2009-09-14, 16:18
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Vad fan är det med folk nu för tiden?

Vilken matlåda går inte att äta utan att värmas först???

Rent bokstavligt så går väl all tillagad ej fryst mat att äta rumstempererad men kanske inte känns så inbjudande.

Men något jag nog skulle ha lite svårt med är ärtsoppa, grytor som har "stelnat" och är mer geléartade och kanske något mer.
Citera
2009-09-14, 16:20
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Vad fan är det med folk nu för tiden?

Vilken matlåda går inte att äta utan att värmas först???

Fortsatt diskussion om vad som går och inte går att äta ouppvärmt är nog ett ämne för en egen tråd. Här fokuserar vi numer på trådstartarens problem.

/Mod
Citera
2009-09-14, 16:22
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apgujeong
Mackor går att göra rejält "matiga" och variera en hel del också.

Precis vad jag tänkte förslå. Kanske trådstartaren skulle titta lite på danska smörrebröd för inspiration. Dessa danska mackor är ju små måltider med mycket pålägg och en liten bit bröd i botten.

Annars så är ju köttbullsmacka och stekt ägg-macka klassiker.
Citera
2009-09-14, 17:15
Medlem
barbeliths avatar
Jag tycker kall omelett är utmärkt gott, äter ofta det när det finns en rest över. Bra med protein där!

Makrill eller sardiner på burk smakar avgjort bäst kalla, även de proteinrika.
Citera
2009-09-14, 22:21
Medlem
annzahs avatar
Jag kom just på att tabbouleh är allra godast serverat i rumstemperatur. Bulgur, rödlök, paprika om man vill, bladpersilja, tomat och gurka dressat med olivolja, citronsaft, salt och peppar. Serveras med fördel till köttbullar eller köttfärsbiffar som är lika goda kalla som varma. Jag gör mina biffar med fetaost och soltorkade tomater, det gör det hela lite roligare.
Citera
2009-09-14, 22:21
Medlem
annzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barbelith
Jag tycker kall omelett är utmärkt gott, äter ofta det när det finns en rest över. Bra med protein där!

Det är verkligen gott, gärna med räkost som fyllning!
Citera
2012-01-12, 19:08
Medlem
Kall mat till jobbet, tips?

Min flickvän jobbar som städare och har inte tillgång till något att värma maten i. Nu vill jag ha eran hjälp att hitta på maträtter som inte behöver värmas upp. Annat än mackor och sallad som hon ätit en del än så länge.

Tack på föhand!
Citera
2012-01-12, 19:12
Medlem
du kan la käka maten kall bara typ lika gott om du inte är en finsmakare så att säga
Citera
2012-01-12, 19:22
Medlem
Capitán Js avatar
Rostbiff och potatissallad, pastasallad.
Citera
2012-01-12, 19:23
Medlem
kofotleifs avatar
Potatissallad med kyckling
Olika smoothies
Flingor/fil (ja man kan äta det som lunch )
Baguette med valfri fyllning
Minipizzor (som kakor fast 'matiga' går bra att äta i rumstemperatur)
Citera
2012-01-12, 19:24
Medlem
AngelAvGlass avatar
Baugetter, pastasallad, pannkakor, Rismix (koka ris, blanda i olika grönsaker kanske några fläskfilé / kycklingbitar i, på med dressing och lite vittbröd till mumsigt! Varmkorv i termos. kall pizza. hmm ja
Citera
2012-01-12, 19:24
Medlem
Många maträtter går att äta kalla istället för varma, men undvik rätter som stelnar när de blir kalla, till exempel pasta med bechamel och stekt bacon då den tenderar att bli hård och inte bra.

Röror med tonfisk, gräddfil, majonnäs blandat med pasta funkar bra som matlåda när man inte orkar/kan värma maten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in