Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-09-13, 16:55
Medlem
avans avatar
Eftersom mod hänvisade den förra tråden till Support och den stora officiella msn-tråden och jag inte höll med så startar jag en ny med tydligare frågeställning.

Microsoft kommer nu den 15e september spärra inloggningen för alla som inte använder den senaste versionen av Msn messenger.

Citat:
25 August 2009 - Installera den senaste versionen av Messenger.

Du behöver installera den senaste versionen av Messenger. Den inkluderar säkerhetsuppdateringar som håller dig och dina vänner säkra online medan ni chattar.

Från den 15 September 2009 kommer användare behöva ha den senaste versionen av Messenger installerad på sina datorer för att kunna logga in och fortsätta använda Messenger-tjänsten. För att hämta den senaste versionen av Messenger går du till webbsidan för Windows Live Messenger.

Frågan är huruvida det är rätt eller ej att tvinga på användarna denna versionen, de hänvisar till att det finns säkerhetsbrister i de tidigare versionerna, detta är dock inget jag har märkt av. Men visst är det snällt av Microsoft att leka förälder?

Ska det vara möjligt att tvinga på användare programvara när man driver en såpass stor och dominerande tjänst? Folk har ju inget val när MSN allt som oftast är det programmet folk använder för att hålla kontakten med varandra.

Jag vet att iallafall jag inte är intresserad av den nya versionen, det jag sett av den har inte alls fallit mig i smaken, jag gillar de tidigare lättare versionerna, med lättare så menar jag inte så tyngda av grafik och en massa lull-lull.

Så vad tycker ni? Är det rätt av Microsoft att göra såhär? Det är ju ändå deras programvara, ingen är tvingad att använda den. Men att tvinga på folk programvara de inte vill ha är ju inte särskilt schysst, och det blir ju ett slags tvång när de är såpass ledande då nästan ALLA använder tjänsten.

Att sedan hänvisa till att det är användarna som är sårbara i de gamla versionerna är ju bara skitsnack, det är upp till användaren isåfall om denne vill vara "sårbar". Hade det däremot varit så att Microsoft varit den som var sårbar då hade det varit försvarligt.
Men att Microsoft ska leka pappa över mig och välja vad jag ska använda känns bara jävligt fel! Jag som användare väljer ju själv vad jag vill använda, och just nu har jag hellre den äldre versionen och är "sårbar".

Några fler som håller med mig? Vad finns det för argument FÖR Microsofts agerande? Någon vet mer om detta? Är det kanske jag som missförstått citattexten? Fill in!

Och mod, lås nu inte denna tråden, det handlar inte om SUPPORT, detta är ett eget ämne som står för sig självt i diskussionsforat!
Citera
2009-09-13, 16:57
Medlem
För det första så är msn gratis, och för det andra behöver du inte använda det.

SÅ jag tycker de har all rätt i världen att bästa vilken version av deras gratis program du skall aanvända, sen finns det andra program som du kan använda för att snacka me dina msn kontakter om du inte står ut me msn längre.
Citera
2009-09-13, 17:24
Medlem
avans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mehengo
För det första så är msn gratis, och för det andra behöver du inte använda det.

SÅ jag tycker de har all rätt i världen att bästa vilken version av deras gratis program du skall aanvända, sen finns det andra program som du kan använda för att snacka me dina msn kontakter om du inte står ut me msn längre.

Det står klart och tydligt
"Från den 15 September 2009 kommer användare behöva ha den senaste versionen av Messenger installerad på sina datorer för att kunna logga in och fortsätta använda Messenger-tjänsten."

Vilket jag tolkar som att det kommer ej fungera att använda amsn osv.
Citera
2009-09-13, 17:31
Medlem
E.S.A.Ds avatar
Var läste du det?
Jag fick ett mejl med samma budskap häromdan, men jag fick för mig att det var nånslags spam eller nåt. Verkade inte komma från den riktiga windows live sidan iaf.
Citera
2009-09-13, 17:48
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Antagligen är det BS och även om det inte är det så påverkas inte alla andra klienter som dessutom är bättre.

bl.a. Pidgin och Trillian.
Citera
2009-09-13, 19:15
Medlem
avans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheVeryUberEnd
Antagligen är det BS och även om det inte är det så påverkas inte alla andra klienter som dessutom är bättre.

bl.a. Pidgin och Trillian.

Det är inte spam, det är inte BS. Det står klart och tydligt om du öpnnar msn och trycker F1 så att hjälpavsnittet kommer fram. Andra sätt är väl att gå via Msn.se och hitta infon.

Och som det står i texten så kommer det inte att fungera att ansluta till messenger-tjänsten med någon annan programvara än deras egna senaste version av messenger.

Förhoppningsvis så kommer några godhjärtade människor ta fram någon form av patch så att detta löses men fram tills dess, vad göra?
Citera
2009-09-15, 22:03
Medlem
Psyko Dads avatar
Märkte av effekten av skiten nu då det inte går att komma in längre, utan att du måste ladda ner den nya skiten.
Är inte ett dugg sugen på det så att inte ha ett val här är så jevla irriterande.
Citera
2009-09-15, 22:06
Medlem
FlyingGnus avatar
jag är inloggad just nu.. har inte nyaste versionen.. var inne med pidgeon tidigare idag. Är det fler som har problem så att jag är ett undantag?
Citera
2009-09-15, 22:07
Medlem
EverlastingScars avatar
Jag kommer in på msn, och jag har verkligen inte den senaste versionen.

edit: version 8.5.1302.1018 har jag.
Citera
2009-09-15, 22:08
Medlem
swebarbs avatar
Kör redan med windows live messenger så för mig spelar det ingen roll .
Citera
2009-09-15, 22:08
Medlem
Det riktiga problemet är här att Microsoft lyckas göra varje ny version av MSN efter 8-någonting betydligt sämre än föregående version. Tror dock att det alltid kommer att finnas sätt att köra gamla versioner på.
Citera
2009-09-15, 22:17
Medlem
midnighttrains avatar
de kanske vill göra msnprotokollet säkrare? för det är väl fortfarande okrypterat? om man har den nyaste versionen och pratar med någon med en gammal version så går meddelanden okrypterade utan att man vet om det. om nu det är tänkt att det ska vara krypterat, och isåfall är det ju bara bra. frågan är hur det skulle påverka andra program som man kan köra msn på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in