2008-11-04, 19:42
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timvim
Okej, då har vi rett ut det

Jag trodde på flygplanet då jag tycker att känslan av acceleration är så mycket kraftigare där. Snabbaste bilen jag åkt med som passagerare i gjorde 0-100 på runt 5 sekunder, men tyckte ändå inte att det slog den härliga känslan när man lyfter med flygplan. Beror kanske lite på tillfälle
ja, och det låter kraftfullt och skakar. Hörsel intrycken gör sitt också.
Citera
2008-11-07, 15:43
Medlem
Ett flyplan har inte speciellt bra acc mellan 0-100. Den är väldigt seg accelererad!
Citera
2008-11-07, 15:45
Bannlyst
...

Ett stor passagerar plan gör 0-100 på ca 20sek.
Ett militärt jet flygplan gör 0-100 på 8sek

Flygplan gör 300-400 snabbare än 0-100
Citera
2008-11-07, 16:16
Medlem
Jag tycker ni ska vara sportsliga och jämföra fordon med samma vikt. Vad är accet för en bil på 70 ton?
Citera
2008-11-07, 17:36
Medlem
ni-ar-fjortisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Jag tycker ni ska vara sportsliga och jämföra fordon med samma vikt. Vad är accet för en bil på 70 ton?
Citera
2008-11-07, 18:01
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
mer rättvist att jämföra jetflyg mot jetbil isf
http://www.youtube.com/watch?v=l6LK5V3KvYk
Citera
2008-11-07, 21:32
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av åke_128
En jetmotor tar en stund innan den sätter planet i rörelse. Anledningen är att den måste bygga upp en luftpelare bakom utblåset på motorn. .
Nej, anledningen är att den inte lyckas suga in tillräckligt mycket luft då flygplanet rör sig långsamt. Ju mer luft, desto mer drag - vilket märks mot slutet av startbanan...
Citera
2008-11-07, 22:09
Bannlyst
...

Citat:
En jetmotor tar en stund innan den sätter planet i rörelse. Anledningen är att den måste bygga upp en luftpelare bakom utblåset på motorn. Detta behöver inte en bil, således går bilen också (oftast) snabbare i början.

Vad har du fått det i från?
Citera
2008-11-07, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timvim
..men tyckte ändå inte att det slog den härliga känslan när man lyfter med flygplan. Beror kanske lite på tillfälle
Flygplanet lyfter ju inte vid 0 km/s. Frågan var ju 0-100..
Citera
2008-11-07, 22:33
Bannlyst
Citat:
En jetmotor tar en stund innan den sätter planet i rörelse. Anledningen är att den måste bygga upp en luftpelare bakom utblåset på motorn. Detta behöver inte en bil, således går bilen också (oftast) snabbare i början.

Jag minns att de gjorde ett test i bilprogrammet Top Gear där man hade en tävling mellan en sportbil (minns inte om det var en Porshe eller Ferrari) och ett jetflygplan av större modell. Bilen var överlägsen i starten men vid 150-200km/h så dånade flygplanet förbi bilen i en ruskig hastighet...
Citera
2008-11-07, 22:42
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Jag minns att de gjorde ett test i bilprogrammet Top Gear där man hade en tävling mellan en sportbil (minns inte om det var en Porshe eller Ferrari) och ett jetflygplan av större modell. Bilen var överlägsen i starten men vid 150-200km/h så dånade flygplanet förbi bilen i en ruskig hastighet...

Om inte annat så fanns det något liknande i programmet "24 karat" där Rally-Kalle tävlade i en sportbil mot ett plan från Malmö aviation. Kommer inte riktigt ihåg hur det gick, men det var roligt när man var yngre!
Citera
2008-11-07, 23:05
Medlem
JimGooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Bugatti Veyron vs Eurofighter
http://www.youtube.com/watch?v=1O8NK5qvSl0

S3 radical vs Aeroplane
http://www.youtube.com/watch?v=LENGdyhldag
Senast redigerad av JimGoose 2008-11-07 kl. 23:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in