2009-09-26, 19:02
Medlem
MajkenMajkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockUlla
Förvirra? Jag tycker snubben verkar väldigt rationell för att ha en så kontroversiell diagnos som shizofreni.
Har du läst hur andra männniskor med shizofreni resonerar? Aftonbladet eller på riktigt?
Finns forum för sånt. Tror dock inte att man får reklamera det här. Så skicka ett PM ifall du är intresserad. Gäller f.ö TS med.

Jag är inte helt säker på att jag skulle förstå svaret, om jag hade fått något av den jag ställde frågorna till, eller av någon annan heller. Men det skadar aldrig att fråga.

Kanske ot, men varför skulle du inte få göra det? Tror inte det skulle innebära något regelbrott att länka till ett annat forum.
Citera
2009-09-26, 19:33
Bannlyst
Fråga en schizrofren! VI svarar!

Såg rubriken... borde det inte stå VI svarar istället ? Kass humor så här på kvällen jag vet..
Nu när jag fällt denna onödiga kommentar så skall jag ta å läsa tråden då den kanske är rolig..
Citera
2009-09-26, 19:40
Medlem
grithors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenganUtanK
Såg rubriken... borde det inte stå VI svarar istället ? Kass humor så här på kvällen jag vet..
Nu när jag fällt denna onödiga kommentar så skall jag ta å läsa tråden då den kanske är rolig..

Haha ja lite småkasst skämt då det också är en rätt vanlig missförståelse/myt att schizofrena skulle ha multipla personligheter som ett av "standard" symptomen dvs. Det kan förekomma, men det är något som tillhör mer "Multipel personlighetssyndrom" som det kallas, som är en annan sjukdom.

Ville bara klargöra detta.
Citera
2009-09-26, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grithor
Haha ja lite småkasst skämt då det också är en rätt vanlig missförståelse/myt att schizofrena skulle ha multipla personligheter som ett av "standard" symptomen dvs. Det kan förekomma, men det är något som tillhör mer "Multipel personlighetssyndrom" som det kallas, som är en annan sjukdom.

Ville bara klargöra detta.

Mjo förstod det efter att ha läst lite i tråden..
Citera
2009-09-26, 19:46
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackfisken
Som sagt, TS verkar vara adekvat för att vara schizofren men vi behöver ju inte höja någon till skyarna bara därför. En påminnelse om att det är omöjligt att bli diagnotiserad med schizofreni om man inte uppvisar schzofrena symptom under en längre tid som oftast (läs: alltid) är väldigt skeva. Och sjukdomen går som sagt i skov.
Jo, jag är relativt frisk, tack vare medicinerna.

Eller frisk ska man kanske inte säga, men fri från symtom iaf.
Citera
2009-09-26, 19:51
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
Har för flera år sen jobbat inom schizofreniprojektet på Huddinge Sjukhus och innan detta flera år på en psykosavdelning på ett mentalsjukhus i Sthlms-området.

Känner flera schizofrena, mina fd patienter som bor i närheten där jag bor.

Jag brukar ofta stanna och snacka med dem. (Det är alltså de som tar kontakt med mig)

Underbara människor, nästan! som vem som helst, men efter ett tag så kommer vi in på litet djupare vatten. Det är lätt att bli skrämd eftersom verklighetsuppfattningen hos dessa jag träffar är mycket snedvriden, trots att de medicinerar. Nu har jag ju "umgåtts" med just de här personerna i åratal inom projektet och på en dagverksamhet, så jag är van, men en "svensson" har säkert svårt att parera deras tankar och funderinga och viftar bort det med "nonsens"- något som det inte är för mig. Jag tar det på fullaste allvar och lyssnar.
Mycket skuld finns i deras tankar.

Flera av dessa jag träffar är, i ett ickemedicinerat tillstånd, oerhört våldsamma och jag har blivit utsatt för deras våld flera gånger, då när de låg inne hos oss, dvs innan mentalsjukhusen skrotades.

Varför jag skriver beror eg. på att för några år sedan lärde känna en familj vars tonårskille plötsligt drabbades av en psykos och han tänkte strypa sin mamma. Jag åkte hem till dem och han sa (fortf. i psykosen) att "dom" sa till honom att strypa mamman. (dom=rösterna).
Vi körde honom till Danderyd där han blev inlagd.

Ok. Nu kommer jag eg. till min fråga.
Enligt Danderyds psyk så, för att få diagnosen schizofreni måste man ha haft flera skov under flera år med ungefär 6 månaders intervaller. Stämmer detta?

Killen visade på alla de klassiska symptom, tecken för att, enl. mig iaf, få diagnosen schizofreni, men kanske är man idag mer restriktiv med att sätta schizofreni- diagnoser på folk, än man var t.ex på 80-talet?

Vore intressant att få läsa era synpunkter??
Det började för min del, när jag var 20-21 år o började behandlas med Risperdal emot paranoia. Detta hjälpte bra, o jag jobbade normalt. När jag var 23-24 år, så började jag vara sjukskriven i längre perioder. Sen fick jag Zyprexa, Zeldox, Abilify o till slut Haldol.

Hur jag blev diagnosticerad är mest pga. testerna, men även pga. att jag inbillar mig röster o andra saker.
Citera
2009-09-26, 19:52
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajkenMajken
Kanske ot, men varför skulle du inte få göra det? Tror inte det skulle innebära något regelbrott att länka till ett annat forum.
Nej, det är inget brott. Jag hänger en del på http://www.viska.se/ också.
Citera
2009-09-26, 19:54
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenganUtanK
Du är inte först med att dra det skämtet...
Men som sagt så har jag inte flera olika personligheter. Precis som grithor säger, så är det nästan aldrig så. Det är mycket ovanligt förekommande.
Citera
2009-09-26, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hannibal.Lecter
Men som sagt så har jag inte flera olika personligheter. Precis som grithor säger, så är det nästan aldrig så. Det är mycket ovanligt förekommande.

Det vore rätt fint ändå, givet att den andra personligheten är trevlig som den originala personligheten, då har man ju alltid någon att prata med =)
Citera
2009-09-27, 02:08
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannibal.Lecter

Jag har det på mit kylskåp, det lyder:

I used to be schizofrenic
But we're okay now ...
Citera
2009-09-28, 05:53
Medlem
o.0s avatar
När du säger att du har svårt att Diska och Städa är det så att du inte orkar eller att du inte vill och därmed mår dåligt av det och pga det undviker det?

Jag har nämligen trott att jag har varit Schizofren i ett bra tag men varje gång jag försöker ta upp det med en psykiatriker så undanbetar dom mig, säger att jag inte är sjuk och skickar hem mig utan mediciner. Alvarligt talat har jag bokstavlingen sagt till dom att jag haft tvångstankar att mörda min far och jag skämtar inte, har även olika hallucinationer då och då och fyller alla andra kriterier som krävs för att diagnoseras till Schizofreni, jag håller på att bli galen med andra ord, men jag kan inte riktigt totallt flippa (som någon spärr av något slag), sist det hände så slutade det med att jag stod framför min gudfader med en kniv i handen och polisen fick hämta mig, han fyllde inga anklagelser som jag tackar för och det var så det började med att jag fick se en psykiatriker, detta var för 3 år sedan nu och då var jag 16, Barn och Ungdomsvården var det som gällde då, nu på senaste tiden har jag försökt ta i kontakt med vuxenpsyk ett antal gånger men varje gång har dom undanbetat mig och skickat hem mig utan medicin eller diagnos, någon enstaka gång har jag gått hem med någon fjuttigt dos på Xanor eller dyligt, jag blir tamefan galen och vet inte hur jag ska gå till väga, ifall alla bara skickar hem mig och jag verkligen måste göra något riktigt dumt för att få uppmärksamhet så är det ju tamefan något fel på samhället, därför frågar jag dig vad du tycker jag bör göra.
Citera
2009-09-28, 18:01
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o.0
När du säger att du har svårt att Diska och Städa är det så att du inte orkar eller att du inte vill och därmed mår dåligt av det och pga det undviker det?
Ja, det är väl en kombination av de båda. Men när det väl är gjort så mår jag bra.

Citat:
Ursprungligen postat av o.0
Jag har nämligen trott att jag har varit Schizofren i ett bra tag men varje gång jag försöker ta upp det med en psykiatriker så undanbetar dom mig, säger att jag inte är sjuk och skickar hem mig utan mediciner. Alvarligt talat har jag bokstavlingen sagt till dom att jag haft tvångstankar att mörda min far och jag skämtar inte, har även olika hallucinationer då och då och fyller alla andra kriterier som krävs för att diagnoseras till Schizofreni, jag håller på att bli galen med andra ord, men jag kan inte riktigt totallt flippa (som någon spärr av något slag), sist det hände så slutade det med att jag stod framför min gudfader med en kniv i handen och polisen fick hämta mig, han fyllde inga anklagelser som jag tackar för och det var så det började med att jag fick se en psykiatriker, detta var för 3 år sedan nu och då var jag 16, Barn och Ungdomsvården var det som gällde då, nu på senaste tiden har jag försökt ta i kontakt med vuxenpsyk ett antal gånger men varje gång har dom undanbetat mig och skickat hem mig utan medicin eller diagnos, någon enstaka gång har jag gått hem med någon fjuttigt dos på Xanor eller dyligt, jag blir tamefan galen och vet inte hur jag ska gå till väga, ifall alla bara skickar hem mig och jag verkligen måste göra något riktigt dumt för att få uppmärksamhet så är det ju tamefan något fel på samhället, därför frågar jag dig vad du tycker jag bör göra.
Hände mig också, jag knivhotade min farsa, så att polisen kom o körde mig till psyket. Fast jag slapp att bli fastspänd i alla fall. Sen jobbar båda mina föräldrar inom vården, så de fixade en psykiater på vuxenpsyk, trots att jag bara var 16 år. Då fick jag lite lugnande o antidepressiva. Neuroleptika började jag inte med förrän jag var 20-21 år.

Men jag tycker det är dåligt av din psykmottagning att de inte verkar ta dig på allvar. Jag har haft samma psykolog sen jag var 16 år, o gått en, ibland två ggr i veckan. Nu har jag iof. slutat med det, går bara hos min psykiater typ var 3:e månad o en arbetsterapeut en gång i månaden. Jag vet ärligt talat inte vad du ska göra... Jag uppmanar dig inte till att göra nått dumt, men ibland undrar man ju om det ska behövas...? T.ex knarkade jag rätt mycket innan jag blev inlagd på sluten avdelning för första gången. Då för avgiftning. Andra gången hade jag ätit cyanid, men överlevde, o fick då mina första ECT-behandlingar. Så det verkar ju som om man måste göra nått dumt.

Jag fick iaf. regelbunden psykolog-kontakt efter flera år av aggressionsutbrott o senare depression, när skolan började dala i gymnasiet.

Men, lycka till i alla fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in