• 1
  • 2
2009-09-15, 00:26
Medlem
Är det bara jag som observerat i butikerna på både ICA och Willys, hur färskare äldre ostar (enligt datumet) verkar vara än de som är nyare?

De nyare ostarna i hyllan är ofta helt snustorra och hårda, medans de äldre är betydligt finare. Misstänker att de sätter ändrar lapparna för att folk kollar datum och väljer de färskaste.

Fler som märkt av samma sak?
Citera
2009-09-15, 00:46
Medlem
Tjohildas avatar
Det har väl alltid varit så att de ostar som reas på grund av kort eller utgånget datum, är de godaste. Korkbollar som köper stenhårda nya ostar får skylla sig själva, ju mer det stinker desto godare ost!
Citera
2009-09-15, 01:29
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Det har väl alltid varit så att de ostar som reas på grund av kort eller utgånget datum, är de godaste. Korkbollar som köper stenhårda nya ostar får skylla sig själva, ju mer det stinker desto godare ost!

Klockrent Tjohilda!
Brukar själv hugga på utgångna ostar och ibland kan man få en åktur på den mest kulinariska stigen.
Gotti Gotti!
Citera
2009-09-15, 07:11
Medlem
klybans avatar
Jag har en ost jag lagrat hemma i vinkylet, som nu är 3månader över utgånget datum.
Så affärerna får fuska hur mycket dom vill, så länge dom inte höjer priset
Citera
2009-09-15, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag har en ost jag lagrat hemma i vinkylet, som nu är 3månader över utgånget datum.
Så affärerna får fuska hur mycket dom vill, så länge dom inte höjer priset

vilka ostar fungerar bra att lagra från affären? vilken valde du? om den möglar har man misslyckats då?
Citera
2009-09-15, 09:43
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manexico
vilka ostar fungerar bra att lagra från affären? vilken valde du? om den möglar har man misslyckats då?

Helst skall du ha en ost som inte är "öppnad", dvs har sin ursprungliga vaxinkapsling kvar. Då många ostar är väldigt stora så blir det nog en del praktiska problem om du skall lagra ost hemma. Men åk du till ostaffären och kolla efter odelade ostar. En odelad cheddar brukar väl ligga på antingen ca 2 eller fyra kilo, jag tror de finns i olika standardstorlekar. Lägg den sedan i kylskåpen, helst sval-delen, eller i matkällaren om du har någon. Gå och vänd på osten med jämna mellanrum, en ost är att betrakta som en trögflytande massa och skall vändas med jämna mellanrum.
Citera
2009-09-15, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Helst skall du ha en ost som inte är "öppnad", dvs har sin ursprungliga vaxinkapsling kvar. Då många ostar är väldigt stora så blir det nog en del praktiska problem om du skall lagra ost hemma. Men åk du till ostaffären och kolla efter odelade ostar. En odelad cheddar brukar väl ligga på antingen ca 2 eller fyra kilo, jag tror de finns i olika standardstorlekar. Lägg den sedan i kylskåpen, helst sval-delen, eller i matkällaren om du har någon. Gå och vänd på osten med jämna mellanrum, en ost är att betrakta som en trögflytande massa och skall vändas med jämna mellanrum.

Tack så mkt för det snabba svaret.. nu är det ostdags
Citera
2009-09-15, 09:56
Medlem
AssCobras avatar
Jag vill minnas att jag i nia var på praktik på en ica butik (lite mindre) där fick jag en dag uppdraget att skära bort mögel från några gamla ostar. Sen la vi in dom i plast igen och satte på ett nytt bästföre datum...
Så mitt tips är att bara köpa ost som ligger i original förpackningen.
Packade även om köttbullar, även om det inte har med tråden att göra.
Citera
2009-09-15, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda

Nu var det ju inte riktigt det som det som var på tapeten.

Är väl trevligt att du kan köpa gammal ost och antar att du kan se det på datumet. Frågan är verkligen om du tycker en gammal hushållsost, billinge etc är god som gammal och "lagrad"?

Inte direkt va..

En färsk bruksost som hushåll, billinge etc, är god och krämig. En gammal är torr, hård och smaklös. Därav är det märkligt att torra smuliga ostar har jättebra datum i diskarna.
Citera
2009-09-15, 10:12
Bannlyst
Egentligen har populasen här helt fel. För att kunna lagra en redan utgången ost, krävs att bakteriekulturen är livaktig. Därför konstaterar jag frankt att ni alla har FEL, och att jag har rätt, därför att döda bakterier ger en lam ost.

Däremot är den "rasistiska" osten svarta sara jäkligt god. Lite dåligt rykte på grund av doften. Men köp den när ni ändå har vägarna förbi, ni kommer inte att ångra er!

Den passar som en smäck på exempelvis allt!
Senast redigerad av Paraflex 2009-09-15 kl. 10:26.
Citera
2009-09-15, 10:22
Medlem
Likwits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Egentligen har populasen här helt fel. För att kunna lagra en redan utgången ost, krävs att bakteriekulturen är livaktig. Därför konstaterar jag frankt att ni alla har FEL, och att jag har rätt, därför att döda bakterier ger en lam ost.

Däremot är den "rasistiska" osten svarta sara Jäkligt god. Lite dåligt rykte på grund av doften. Men köp den när ni ändå har vägarna förbi, ni kommer inte att ångra er!

Även Gamle sven och Gamle olle är ett par riktiga ostar. Det danska märket Skjern tror jag det är som tillverkar dem.
Citera
2009-09-15, 10:28
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex

Däremot är den "rasistiska" osten svarta sara jäkligt god. Lite dåligt rykte på grund av doften. Men köp den när ni ändå har vägarna förbi, ni kommer inte att ångra er!

Jag har inte pratat om utgången ost, så där har du fel!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in