2009-09-13, 13:54
Medlem
SpaceCats avatar
Vad fan är det med folk nu för tiden?

Vilken matlåda går inte att äta utan att värmas först???

Citera
2009-09-13, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Vad fan är det med folk nu för tiden?

Vilken matlåda går inte att äta utan att värmas först???

Det är klart att allt går att äta kallt, bara det är tillagat.
Sen är det en fråga om hur man tycker att det smakar.
Citera
2009-09-13, 15:15
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Vad är problemet?

På mitt jobb har vi hur många microsar som helst, men jag använder dem aldrig, eftersom jag tycket maten smakar både mer och bättre rumstempererad.

Ge mig ett enda exempel på mat som måste värmas över 20 grader för att kunna ätas.

Men hur jävla gott är det med kalla köttbullar och kallt mos när man kan få det varmt? Att dra jämförelsen med prinsessan på ärten är ju bara löjligt, skulle man vara bortskämd bara för att man vill ha sin mat varm?
Citera
2009-09-13, 16:30
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Men hur jävla gott är det med kalla köttbullar och kallt mos när man kan få det varmt? Att dra jämförelsen med prinsessan på ärten är ju bara löjligt, skulle man vara bortskämd bara för att man vill ha sin mat varm?
Men hur jävla gott är det med mos som värmts i micro då?
Citera
2009-09-13, 17:35
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky

Köttbullar och mos går att byta ut mot nästan vilken husmansrätt som helst.
Det mesta går att ätas kallt om det har tillagats, vilket redan är fastställt, men att få det att låta som ett i-landsproblem bara för att man vill ha sin mat varm är ju tämeligen löjligt. Klart matjäveln ska vara varm.

Finns det inga micros/värmeskåp så skulle jag kört olika kalla pastarätter med saker som passar kallt, sallader och kanske t.om beställa ut pizza/åka och hämta. Att sitta äta kalla matlådor med mat som man åt varm dagen innan skulle jag aldrig få för mig att göra, inte längre än någon dag iallafall.
Citera
2009-09-13, 17:42
Medlem
Snövits avatar
Klart man går att äta kall det fattar de flesta men nu tycker jag att vi iställt för att tjafsa om detta kan ge tips på mat som passar bra kall.

Pastasallad har redan nämnt det går ju att varitera i all oändlighet. Men även potatissallad finns det massa varianter på. Antingen med gräddfil och majonäs eller vinegrett. Antingen som den är med kalla tillbehör, tex. kassler, kyckling, rostbiff m.m. Eller så har man bara potatis i salladen som en del av rätten. Ta tex kyckling, knaperstekt bacon som protein och till det hackas massa grönsaker och kokt potatis som vänds ihop en en vinegrett.

Annan mat som jag tycker är helt ok att äta kall är lasagne och det är ju bra att förbreda en stor form som man sen fördelar i portionsformar.
Citera
2009-09-13, 19:40
Medlem
annzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky

Det är ingen större fara tycker inte jag, så länge man inte har gått och fryst in moset (fryst potatis blir inte rolig tinad) och så länge man värmer det måttligt, alltså inte full styrka i fem minuter, utan kanske halv styrka i tre. Då blir det inte äckligt.
Citera
2009-09-13, 19:42
Medlem
annzahs avatar
Rostbiff / god rökt skinka och potatissallad funkar bra och är väldigt gott. Jag gillar inte majonnäsiga potatissallader, utan gör en med olja, vinäger och citron istället. Funkar bra.

Köttbullar är helt okej kalla, kanske med rödbetssallad till?

Sallad med brie, parmaskinka och avocado mättar och är gott, några oliver skadar inte heller för att mätta lite extra med fettet.
Citera
2009-09-13, 23:05
Medlem
kuryakin79s avatar
Kall pölsa med dito potatis är en delikatess!
Citera
2009-09-14, 06:10
Medlem
apgujeongs avatar
Mackor går att göra rejält "matiga" och variera en hel del också.
Citera
2009-09-14, 14:29
Medlem
adoptivnegers avatar
Linssallad! Fullt av proteiner i linser, och man kan variera i all oändlighet och komplettera med t ex ett par mackor.
Citera
2009-09-14, 15:58
Medlem
korvgobbens avatar
Lax i olika former går ju alldeles utmärkt att äta kall, även fläskfilé är ju god kall....!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in