2009-09-29, 22:14
Medlem
The fight is right here on this earth. We are human creatures.
Who knows whats waiting for us,
or what kind of power we may have?
Citera
2009-09-29, 23:59
Bannlyst
Hur ser diagnosen ut på lite längre sikt?
Kommer ditt medvetande att försvinna gradvis (bli sämre med tiden)?
Citera
2009-09-30, 22:20
Medlem
Stubbe11s avatar
Hej!

Det är fantastiskt tråd! Jag uppskattar det.

Undrar bara...

Har du testat att röka gräs?
Hur mådde du det under rusningen och efter, och nästa dagen? Bättre med meds än gräs?

Jag är nyfiken på det och har svårt att lita på det påstod ibland att det är bra för personer med psyk.sjuk (har för mig att det handlar om depressiv o schizo...)
Citera
2009-09-30, 23:05
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Butcher82
Hur ser diagnosen ut på lite längre sikt?
Kommer ditt medvetande att försvinna gradvis (bli sämre med tiden)?
Det vet jag inte, men jag är mycket rädd att det blir värre. Paranoid schizofreni utbryter vanligen i medelåldern, o jag är bara 30 år.
Citera
2009-09-30, 23:09
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbe11
Hej!

Det är fantastiskt tråd! Jag uppskattar det.

Undrar bara...

Har du testat att röka gräs?
Hur mådde du det under rusningen och efter, och nästa dagen? Bättre med meds än gräs?

Jag är nyfiken på det och har svårt att lita på det påstod ibland att det är bra för personer med psyk.sjuk (har för mig att det handlar om depressiv o schizo...)
Hej o tack!

Jodå, jag har rökt både gräs o hasch, men det var inget för mig. Visst mådde jag hyggligt under ruset, o jag kände inget speciellt dagen efter. Gick upp o jobbade som vanligt. Jag jobbade då. Men tja, det kanske är bra mot depression, mådde ju bättre under ruset. Men man kan ju inte gå omkring o vara hög hela tiden.
Citera
2009-09-30, 23:39
Medlem
Stubbe11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannibal.Lecter
Hej o tack!

Jodå, jag har rökt både gräs o hasch, men det var inget för mig. Visst mådde jag hyggligt under ruset, o jag kände inget speciellt dagen efter. Gick upp o jobbade som vanligt. Jag jobbade då. Men tja, det kanske är bra mot depression, mådde ju bättre under ruset. Men man kan ju inte gå omkring o vara hög hela tiden.

ja förstår. Jag umgåtts med en kille ett bra tag som är schizo som jag misstänkte, men han röker varje dag och lunch på jobbet med pisslite dos. Han sa att det är bättre än meds. Han är mer tål så än.
Han har konstiga verklighetsuppfattningar - bisarrt. Gräs hjälper det lindrigt och dämpar den plågsamma världen inre i sig.

jag lutar meråt dit depression än schizo som dom påstod ofta.

Samt jag tycker att det verkar vara lite konstigt, för gräs kan ge hallucination och t.o.m. psykofall ju...
"Haschpsykos" är falskt, dvs. I de andra länderna finns ej sån typ av diagnosen.
Citera
2009-10-01, 00:06
Medlem
Evil_the_Cats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannibal.Lecter
Det vet jag inte, men jag är mycket rädd att det blir värre. Paranoid schizofreni utbryter vanligen i medelåldern, o jag är bara 30 år.

Är detta korrekt? Schizofreni brukar bryta ut när man är 20-35 har jag hört.
Jag är lite orolig då jag själv påvisar symtom på det. Är förmodligen inbillning, självdiagnostering är bland det farligaste man kan göra.

Men är den verkligen korrekt att paranoid schizofreni bryter ut i medelåldern?
Citera
2009-10-01, 00:09
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_the_Cat
Är detta korrekt? Schizofreni brukar bryta ut när man är 20-35 har jag hört.
Jag är lite orolig då jag själv påvisar symtom på det. Är förmodligen inbillning, självdiagnostering är bland det farligaste man kan göra.

Men är den verkligen korrekt att paranoid schizofreni bryter ut i medelåldern?
Känner man av att schizofreni börjar komma så tror jag det sista man bör göra är att lyssna efter eller titta efter hallucinationer. Istället bör man vara i s k uptime så mkt som möjligt med stort focus på omgivningen kontra inre tankar. På så sätt får eventuella hallucinationer mindre hjärnkraft att skapa momentum.

Bara en tanke.
Citera
2009-10-01, 12:38
Medlem
Ad Astras avatar
Väldigt intressant tråd. Jag har haft rätt mycket hypokondriska föreställningar om att jag skulle vara på väg att utveckla schizofreni (jag är 24 år och man, standardåldern vad jag förstått), men har varken hört röster, hallucinerat, fått raseriutbrott, trott att någon är ute efter mig eller liknande. Det är mest att jag haft duktigt med ångest och känt mig lite avtrubbad som fått in mig på det spåret - med hypokondrin har jag dessutom ibland blivit på helspänn och suttit och lyssnat efter röster eller hoppat till när jag sett en rörelse i ögonvrån (som dock alltid haft en logisk förklaring när jag tittat efter). Men åtminstone din bild av sjukdomsförloppet känns ju rätt långt ifrån det...

Jag pluggar även till psykolog just nu (lite ironiskt, jag vet) och blir rätt paff när du nämner att du alltså diagnosticerades med bl.a. Rorschach-tester? Det lilla jag har läst om den testmetoden har varit entydigt negativt/avfärdande - rent kvacksalveri, alltså. Intressant! Har du någon aning om ifall det här är standard även idag?

Som flera andra noterat är det förresten rätt överraskande och kul att se att du förmodligen har bättre verklighetsförankring än många som inte fått någon psykiatrisk diagnos.
Citera
2009-10-01, 17:19
Medlem
Pretty Vacants avatar
Citat:
ja förstår. Jag umgåtts med en kille ett bra tag som är schizo som jag misstänkte, men han röker varje dag och lunch på jobbet med pisslite dos. Han sa att det är bättre än meds. Han är mer tål så än.
Han har konstiga verklighetsuppfattningar - bisarrt. Gräs hjälper det lindrigt och dämpar den plågsamma världen inre i sig.

Samt jag tycker att det verkar vara lite konstigt, för gräs kan ge hallucination och t.o.m. psykofall ju...
"Haschpsykos" är falskt, dvs. I de andra länderna finns ej sån typ av diagnosen.

Jag läste på viska.se att man kan få schizofreni av att röka gräs. Enligt en liten dansk undersökning fick 50% av dom som fick psykoser av gräs som varade längre än 48h utvecklades så småningom till scizofreni.
Citera
2009-10-01, 20:40
Medlem
Stubbe11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pretty Vacant
Jag läste på viska.se att man kan få schizofreni av att röka gräs. Enligt en liten dansk undersökning fick 50% av dom som fick psykoser av gräs som varade längre än 48h utvecklades så småningom till scizofreni.

Ja jag har hört eller läst om det nånstans också.

Nej, jag vill inte skriva ur spåret.
Citera
2009-10-01, 20:47
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:

Jo, jag tror att cannabis kan ge psykoser, men inte efter enstaka gånger. Jag har ju även tagit t.ex LSD, men jag påverkades inte i längden av det. Visst hjälper cannabis också lite, men det gör ju alkohol också. Även fast jag har Stesolid, så dricker jag en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in