Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Jag tycker också att accelerationen i flygplan känns kraftigare än i en bil men jag tror att det har att göra med att i bilen så kör man oftast själv och då känns det annorlunda än om man är passagerare.
Om jag gasar 0-100 när jag kör själv så känns det inte alls våldsamt men om jag sitter i passagerarstolen så känns det annorlunda, man märker liksom hur man trycks ner i stolen precis som i flygplanet.
/T
det finns två anledningar. den första biten när ett plan accelererar går det väldigt trögt, den lätta bilen får här ett snabbt försprång. när planet lyfter från marken upplevs accelerationen som mycket högre än vad den verkligen är, eftersom man trycks bak i sätet av gravitationen, och nedåt för centrifugalkraften påverkar när planet lyfter uppåt (kroppen vill fortsätta rakt fram). det är som att gasa iväg i en bil i kraftig uppförsbacke, man trycks hårdare ner i sätet. men en bil går mycket trögare uppför, vilket motverkar att denna simulerade kraft ska bli lika påtaglig som i ett flygplan
Faktum är, att i flygsimulatorer nyttjar man detta faktum för att simulera acceleration. när "flygplanet" accelererar tiltar man simulatorn bakåt, trots att bilden i planet visar att planet fortfarande är i våg. Eftersom man inte har någon referenspunkt utanför simulatorn upplever man inte tiltningen som att man lutas bakåt.