• 1
  • 2
2009-09-15, 16:37
Bannlyst
Hejsan, nu när Norge har blivit så rika på sin olja varför betalar dom inte av sin enorma statsskuld?
Citera
2009-09-15, 16:41
Medlem
Awesomes avatar
Norge har väl inte heller betalt sin krigsskuld efter WW2? Om jag minns det rätt så är det bara Finland som har gjort det.
Citera
2009-09-15, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olderius1
Men om dom inte gör det så växer ju den bara....
Tills en dag om hundra år då världen går under, då behöver de inte betala längre. Dom är inte dumma, norrmännen
Citera
2009-09-15, 16:54
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olderius1
Men om dom inte gör det så växer ju den bara....

De pengar som skulle kunna betala av skulden kanske genererar mer avkastning än vad räntan på skulden är?
Citera
2009-09-15, 17:07
Medlem
Interstellas avatar
Intressant frågeställning, någon som har fler kanske lite mer begrundade teorier?
Citera
2009-09-15, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Interstella
Intressant frågeställning, någon som har fler kanske lite mer begrundade teorier?

behövs väl inga teorier om varför de låter bli, lär ju bli en hyffsad inflation om de gör det..Ingen slump att de fonderar sina oljepengar heller..
Citera
2009-09-15, 17:22
Medlem
Sen ger det ju en hyffsat stabiliserande effekt att alla är skyldiga varandra pengar.

Kina har säkerheter i USA för ~$750 miljarder och Japan för ungefär $630 miljarder.

Om Japan droppar ett par hiroshimabomber över hela USA lär de aldrig se röken av de där sköna pengarna.

Just USA är kanske inte det tydligaste exemplet. Men principen finns absolut med i spelet.
Citera
2009-09-15, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Sen ger det ju en hyffsat stabiliserande effekt att alla är skyldiga varandra pengar.

Kina har säkerheter i USA för ~$750 miljarder och Japan för ungefär $630 miljarder.

Om Japan droppar ett par hiroshimabomber över hela USA lär de aldrig se röken av de där sköna pengarna.

Just USA är kanske inte det tydligaste exemplet. Men principen finns absolut med i spelet.

I USA ?
Citera
2009-09-15, 20:21
Medlem
Aerialss avatar
http://www.aktiesite.se/Makroteori/bytesbalansen.htm

Det handlar om bytesbalansen. Alla länder tjänar på att ingå i ett och samma ekonomiska system tro det eller ej.
Och det är bättre att ha en skuld nära noll (%av BNP) istället för 0% - Dem rikaste nationerna är nära noll, inkl. Sverige, Norge.
Citera
2009-09-16, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -MASON-
I USA ?

Ja(?). Förstår inte riktigt vad du frågar om? =)
Citera
2009-09-16, 01:06
Medlem
_Strebers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awesome
Norge har väl inte heller betalt sin krigsskuld efter WW2? Om jag minns det rätt så är det bara Finland som har gjort det.

OT, men vad skulle Norge ha för krigsskuld? De var på vinnarsidan efter att ha stått under tysk ockupation under kriget? Finland däremot betalade mycket riktigt av sin skuld till Sovjetunionen.
Citera
2010-09-09, 13:42
Medlem
Nu är jag verkligen inte säker på det här, men som jag förstår det hela så är ett lands penningmängd i princip beroende av statsskuld. Centralbanken trycker upp sedlar och staten trycker upp skuldsättningsbrev, vilka sedan byts varpå penningmängden ökar. Både sedlarna och skuldbreven räknas in i MB (monetär bas) utifrån vilken penningmängden sedan expanderas. Följdaktligen: Staten kan inte betala av statsskulden eftersom det aldrig finns tillräckligt med pengar (eftersom räntan ökar skulden). Statsskulden lånas ut - och måste därmed också betalas - i inhemsk valuta. Ingen statsskuld = inga pengar! Någon ekonom eller annan kvalificerad gissare får gärna tillrättavisa mina lekmannakunskaper om jag har helt fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in