• 1
  • 2
2008-10-31, 15:25
Medlem
timvims avatar
Hur snabbt accelererar ett flygplan 0-100 km/h? T.ex. ett a320 eller 737? Har försökt googla men hittar inget nyttigt. Min far påstår att bilen har snabbare acc, men jag är tveksam.
Citera
2008-10-31, 15:32
Medlem
Klart som fan en bil är snabbare 0-100.... Kanske inte en Huyndai Atos för den kommer väll knappt upp i sådana farter, men det finns ju fabriksbyggda bilar som gör 0-100 på lite över 3 sekunder.
Senast redigerad av L555BAT 2008-10-31 kl. 15:35.
Citera
2008-10-31, 15:37
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
"That thrust enables Boeing 777, with a Maximum Take-off Weight of approximately 340 tons, to accelerate from 0-60 mph in less than six seconds - faster than many road-going cars. The 777-300ER measures an impressive 73.9 metres in length (242 feet, four inches), with a wingspan of 64.8 metres (212 feet 7inches)"
/http://www.ameinfo.com/74076.html

Allt beror väl säkert på definitionen av "flygplan" och "bil". Ett jetflygplan är säkert rätt snabbt, en nissan almera är det inte.
Citera
2008-10-31, 15:55
Medlem
stilltons avatar
http://uk.youtube.com/watch?v=qqDuiiFCxpQ
där kan du se en jämförelse, upp till 100 km/h klarar nog de flesta att slå ett jetplan som är rätt trögt de första 10 sekunderna
Citera
2008-10-31, 16:28
Medlem
timvims avatar
Okej, då har vi rett ut det

Jag trodde på flygplanet då jag tycker att känslan av acceleration är så mycket kraftigare där. Snabbaste bilen jag åkt med som passagerare i gjorde 0-100 på runt 5 sekunder, men tyckte ändå inte att det slog den härliga känslan när man lyfter med flygplan. Beror kanske lite på tillfälle
Citera
2008-10-31, 16:31
Medlem
Avva66s avatar
Jo man sugs ner bra nog i sätet, och grymmare lär det
bli om flygplanet är tomt på folk. Men det är nog en bit över
100 som jetmotorn får riktig hjälp av fartvinden.

Mycket massa som ska i rörelse också.
Senast redigerad av Avva66 2008-10-31 kl. 16:33.
Citera
2008-10-31, 16:31
Medlem
timvims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
http://uk.youtube.com/watch?v=qqDuiiFCxpQ
där kan du se en jämförelse, upp till 100 km/h klarar nog de flesta att slå ett jetplan som är rätt trögt de första 10 sekunderna

Intressant film!
Citera
2008-10-31, 16:33
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timvim
Intressant film!
finns en hel del på youtube om du söker på jet fighter vs car eller plane vs car
Citera
2008-10-31, 18:28
Medlem
TeEsErs avatar
Jag tycker också att accelerationen i flygplan känns kraftigare än i en bil men jag tror att det har att göra med att i bilen så kör man oftast själv och då känns det annorlunda än om man är passagerare.

Om jag gasar 0-100 när jag kör själv så känns det inte alls våldsamt men om jag sitter i passagerarstolen så känns det annorlunda, man märker liksom hur man trycks ner i stolen precis som i flygplanet.

/T
Citera
2008-10-31, 19:20
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Jag tycker också att accelerationen i flygplan känns kraftigare än i en bil men jag tror att det har att göra med att i bilen så kör man oftast själv och då känns det annorlunda än om man är passagerare.

Om jag gasar 0-100 när jag kör själv så känns det inte alls våldsamt men om jag sitter i passagerarstolen så känns det annorlunda, man märker liksom hur man trycks ner i stolen precis som i flygplanet.

/T
det finns två anledningar. den första biten när ett plan accelererar går det väldigt trögt, den lätta bilen får här ett snabbt försprång. när planet lyfter från marken upplevs accelerationen som mycket högre än vad den verkligen är, eftersom man trycks bak i sätet av gravitationen, och nedåt för centrifugalkraften påverkar när planet lyfter uppåt (kroppen vill fortsätta rakt fram). det är som att gasa iväg i en bil i kraftig uppförsbacke, man trycks hårdare ner i sätet. men en bil går mycket trögare uppför, vilket motverkar att denna simulerade kraft ska bli lika påtaglig som i ett flygplan

Faktum är, att i flygsimulatorer nyttjar man detta faktum för att simulera acceleration. när "flygplanet" accelererar tiltar man simulatorn bakåt, trots att bilden i planet visar att planet fortfarande är i våg. Eftersom man inte har någon referenspunkt utanför simulatorn upplever man inte tiltningen som att man lutas bakåt.
Senast redigerad av stillton 2008-10-31 kl. 19:23.
Citera
2008-11-04, 07:41
Medlem
Hakkinens avatar
Lite mer intressant film http://uk.youtube.com/watch?v=aKCvVb...eature=related

Titta även i denna utmärkta tråd
https://www.flashback.org/showthrea...1#post13509871
Citera
2008-11-04, 18:45
Medlem
En jetmotor tar en stund innan den sätter planet i rörelse. Anledningen är att den måste bygga upp en luftpelare bakom utblåset på motorn. Detta behöver inte en bil, således går bilen också (oftast) snabbare i början.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in