Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Visar 1 till 7 av 7.
2009-11-15, 23:04
Är det inte dags för skolan att anpassa sig till 2000-talet?

Ungdomar idag behöver förstå riskerna med datorspelsberoende. Alkohol och cigaretter är ju nyttigt i jämförelse med en barndom/ungdom ägnad framför WOW eller liknande och politiker och vuxna i allmänhet verkar inte fatta ett skit.

Skulle gissa på att datorspelstillverkarna har en hel armé psykologer och affärsutvecklare som försöker göra produkterna så beroendeframkallande som möjligt.

Vad är egentligen skillnaden mellan Blizzard och Philip Morris? (Förutom att Philip Morris faktiskt betalar för delar av samhällskadan de orsakar)
2009-11-15, 23:12
Datorspelsberoende är inte fysiskt farligt, varför det är stor skillnad på det och tobak/andra droger.

Så nej, det kommer inte att vara en valfråga.
2009-11-15, 23:26
Nu finns ju inte datorspelsberoende på riktigt, vilket är en stor skillnad. :)
2009-11-15, 23:30
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Nu finns ju inte datorspelsberoende på riktigt, vilket är en stor skillnad. :)

Hur menar du nu? Klart man kan bli beroende av spel.
Eller ser du på saken mer ur ett medicinskt perspektiv?
2009-11-15, 23:44
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Nu finns ju inte datorspelsberoende på riktigt, vilket är en stor skillnad. :)
Det är faktiskt inte omöjligt att det blir en "riktig" (vad man nu vill säga med det) diagnos till 2012, när den nya DSM-tegelstenen kommer. Tillsammans med shoppingmissbruk, till exempel.

Men det finns såklart inte en sportkeps att det skulle kunna bli en valfråga, lika lite som anorexia eller självskadebeteenden. Vad finns det att säga? "I Miljöpartiets Sverige kommer ingen skära sig, det ska vi se till!"
2009-11-16, 00:14
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Är det inte dags för skolan att anpassa sig till 2000-talet?

Ungdomar idag behöver förstå riskerna med datorspelsberoende. Alkohol och cigaretter är ju nyttigt i jämförelse med en barndom/ungdom ägnad framför WOW eller liknande och politiker och vuxna i allmänhet verkar inte fatta ett skit.

Skulle gissa på att datorspelstillverkarna har en hel armé psykologer och affärsutvecklare som försöker göra produkterna så beroendeframkallande som möjligt.

Vad är egentligen skillnaden mellan Blizzard och Philip Morris? (Förutom att Philip Morris faktiskt betalar för delar av samhällskadan de orsakar)

På cigarretter och annan tobak är det ju 18-årsgräns, det kan man ju införa på de "tyngre" dataspelen som WOW (som jag själv gillar väldigt mycket).

Sen är det som andra påpekat mycket psykologi som ligger bakom spelen, de är konstruerade för att locka till mer. Lösningen tror jag är den gamla vanliga beprövade: Föräldrarna! Föräldrarna måste se vad barnen sysslar med och sätta stopp när det går över gränsen. Förbjud barnen att spela mer än 1 timme om dagen.
2009-11-16, 18:20
Citat:
Ursprungligen postat av Aristotélēs
Nej allvarligt talat, spelberoende kan inte belastas spelen något mer
än

Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
Visst leder mmo-spelen till ett visst spelberoende, detta har jag upplevt personligen

Citat:
Ursprungligen postat av aspera
Dataspelsberoende blir ingen valfråga för att den helt enkelt är för smal. Hur många är spelberoende?

Men sluta kalla det för spelberoende. Då tror ju idioterna att det är släkt med riktigt spelberoende, alltså att folk har spelat bort sina pengar på hasardspel vilket har varit ett känt och omskrivet fenomen i tusentals år.

Spelberoende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Problem_gambling

Datorspelsberoende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Video_game_addiction