2009-09-15, 14:35
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Helst skall du ha en ost som inte är "öppnad", dvs har sin ursprungliga vaxinkapsling kvar. Då många ostar är väldigt stora så blir det nog en del praktiska problem om du skall lagra ost hemma. Men åk du till ostaffären och kolla efter odelade ostar. En odelad cheddar brukar väl ligga på antingen ca 2 eller fyra kilo, jag tror de finns i olika standardstorlekar. Lägg den sedan i kylskåpen, helst sval-delen, eller i matkällaren om du har någon. Gå och vänd på osten med jämna mellanrum, en ost är att betrakta som en trögflytande massa och skall vändas med jämna mellanrum.
Måste bara tipsa om Vrigstad Hemost http://www.smalandsost.se/
Precis lagom storlek (1,6 kg) att lagra och hantera hemma. Köp nu och lagra till jul.
Citera
2009-09-15, 15:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Nu var det ju inte riktigt det som det som var på tapeten.

Är väl trevligt att du kan köpa gammal ost och antar att du kan se det på datumet. Frågan är verkligen om du tycker en gammal hushållsost, billinge etc är god som gammal och "lagrad"?

Inte direkt va..

En färsk bruksost som hushåll, billinge etc, är god och krämig. En gammal är torr, hård och smaklös. Därav är det märkligt att torra smuliga ostar har jättebra datum i diskarna.
En julklassiker är att köpa en hushålls ost i Juni/Juli och öppna upp den på julafton.
Dom blir kanon, sen ska man göra som Hisper sa, och att man ska vända på dom lite då och då.

Sen vissa andra ostar lämpar sig ännu bättre för lagring, men även dessa billiga ostar som inte smakar ett skit kan bli rätt så bra efter ett tags lagring.

Vaxade eller vacuumpackade ostar pratar vi om, inte som en del som har skyddande atmosfär, dessa kan redan vid inköp ett tag innan datumet gått ut, redan börjat mögla.

Så en ost som legat till sig par veckor över datum i ostdisken i affären är egentligen bara tacka och ta emot.
Dock så säljer butikerna ut osten när det närmar sig datum, många ggr.
Sen förekommer säkert ommärkning av osten, men faan spelar ingen roll alls.
tom bara bra, så långe dom inte saltar upp priset och tar normalpriset för just denna ostsort.

Sen finns det helt klart skillnader mellan "färdig lagrad" ost och egen lagrad ost.
Citera
2009-10-04, 00:51
Medlem
pojoels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
En julklassiker är att köpa en hushålls ost i Juni/Juli och öppna upp den på julafton.
Dom blir kanon, sen ska man göra som Hisper sa, och att man ska vända på dom lite då och då.

Sen vissa andra ostar lämpar sig ännu bättre för lagring, men även dessa billiga ostar som inte smakar ett skit kan bli rätt så bra efter ett tags lagring.

Vaxade eller vacuumpackade ostar pratar vi om, inte som en del som har skyddande atmosfär, dessa kan redan vid inköp ett tag innan datumet gått ut, redan börjat mögla.

Så en ost som legat till sig par veckor över datum i ostdisken i affären är egentligen bara tacka och ta emot.
Dock så säljer butikerna ut osten när det närmar sig datum, många ggr.
Sen förekommer säkert ommärkning av osten, men faan spelar ingen roll alls.
tom bara bra, så långe dom inte saltar upp priset och tar normalpriset för just denna ostsort.

Sen finns det helt klart skillnader mellan "färdig lagrad" ost och egen lagrad ost.
Som jag tidigare nämnt i den stora osttråden, har jag alltid tre gräddostar i kylskåpet. Jag tar ut en varje jul, och lägger in en varje jul. En treårig gräddost ger ett ganska kraftigt fotavtryck på tungan.

Jag har även testat med en sån där liten fjollig rektangel mild plastpackad Gouda från Lidl. Ett år på nedre hyllan i kylen gav den lille aborten hår på bröstet och basröst.

Det såldes också ut sexmånaders Kvibillecheddar med 30% rabatt, i januari i år. Jag knep två. Nu har jag börjat på den första av dem. Två-tre rejäla skivor på knäcke eller mitt eget rågbröd... Smaskens, som Pentti Varg sa...

Egentligen existerar inte begreppet "bäst före" för hårdostar. "Bäst efter" borde de märkas i stället!
Citera
2009-10-04, 00:58
Medlem
En gammal släkting till mig, uppfödd på landet på den "gamla goda tiden" köper alltid gamla ostar, och lagrar själv hemma i matkällaren. Dagens ostar är alldeles för mesiga i smaken anser hon. Det krävs minst ett års lagring till för att över huvudtaget benämnas som ost anser hon.
Citera
2009-10-04, 12:19
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Måste bara tipsa om Vrigstad Hemost http://www.smalandsost.se/
Precis lagom storlek (1,6 kg) att lagra och hantera hemma. Köp nu och lagra till jul.

Tack för tipset.

Förvisso så köper jag den osten redan men äter den direkt. Den har, liksom Port Salut, en trevlig mild "icke-smak". Men jag skall definitivt köpa en Vrigstad-ost och lagra.

Köpte förresten, på tal om Port Salut, en årslagrad dito i förrgår på Norins ost i Linköping. Jag tror att den hette Glimminge eller om det var Glimmingehus, kan verkligen rekommenderas.
Citera
2009-10-05, 00:57
Medlem
Intressant tråd , man läser något nytt varje dag brukar man ju säga. Det funkar alltså att lagra ost som redan är förpackad? T.ex en bit vanlig "trekant" med Herrgårdsost från Arla? Har en liten matkällare som är perfekt som lagringsplats.
Citera
2009-10-05, 08:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
Intressant tråd , man läser något nytt varje dag brukar man ju säga. Det funkar alltså att lagra ost som redan är förpackad? T.ex en bit vanlig "trekant" med Herrgårdsost från Arla? Har en liten matkällare som är perfekt som lagringsplats.
Funkar hur bra som helst och ett beprövat knep.

Den utvecklar sig inte riktigt på samma sätt som en ost som är lagrad på vanligt vis.
Men goda som attan blir dom.
Lustigt att en del är så rädda för detta bäst-före-datum, sen kanske affärerna "fuskar" men detta fusk är för mig välkommet.

Men såklart om någon inte pallar med smakökningen som jag har vänner som tycker hushålls ost är en smakrik ost
Citera
2010-10-08, 13:44
Medlem
Tjyvass avatar
Ost som är lagrad 6 månader eller mer innehåller mycket små mängder laktos (om jag minns rätt). Skulle jag kunna köpa en vanlig hushållsost och lagra den i kylskåpet i ett halvår och sedan vips lyckats trolla bort laktosen?
Citera
2010-10-08, 14:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Ost som är lagrad 6 månader eller mer innehåller mycket små mängder laktos (om jag minns rätt). Skulle jag kunna köpa en vanlig hushållsost och lagra den i kylskåpet i ett halvår och sedan vips lyckats trolla bort laktosen?
Dom har väl ändrat reglerna runt ostar för laktosintoleranta, och dessa kan äta ostar som har varit mindre lagrade än 6månader.
Citera
2010-10-08, 17:43
Medlem
Manuls avatar
Jag kan passa på att tipsa om den här tråden där de ger bra tips på hur du bäst lagrar ost hemma, samt vilka ostar som inte tjänar något på att lagras. Jag kommer definitivt själv lägga upp ett eget lager i den närmsta framtiden.

http://www.levabilligt.se/e107_plugi...ewtopic.php?46
Citera
2011-06-04, 18:51
Medlem
zepofans avatar
Runt juletid så hade de lagrad cheddar i 400g bitar på Lidl, strax efter jul så så sänktes priset radikalt och jag köpte på mig två bitar för att lagra. Dessa bitar har nu legat i kylskåpet sedan dess och jag börjar fundera på om det är dags att öppna en till midsommar eller om jag ska låta dem vara ett tag till?
Tips från någon erfaren ostlagrare?
Citera
2011-06-04, 22:04
Medlem
Mhaels avatar
Denna tråden får mig alltid att börja leka med tanken på att lagra en ost och testa. Men det stannar ofta på var, kylen är ju tyvärr bara hälften så stor som den borde vara..
Men nu tänkte jag på källarförrådet, tror ni att det skulle fungera? källaren är av modell skyddsrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in