2009-09-16, 20:10
Medlem
innan du hade fått en diagnos, la du märke till några förändringar i ditt tänkande som du upplevde som mer annorlunda än vanligt? eller var det omgivningen som uppmärksammade ett avvikande beteende hos dig och som gjorde att du fick hjälp? vad va det dom märkte i ditt beteende i så fall?

när du var medveten om att du hade schizofreni, fick du nån typ av aha-upplevelse? typ "jaså, det är så här det känns att vara schizofren"? det jag fiskar lite efter är om det fanns nån känsla som karaktäriserade ditt tillstånd utöver dom symptom man har hört talas om.

något flummiga frågor kanske
Senast redigerad av getbajs 2009-09-16 kl. 20:12.
Citera
2009-09-16, 20:17
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbajs
innan du hade fått en diagnos, la du märke till några förändringar i ditt tänkande som du upplevde som mer annorlunda än vanligt? eller var det omgivningen uppmärksammade ett avvikande beteende hos dig och som gjorde att du fick hjälp? vad va det dom märkte i ditt beteende i så fall?
Ja, i högstadiet var jag med i "tuffa gänget" som rökte o drack alkohol, m.m. Men sen i gymnasiet blev jag mer o mer tillbakadragen. Skolkade mycket. Det som fick mig att gå till psyk var mina föräldrar som fick dras med mina extrema raseriutbrott. Har misshandlat farsan flera gånger, men aldrig min mamma. I gymnasiet var det mest tvångstankar, men de har jag inte så mycket nu.

Citat:
Ursprungligen postat av getbajs
när du var medveten om att du hade schizofreni, fick du nån typ av aha-upplevelse? typ "jaså, det är så här det känns att vara schizofren"? det jag fiskar lite efter är om det fanns nån känsla som karaktäriserade ditt tillstånd utöver dom symptom man har hört talas om.

något flummiga frågor kanske
Nej, jag fick aldrig någon sådan upplevelse. När jag först fick "latent schizofreni" tänkte jag bara, -jaha! Men sen när jag började medicineras mot det, så kan jag tänka (händer även om jag inte tar min medicin), -fan vad det här är knäppt!
Citera
2009-09-16, 20:55
Medlem
-Ellington-s avatar
Jag har läst psykiatri. Läraren jag hade varnade damerna för att psykiskt sjuka ofta är mycket attraktiva och charmiga.

Tankar kring det?
Citera
2009-09-16, 21:09
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Ellington-
Jag har läst psykiatri. Läraren jag hade varnade damerna för att psykiskt sjuka ofta är mycket attraktiva och charmiga.

Tankar kring det?
Tja, inte för att skryta, men... Jag ser enligt andra mycket bra ut. O jag är själv väldigt mån om mitt utseende. Iof. har jag blivit något överviktig pga. medicinerna. Men charmig i snacket, det är jag definitivt inte! Men har en tjej som ringer typ varannan dag bara "för att lyssna på min ljuva stämma", som hon sa sist. Men hon är också psyksjuk (manodepresiv).

Men de få gånger jag är ute på t.ex krogen, så brukar jag hitta nån. Men det är sällan jag tar hem, eller följer med henne hem. Men jag njuter av att få kyssas då o då.
Citera
2009-09-16, 21:21
Medlem
Flytande_argots avatar
Du borde döpt tråden till: Fråga en schizofren! Vi svarar!

För övrigt så har jag väl inte någon direkt fråga, men däremot har jag en kompis (eller bekant snarare) som är schizofren och något som slagit mig är hur otroligt stor skillnad det är på honom när medicineringen fungerar som den ska. Då är han helt normal, sen träffar man honom två veckor senare och då är han oerhört konstig och svår att begripa.

Det man kan trösta sig med är väl iallafall att sjukdomen har en tendens att läka ut när man blir äldre?
Citera
2009-09-16, 21:26
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Nej, som sagt är det väldigt ovanligt att en schizofren har olika personligheter. Det heter dessutom nått annat, även fast man i fallen har schizofreni.

Citat:
För övrigt så har jag väl inte någon direkt fråga, men däremot har jag en kompis (eller bekant snarare) som är schizofren och något som slagit mig är hur otroligt stor skillnad det är på honom när medicineringen fungerar som den ska. Då är han helt normal, sen träffar man honom två veckor senare och då är han oerhört konstig och svår att begripa.

Det man kan trösta sig med är väl iallafall att sjukdomen har en tendens att läka ut när man blir äldre?
Jo, medicinen gör mycket, men jag har inte hört att det läker ut när man blir äldre? Jag är som sagt rädd för att bli ännu sjukare.
Citera
2009-09-16, 21:44
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannibal.Lecter
Jo, medicinen gör mycket, men jag har inte hört att det läker ut när man blir äldre? Jag är som sagt rädd för att bli ännu sjukare.

Hörde det på en dokumentär (eller det var ett reportage på 60 minutes kom jag på nu) om John Nash (A beutiful mind). Men enligt vad jag minns så handlade det om att det blev bättre när man nått en relativt hög ålder. Kommer inte ihåg någon exakt siffra, men typ runt 65 år eller nåt sådant.

Edit: Kom på att det var 60 minutes.
Senast redigerad av Flytande_argot 2009-09-16 kl. 21:46.
Citera
2009-09-16, 23:50
Bannlyst
Hur gammal var du när du blev sjuk?
Var det någon speciell händelse som kan ha legat bakom sjukdomsutbrottet?
Är det fler i din släkt som har fått samma skit?
Har sjukdomen inneburit att du har isolerat dig eller på annat vis tagit avstånd från den vanliga världen?
Har medicinen gjort dig fet?
Har du haft höga förväntningar och hård press på dig (innan du blev sjuk)?
Senast redigerad av The Butcher82 2009-09-16 kl. 23:55.
Citera
2009-09-17, 00:06
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Butcher82
Hur gammal var du när du blev sjuk?
21 när jag fick diagnosen latent schizofreni, 26-27 när jag fick det bekräftat.

Citat:
Var det någon speciell händelse som kan ha legat bakom sjukdomsutbrottet?
Nej, ingenting.

Citat:
Är det fler i din släkt som har fått samma skit?
Nja, min moster är lite knäpp. Annars är alla andra normala.

Citat:
Har sjukdomen inneburit att du har isolerat dig eller på annat vis tagit avstånd från den vanliga världen?
Ja, det har den. Jag går inte gärna ut ensam.

Citat:
Har medicinen gjort dig fet?
Ja, har haft både Remeron & Zyprexa, vilka är ökända för viktuppgång.

Citat:
Har du haft höga förväntningar och hård press på dig (innan du blev sjuk)?
Ja, mina föräldrar var inställda på att jag skulle studera på universitet. Men, i gymnasiet rasade allt...
Citera
2009-09-17, 00:23
Medlem
De Miros avatar
Dricker du alkohol eller tar några droger i syfte att bli "berusad"?

Citat:
Citera
2009-09-17, 00:35
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De Miro
Dricker du alkohol eller tar några droger i syfte att bli "berusad"?

Ja, jag dricker ganska mycket. Blir väl ett 20-tal öl per helg. Jag har knarkat också, både med opiater, centralstimulantia o tom. vissa hallucinogener, men det är många år sedan dess.
Citera
2009-09-17, 01:17
Medlem
_stardust_s avatar
Måste säga att du skapade en bra tråd, det är så många som har en skev bild av vad det innebär att vara schizofren tyvärr. Jag har själv en diagnos som ligger nära. Har både hörsel och syn hallucinationer. Får jag lov att fråga hur måna olika sorters mediciner du äter? Jag såg att du har haft remeron och zyprexa, samma här. Blev till slut nästan valross varning. Jag upplever det som jobbigt ibland att omgivning inte kan förstå att man är sjuk, vissa tror att man skapat det själv för att slippa undan saker o ting, tex jobba. Killar tar avstånd och flyr så fort de får nys om vad jag lider av tyvärr men det är deras problem. Önskar dig allt gott / Veronica

Edit: Såg nu vilka mediciner det var, ungefär samma som mina
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in