2018-11-04, 13:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Samma foto förekommer också i den ovan omnämnda artikeln.

Är detta verkligen ett foto på mannen som hittades? På fotot syns en man liggande i kostym och vad som verkar vara lågskor.

Mannens signalement var följande:

Mellan 20-30 år, 177 cm lång, cendréfärgat hår, slätrakad men med tidstypiska polisonger. Mannens ena framtand var avslagen.

Jag länkade till bilden ifall någon inte kunde läsa plusartiklar.

Hmm, du har rätt. Tänkte inte på det. Är bilden rätt och beskrivningen fel - eller tvärtom? Någon som sett en annan bild av kroppen?
Citera
2018-11-04, 13:55
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Samma foto förekommer också i den ovan omnämnda artikeln.

Är detta verkligen ett foto på mannen som hittades? På fotot syns en man liggande i kostym och vad som verkar vara lågskor.

Mannens signalement var följande:

Mellan 20-30 år, 177 cm lång, cendréfärgat hår, slätrakad men med tidstypiska polisonger. Mannens ena framtand var avslagen.
Nej, jag bildgooglade eftersom jag tyckte den var för ”vacker” för att vara brottsplatsbild. Den har använts på bokomslag också. Går att köpa här: https://www.istockphoto.com/se/foto/...6631665-451460
Citera
2018-11-04, 14:01
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Nej, jag bildgooglade eftersom jag tyckte den var för ”vacker” för att vara brottsplatsbild. Den har använts på bokomslag också. Går att köpa här: https://www.istockphoto.com/se/foto/...6631665-451460

Men så jävla sjukt av Aftonbladet att luras på detta sätt. Bilden får ju en att tänka att personen såg ut på ett visst sätt - ett sätt som inte stämmer.
Citera
2018-11-04, 14:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen kaffepanna på fotot.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag länkade till bilden ifall någon inte kunde läsa plusartiklar.

Hmm, du har rätt. Tänkte inte på det. Är bilden rätt och beskrivningen fel - eller tvärtom? Någon som sett en annan bild av kroppen?

Det förstod jag och det var mycket bra att du länkade till det här foto.

Jag har i a f aldrig sett något annat foto än detta. Tror att beskrivningen är den rätta och att fotot har använts för att illustrera detta mystiska fall med en ensam man liggande i en tom och ödslig skog.

På det publicerade fotot så har mannen på sig en vit skjorta. Det går t. o. m. att se pressveck på det ena byxbenet.

Bredvid den okände mannens kropp hittades bl. a. en kaffepanna. Åtminstone på fotot kan man inte se en sådan.
Citera
2018-11-04, 14:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fotot finns på bokomslag.

Citat:
Ursprungligen postat av kermassa

Tack för den här upplysningen.

Då vet hur det ligger till med det här fotot - precis som jag misstänkte.
Citera
2018-11-05, 12:10
Medlem
Citat:
Tack för den här upplysningen.

Då vet hur det ligger till med det här fotot - precis som jag misstänkte.

Jag har då aldrig sett något annat foto. Givetvis var det en genrebild från Aftonbladets sida. I de nordliga trakterna finns knappast så stor granskog som på bilden. Låga björkar och tallar är det som dominerar.

Här är typisk terräng från vägen mellan Jukkasjärvi och Esrange.

https://www.google.se/maps/@67.83994...7i13312!8i6656

Månne om det har sparats några vävnader från mannen? DNA-tekniken har ju gått så mycket framåt så att det kanske t.o.m skulle gå att ge svar på ungefär från vilket område i Världen han kom ifrån?

Kläder kanske har sparats? Finns kanske kvar DNA på de plaggen i så fall?

Att ingen saknar honom? Måste ha levt ett ensamt liv möjligen i missbrukarkretsar där hans "kompisar" en dag konstaterade att han helt enkelt var försvunnen. Inget konstigt med de i de kretsar han kanske rörde sig i. Svensk tror jag inte att han är.
Senast redigerad av Konrad 2018-11-05 kl. 12:15.
Citera
2018-11-05, 19:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ryss?

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag har då aldrig sett något annat foto. Givetvis var det en genrebild från Aftonbladets sida. I de nordliga trakterna finns knappast så stor granskog som på bilden. Låga björkar och tallar är det som dominerar.

Här är typisk terräng från vägen mellan Jukkasjärvi och Esrange.

https://www.google.se/maps/@67.83994...7i13312!8i6656

Månne om det har sparats några vävnader från mannen? DNA-tekniken har ju gått så mycket framåt så att det kanske t.o.m skulle gå att ge svar på ungefär från vilket område i Världen han kom ifrån?

Kläder kanske har sparats? Finns kanske kvar DNA på de plaggen i så fall?

Att ingen saknar honom? Måste ha levt ett ensamt liv möjligen i missbrukarkretsar där hans "kompisar" en dag konstaterade att han helt enkelt var försvunnen. Inget konstigt med de i de kretsar han kanske rörde sig i. Svensk tror jag inte att han är.

Tack för fotot på hur det ser ut i trakterna där denne okänd man påträffades.

Har aldrig läst någonstans att hans kläder eller några vävnader har sparats. Kanske har man gjort detta?

Ja det är mycket märkligt att han aldrig har blivit saknad. Någonstans än idag bör det finnas anhöriga. Tror inte heller att han kom från Sverige men vare sig i Norge, Danmark eller Finland verkar han vare sig ha saknats eller någon träff med hans fingeravtryck. Kan han ha varit ryss?

Från Kirkenes i Norge till Kiruna är det 66 mil.

https://www.google.se/maps/dir/Kirun...69.7269192!3e0
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-11-05 kl. 20:07.
Citera
2018-11-05, 21:39
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Har det varit olöst i 35 år så lär det väl förbli olöst för alltid.

Säg inte det! Det är nya tider nu med internet där människor på planeten knyts närmare varandra. Lättare för privatdetektiver att leta information och för anhöriga att sprida sina frågor. Så det finns alla möjligheter.

Därför borde polisen släpp allt material de har om detta fall.

Ett fall med en försvunnen person i USA från 1979 som löstes i år: https://eu.freep.com/story/news/loca...ars/989931002/

Kan USA. Då kan vi.
Citera
2018-11-06, 15:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisen skulle släppa allt som har framkommit.

Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Säg inte det! Det är nya tider nu med internet där människor på planeten knyts närmare varandra. Lättare för privatdetektiver att leta information och för anhöriga att sprida sina frågor. Så det finns alla möjligheter.

Därför borde polisen släpp allt material de har om detta fall.

Ett fall med en försvunnen person i USA från 1979 som löstes i år: https://eu.freep.com/story/news/loca...ars/989931002/

Kan USA. Då kan vi.

Du har helt rätt i att det är nya tider.

1979 fanns varken internet eller DNA. Finns t. ex. kläder vävnader sparade efter den upphittade okände mannen så skulle detta idag kunna vara till stor hjälp för att ev. kunna få fram vem han var.

Tycker också att polisen efter så här lång tid skulle kunna släppa allt som har framkommit. Tror i o f s att detta inte är så mycket tyvärr.
Citera
2018-11-06, 21:07
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Du har helt rätt i att det är nya tider.

1979 fanns varken internet eller DNA. Finns t. ex. kläder vävnader sparade efter den upphittade okände mannen så skulle detta idag kunna vara till stor hjälp för att ev. kunna få fram vem han var.

Tycker också att polisen efter så här lång tid skulle kunna släppa allt som har framkommit. Tror i o f s att detta inte är så mycket tyvärr.

Rent hypotetiskt finns det mycket information man skulle kunna dela med sig av. Tillverkare av kläder och skor, tillverkare av kaffepannen. Plåster och tändstickor, gick det att se vilka som tillverkat dessa eller hade väder och vind suddat ut allt sådant? Skostorlek? Var är han begravd nu? Kanske går det att gräva upp resterna och hitta DNA?

Privatdetektiver kan göra mycket, leta i svenska och utländska arkiv om människor som försvann spårlöst 1979.

I alla de fall med mystiska försvinnanden som lösts efter många år (30-40) så har det alltid visat sig att det funnits anhöriga som alltid gått och undrat vad som hände.
Citera
2018-11-06, 21:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Från den store grannen i öster?

Citat:
Rent hypotetiskt finns det mycket information man skulle kunna dela med sig av. Tillverkare av kläder och skor, tillverkare av kaffepannen. Plåster och tändstickor, gick det att se vilka som tillverkat dessa eller hade väder och vind suddat ut allt sådant? Skostorlek? Var är han begravd nu? Kanske går det att gräva upp resterna och hitta DNA?

Privatdetektiver kan göra mycket, leta i svenska och utländska arkiv om människor som försvann spårlöst 1979.

I alla de fall med mystiska försvinnanden som lösts efter många år (30-40) så har det alltid visat sig att det funnits anhöriga som alltid gått och undrat vad som hände.

Har också tänkt på detta ang. kläder, cowboyboots,kaffepanna, plåster och tändstickor.

Intill kroppen låg några tändsticksaskar som var trasiga. Gick det att få fram någon text på dessa? Samma sak med plåstren. Kläderna, eller några av klädespersedlarna, bör ha haft tillverkningsland. I mina jeans finns detta alltid angivet. Allt beror på väder och vind om sådan text gick att läsa.

Mannens skodon gick helt säkert att få fram storleken på dessa. Stod det tillverkningsland i dessa? Behöver inte ha gjort det. Dessutom hur väl använda var dessa boots?

Han kanske kom att bli kremerad? Om inte bör han ha blivit begravd på någon kyrkogård i dessa trakter. Kanske Kiruna?

Det finns troligtvis fortfarande anhöriga till mannen kvar i livet. Han kan knappast ha varit svensk och verkar heller inte ha kommit från Norge, Danmark eller Finland. Skulle han ha kommit från vår store granne i öster så tror jag inte att det går att komma så mycket längre tyvärr. Åtminstone inte gällande identiteten.

https://www.google.se/maps/dir/Kirun...68.9585244!3e0
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-11-06 kl. 22:05.
Citera
2018-11-07, 01:04
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Citat:
Har också tänkt på detta ang. kläder, cowboyboots,kaffepanna, plåster och tändstickor.

Intill kroppen låg några tändsticksaskar som var trasiga. Gick det att få fram någon text på dessa? Samma sak med plåstren. Kläderna, eller några av klädespersedlarna, bör ha haft tillverkningsland. I mina jeans finns detta alltid angivet. Allt beror på väder och vind om sådan text gick att läsa.

Mannens skodon gick helt säkert att få fram storleken på dessa. Stod det tillverkningsland i dessa? Behöver inte ha gjort det. Dessutom hur väl använda var dessa boots?

Han kanske kom att bli kremerad? Om inte bör han ha blivit begravd på någon kyrkogård i dessa trakter. Kanske Kiruna?

Det finns troligtvis fortfarande anhöriga till mannen kvar i livet. Han kan knappast ha varit svensk och verkar heller inte ha kommit från Norge, Danmark eller Finland. Skulle han ha kommit från vår store granne i öster så tror jag inte att det går att komma så mycket längre tyvärr. Åtminstone inte gällande identiteten.

https://www.google.se/maps/dir/Kirun...68.9585244!3e0

I artikeln i Aftonbladet stod det att han blev kremerad. På den tiden hade man ju inte tillgång till DNA-profilering, så man såg väl inget värde i att spara kroppen. Men kanske man sparat blod alternativt kläder med DNA. Fast i artikeln står följande:

Citat:
Det enda som finns kvar i dag är en mapp med papper i Kirunapolisens källare.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2018-11-07 kl. 01:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in