Mackor går att göra rejält "matiga" och variera en hel del också.
Precis vad jag tänkte förslå. Kanske trådstartaren skulle titta lite på danska smörrebröd för inspiration. Dessa danska mackor är ju små måltider med mycket pålägg och en liten bit bröd i botten.
Annars så är ju köttbullsmacka och stekt ägg-macka klassiker.
Jag kom just på att tabbouleh är allra godast serverat i rumstemperatur. Bulgur, rödlök, paprika om man vill, bladpersilja, tomat och gurka dressat med olivolja, citronsaft, salt och peppar. Serveras med fördel till köttbullar eller köttfärsbiffar som är lika goda kalla som varma. Jag gör mina biffar med fetaost och soltorkade tomater, det gör det hela lite roligare.
Min flickvän jobbar som städare och har inte tillgång till något att värma maten i. Nu vill jag ha eran hjälp att hitta på maträtter som inte behöver värmas upp. Annat än mackor och sallad som hon ätit en del än så länge.
Potatissallad med kyckling
Olika smoothies
Flingor/fil (ja man kan äta det som lunch )
Baguette med valfri fyllning
Minipizzor (som kakor fast 'matiga' går bra att äta i rumstemperatur)
Baugetter, pastasallad, pannkakor, Rismix (koka ris, blanda i olika grönsaker kanske några fläskfilé / kycklingbitar i, på med dressing och lite vittbröd till mumsigt! Varmkorv i termos. kall pizza. hmm ja
Många maträtter går att äta kalla istället för varma, men undvik rätter som stelnar när de blir kalla, till exempel pasta med bechamel och stekt bacon då den tenderar att bli hård och inte bra.
Röror med tonfisk, gräddfil, majonnäs blandat med pasta funkar bra som matlåda när man inte orkar/kan värma maten.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!