbiten flashbackare. Gotta focus, don't mind the lunatics...
Citera
2010-10-18, 20:44
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av astralTraveler
Jadu, ingen aning, kanske något i stil med att ifall Norge väljer att betala av sin statsskuld och börja göra livet fint för sina invånare (kanske ge alla mat, el och husrum) så hade dem blivit utslängda från världspolitiken eller liknande. Ingen aning, jag är dock inte rädd för att spekulera som vissa andra *hosthostLOMMIhosthost*

Eller så kanske aliens kommer och äter upp alla förstfödda söner i Norge. Kolla jag kan också spekulera....

Citat:
Sist jag såg till världen idag så levde vi alla i en stor illusion skapad av dem som äger allt på jorden, alltså dem med mest pengar, vad vet jag. Vad tror du?

Jag tror vi lever i en verklighet likt den i filmen Matrix. Ännu mer spekulation!

Citat:
Pengar är lika mycket värt som mitt toalettpapper. Eller ja, mitt toapapper kan jag göra mer med än en tusenlapp, då uppsugningsförmågan i det pappret inte är så bra. Hur ställer du dig till att värdelösa papperslappar med bläck på styr våran värld och våra liv?

Vad har detta att göra med Norges statsskuld?

Förövrigt byter jag gärna mitt toapapper mot alla dina sedlar. Bör vara en bra deal om du anser dina pengar värdelösa?
Citera
2010-11-03, 08:00
Medlem
MrOaikis avatar
För att det ofta är bra samhällsekonomiskt. Många stora institutioner och privatpersoner för den delen, vill kunna investera i papper med i princip noll risk. Att köpa statsobligationer är ett sådant exempel, så Norge ser till att tillhandahålla sådana papper. Sålunda blir det en skuld.
Citera
2010-11-04, 03:34
Medlem
Brukspartiets avatar
Geniet schacht över nazi tyskland gjorde exakt samma sak.
Citera
2010-11-04, 10:57
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Yeeaah... Ursäkta mitt orelevanta inlägg fullt med insyner, jag ska genast sätta mig och skriva tre till.

Norge får säkert betala av sin statsskuld och dem kan det nog också. Varför gör dem inte det? Kan det vara för att dem inte "får" det, lika mycket som du inte "får" gå före folk i kön på ICA? Det finns ingen lag som säger att du måste ställa dig längst bak i kön. Eller? Finns det någon lag som säger att du inte får röka en cigg i busskuren om det står en asmatiker där, eller en mamma med sitt barn?
Norge väljer att inte betala av sin statsskuld eftersom de behöver betala så väldigt låga räntor på sin skuld.

De skulle förstås kunna sälja aktier ur oljefonden och använda de pengarna till att betala av skulden. Men varför skulle de vilja det? Aktierna torde i allmänhet avkasta mer än vad skuldräntan ligger på. Eller se det ur den här synvinkeln: om du kunde låna pengar lika billigt som norska staten, skulle inte du låna massor av pengar och investera dem i produktiv verksamhet?
Citera
2010-11-04, 10:59
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Om du tycker att toapapper är mer värt än papperspengar har jag en deal för dig: jag byter 1 kg toapapper mot 1 kg hundralappar. Win-win.
Citera
2010-11-04, 15:19
Medlem
Brukspartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Om du tycker att toapapper är mer värt än papperspengar har jag en deal för dig: jag byter 1 kg toapapper mot 1 kg hundralappar. Win-win.

Ja jag byter gärna 1kg zwambi sedlar mot 1kg toalettpapper
Citera
2010-11-04, 15:30
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukspartiet
Ja jag byter gärna 1kg zwambi sedlar mot 1kg toalettpapper
I tråden diskuterades det att papperspengar var mindre värda än toapapper, inte just "zwambi sedlar". Eftersom vi är i Sverige föredrar jag kronor, men dollar går också bra eftersom den enligt alarmisterna snart kommer att vara värdelös.
Citera
2010-11-29, 21:29
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritzy
Betalar man av skulden får man liksom för mycket pengar.
Amorteringar höjer alltså penningmängden.
Citera
2010-11-29, 21:31
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Norge väljer att inte betala av sin statsskuld eftersom de behöver betala så väldigt låga räntor på sin skuld.

De skulle förstås kunna sälja aktier ur oljefonden och använda de pengarna till att betala av skulden. Men varför skulle de vilja det? Aktierna torde i allmänhet avkasta mer än vad skuldräntan ligger på. Eller se det ur den här synvinkeln: om du kunde låna pengar lika billigt som norska staten, skulle inte du låna massor av pengar och investera dem i produktiv verksamhet?
Förmodligen pudelns kärna.
Citera
2010-11-29, 22:39
Medlem
Finans.killens avatar
Det intressant här är väl om Norge har skulden till utlandet eller till den egna befolkningen?
Citera
2010-11-30, 19:33
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Det intressant här är väl om Norge har skulden till utlandet eller till den egna befolkningen?
Varför då?

Mer intressant borde vara vilken valuta skulderna är denominerade i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in