Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-12, 02:05
  #1
Medlem
hazeblazes avatar
Jag sitter i stort sett bara och diskuterar i drogforumen och samma fenomen tycker jag dyker upp HELA tiden angående psykoser. Folk sitter alltid och skyddar "knarket", nästan alla säger att "det är lika stor risk att få en psykos vid skilsmässor, olyckor" och dylikt, som det är att knarka fram en psykos.

Folk säger även att en psykos är något vissa folk är "utpekade" till att få. T.ex. så säger vi att jag får en psykos för jag fick en sned tripp på LSD, då menar folk med att jag då lika gärna kunde fått psykosen i en som ovanstående nämnt skilsmässa.

Är det någon som har någon aning om vad det är STÖRST risk att få en psykos av? Källor är uppskattat!
Citera
2009-09-12, 02:54
  #2
Medlem
På samma sätt försvarar dem sin tro, relion, politik och andra frågor som drogpolitik.
Citera
2009-09-12, 03:34
  #3
Medlem
hazeblazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AO
På samma sätt försvarar dem sin tro, relion, politik och andra frågor som drogpolitik.
Jo, så mycket har jag förstått med.. Men jag är trött på det och vill ha reda på riktig fakta. Finner inget på egen hand
Citera
2009-09-12, 03:40
  #4
Medlem
Amfetamin skulle jag säga, men det dömer jag pga att jag vet flera som fått det, inte på att drogen skulle vara farligast.

I normala doser på en frisk människa är risken liten överlag, några zyprexa i fickan som reserv om det skulle spåra sänker snabbt det mesta.
Annars är det såbara individer som drabbas, och de skulle troligen drabbas vid en annan ansträngning.
Citera
2009-09-12, 04:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazeblaze
Jo, så mycket har jag förstått med.. Men jag är trött på det och vill ha reda på riktig fakta. Finner inget på egen hand

WHO, världs hälso organisation och http://www.erowid.org/ bruka vara bra.

Flashback, swecan, magiskamolekyler, amerikanska sajter mm.. finns det gott om idioter och flummare som tror det mesta, försvarar och romantiserar droger när dem själva tror att dem är sanningen bortom alla lögner o propaganda. det finns falsk propaganda och det finns falska flummare, alt så vet dem inte att deras fakta inte speglar verkligheten.

Lycka till o hitta svaret..

Men jag måste även tillägga att medeciner är farligare än vad vi tror, beror natuligtvis på vad det är, lyckopiller tex.
__________________
Senast redigerad av AO 2009-09-12 kl. 04:03.
Citera
2009-09-12, 04:46
  #6
Medlem
hazeblazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Amfetamin skulle jag säga, men det dömer jag pga att jag vet flera som fått det, inte på att drogen skulle vara farligast.

I normala doser på en frisk människa är risken liten överlag, några zyprexa i fickan som reserv om det skulle spåra sänker snabbt det mesta.
Annars är det såbara individer som drabbas, och de skulle troligen drabbas vid en annan ansträngning.
Från mina upplevelser av droger och psykoser så kan jag inte mer än att hålla med. En väldigt nära vän till mig hamnade i en fruktansvärd psykos för något år sedan. I dagens läge vågar han inte gå utanför dörren, vettskrämd för allt som har med socialitet att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av AO
WHO, världs hälso organisation och http://www.erowid.org/ bruka vara bra.

Men jag måste även tillägga att medeciner är farligare än vad vi tror, beror natuligtvis på vad det är, lyckopiller tex.
Skall ta min tid imorgon (eller senare idag rättare sagt) och kolla runt lite på dessa sidor. Måste sova!

"Mediciner" är oftast till för att hjälpa folk i vårat samhälle, det finns medicin för allt. Får du tex en svår hjärtsjukdom så finns det medicin för det, får du värk så får du värktabletter, kan du inte sova så får du sömntabletter, är du deprimerad så får du antidepressiv medicin etc. Men alla dessa "mediciner" är också droger med bieffekter. Så självklart ska man inte bara trycka i sig det man kommer över.
Citera
2009-09-12, 14:23
  #7
Medlem
hazeblazes avatar
Bumpar tråden i hopp om att någon vet..
Citera
2009-09-13, 14:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazeblaze
Bumpar tråden i hopp om att någon vet..

Sällan vet flummare.
Citera
2009-09-14, 00:57
  #9
Medlem
zoccers avatar
På knarkforumen vet de flesta inte ens vad en psykos är. Många där brukar sätta likhetstecken mellan en "snetripp" och en psykos.
Citera
2009-09-14, 04:48
  #10
Medlem
hazeblazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
På knarkforumen vet de flesta inte ens vad en psykos är. Många där brukar sätta likhetstecken mellan en "snetripp" och en psykos.
Visst gör en del det, men det har inte med saken att göra. Det jag vill få fram är vad som är den största boven till att psykoser förekommer. Jag "TROR" att det är dödsknarket, men det är som sagt ingen slutsats jag dragit och därför vänder jag mig till Psykologi/Psykiatri forumet.
Citera
2009-09-14, 05:02
  #11
Avstängd
Thermobarisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazeblaze
Bumpar tråden i hopp om att någon vet..

Jag har knarkat en del men aldrig fått en psykos av det. Däremot har jag fått psykoser (tror jag åtminstone) i extremt pressade situationer, när jag var yngre.

Samhället säger naturligtvis att knark ger psykoser, men det är inget att ta på större allvar. Det händer förstås en och annan, men det är inte särskilt vanligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback