2015-07-06, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Det gör mycket ondare än vanligt för du behöver ett sinnessjukt tryck för att få skiten att fungera.

Jag fick slut på nålar härom året för jag trodde jag hade fel (dum som man är, kollade man inte ordentligt innan)

Problemet var att det var omöjligt att suga upp oljan, man fick ta ut pumpen på sprutan och hälla ner oljan från ampullen, ner i insulinsprutan, sedan sätta tillbaka pumpen i sprutan igen och trycka något så in i helvete.

Men visst fungerar det, det gjorde däremot riktigt ont, och tog flera minuter att pressa in 1ml.

Var det både pump och nål som var insulin? Jag har kört med en 1 ml insulinpump och en insulinnål och det funkade hur bra som helst med propp. Dock så vet jag att vanlig pump och insulinnål är en nästan omöjlig kombo.
Citera
2015-07-06, 12:22
Medlem
Sätter måndag och torsdagar i låren, dom två sista sticken har gjort svidande ont.

Är det okej att sätta i lårets sidomuskel? Tycker det är minst obehag . Alltså om mitt på framsida lår är kl 12:00 och mitt på baksida baksida lår är 18:00 så trycker jag 15:00
Citera
2015-07-06, 22:06
Medlem
Kanske lite offtopic men om man har lite ont dagen efter (normal ömhet där man stack), för att sedan ha ännu ondare 3 dagar efter, har det hänt nåt knas då?

Stack i rumpen för 4 dagar sen och har liksom lite lite ondare än normalt. Vanligtvis gör det ju mindre ont för varje dag. Det är inte missfärgat och jag har ingen feber eller något. Kan det vara så att det bara tar längre tid ibland eller borde jag oroa mig?

Är väldigt noga med hygien och har alltid nya nålar/pumpar osv...
Citera
2015-07-10, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdfg
Kanske lite offtopic men om man har lite ont dagen efter (normal ömhet där man stack), för att sedan ha ännu ondare 3 dagar efter, har det hänt nåt knas då?

Stack i rumpen för 4 dagar sen och har liksom lite lite ondare än normalt. Vanligtvis gör det ju mindre ont för varje dag. Det är inte missfärgat och jag har ingen feber eller något. Kan det vara så att det bara tar längre tid ibland eller borde jag oroa mig?

Ganska vanligt att det blir som värst dag 2-5 om man inte tål oljan bra. Ingen fara om du inte får hög feber skulle jag sägs. Testat annat märke?
Citera
2015-07-12, 22:40
Medlem
Sebastianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdfg

Vissa gånger gör det mer ont, men för det mesta är det smärtfritt i min erfarenhet.
Oroa dig inte.
Citera
2015-07-16, 22:03
Medlem
Denna guide är klockren men skulle vilja komplettera den med åtminstone en bra video-turtorial, så man får en klar bild av processen också.
Har kollat massvis av youtubeklipp men tycker samtliga som injicerar verkar vara rätt slarviga och sticker lite på måfå utan att veta riktigt vad dom pratar om. Någon som har en bra video, helst där dom skjuter i låret?

Dessutom tycker jag att dom inte alls är exakta var man ska sticka på spotinjections.com. Är det just för att det inte spelar så stor roll? På bilderna sticker dom ju i princip runt hela låret.
Citera
2015-07-18, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ventilation
Denna guide är klockren men skulle vilja komplettera den med åtminstone en bra video-turtorial, så man får en klar bild av processen också.
Har kollat massvis av youtubeklipp men tycker samtliga som injicerar verkar vara rätt slarviga och sticker lite på måfå utan att veta riktigt vad dom pratar om. Någon som har en bra video, helst där dom skjuter i låret?

Dessutom tycker jag att dom inte alls är exakta var man ska sticka på spotinjections.com. Är det just för att det inte spelar så stor roll? På bilderna sticker dom ju i princip runt hela låret.

Det behöver inte vara slarv! det är ingen raketforskning att injicera i muskeln och du kan ju injicera var du vill i vilken muskel som helt. Finns inga regler! Mer att det finns en tumregel att börja med de största muskelgrupperna och där det finns minst vener och blodkärl, samt nerver!

1. Gluteus övre yttersta del.
2. Quadtriceps mittersta yttersta länga.
3. Mittersta delen av Delta

Där har du de tre punkterna som är smidigast.
Det finns ändå undantag och man får känna sin egen kropp, jag vet ju med mig att jag har massor med blodkärl och vener på mina Quadtriceps, så jag undviker dom, trotts att det ska vara lugnt på den yttre delen och mest av sånt i den inre.
Citera
2015-08-08, 15:18
Medlem
Hejsan! Jag har fått hem vialer, men det är inget lock på dom. Alltså, det var bara en liten "flärp" som jag drog bort, för att få fram stället där man ska köra igenom nålen. Den här "flärpen" jag pratar om är inget jag har "satt" på igen på sin ursprungliga plats, den verkar inte ämnad för det (den känns som det är en sån sak man drar bort och sedan kastar).

Polarens vial (annat märke, testo E, jag kör propp) är det precis samma konstruktion BORTSETT från att han även har ett litet lock han kan trycka på.

Vet ni vad jag menar? Ingen fara men min olja hoppas jag? Mvh
Citera
2015-08-08, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannerod
Hejsan! Jag har fått hem vialer, men det är inget lock på dom. Alltså, det var bara en liten "flärp" som jag drog bort, för att få fram stället där man ska köra igenom nålen. Den här "flärpen" jag pratar om är inget jag har "satt" på igen på sin ursprungliga plats, den verkar inte ämnad för det (den känns som det är en sån sak man drar bort och sedan kastar).

Polarens vial (annat märke, testo E, jag kör propp) är det precis samma konstruktion BORTSETT från att han även har ett litet lock han kan trycka på.

Hur tänkte du när du valde att ställa din fråga i denna tråden?

Förövrigt så, nej det är ingen fara med din olja baserat på den info du gav!
Citera
2015-08-08, 18:19
Medlem
Citat:

Flärp/Lock skall av. Torka av gummiproppen med sprit före varje användande av vialen.
Citera
2015-08-11, 15:08
Medlem
Tack så mycket! Passar på att ställa en till fråga.

Hann sticka (skinkan) ned nålen liite grann och det gjorde ont. Drog ut den, kom lite blod, bytte nål, stack sedan några MM nedanför och då kändes ingenting, sticket gick totalt smärtfritt.

Vad var det som hände först? Jag märkte att det gjorde ont men jag fortsatte lite och då spände jag skinkan självmant i ren "aj"-reflex.
Citera
2015-08-11, 15:31
Medlem
Citat:
Tack så mycket! Passar på att ställa en till fråga.

Hann sticka (skinkan) ned nålen liite grann och det gjorde ont. Drog ut den, kom lite blod, bytte nål, stack sedan några MM nedanför och då kändes ingenting, sticket gick totalt smärtfritt.

Vad var det som hände först? Jag märkte att det gjorde ont men jag fortsatte lite och då spände jag skinkan självmant i ren "aj"-reflex.

Du körde antagligen genom nålen i ett kärl/ven, vilket kan göra ont speciellt om det är en artär. Sen när du drog ut nålen så kom det ut blod från det punkterade kärlet/venen. Inget farligt alls, det du kan göra nästa gång du känner att det gör ont är att backa nålen lite, vinkla den lite och köra in igen och hoppas att du inte kör in i ett nytt kärl. Men som sagt, inget farligt är det, hänt mig många ggr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in