2008-07-31, 19:26
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis !

Jag som inte bor i Sverige har flera gånger fått höra vad äter ni som kommer ifrån Sverige.
Och här i Texas tror alla det är som Svenska kocken på mupparna !
Vist här finns IKEA och där kan man köpa köttbullar och lingon , men det är ju fabriks mat !
Min fru är från Chile så vi äter mycke mat från hennes koltur , ja det är mycke gott !
Men hade varit kul med någon svensk överraskning !

Vad jag som ursprungligen kommer från Skåne kommer att tänka på Gåsa middag !
Så got det är med en stor gås och alla tillbehör och först svartsoppa och sedan efterrätt med äpplekaka och vaniljsås.
Har även varit en del i Jämtland och där är det surströmming som gäller !
Med tunnbröd och lök mandelpotatis och gräddfil , ja det var faktiskt gott !
Man tänker även på Renkött , Jansonsfästelse som svensk mat.

Jag hade tänkt att ordna en fest här för minna vänner och det hade varit mycke kul att få lite tips på vad ni anser är typisk svenskmat,
Och givet vis så hade lite recept på hur jag skal gå till väga varit kul !

Jag delar gärna med mig vad som är typiskt här ifrån med recept och annat !

Citera
2008-07-31, 19:36
Medlem
Spootlights avatar
teehee

kalles kaviar och pizza från "två lyktor"
Citera
2008-07-31, 19:38
Medlem
Dekadentuss avatar
Halalslaktat kött med tillbehör + en massa lök. Det är nog det som äts mest i Sverige.
Citera
2008-07-31, 19:56
Medlem
MrCheebas avatar
Håll dig ifrån svartsoppa och inälvsmat och sådan retarderad kost. Du vill väl inte äckla dina gäster?
Citera
2008-07-31, 19:57
Medlem
Bulldoozers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekadentus
Halalslaktat kött med tillbehör + en massa lök. Det är nog det som äts mest i Sverige.

Ha-ha, en kebab pizza med bearnease på sidan, ne skämt åsido.

Hemmagjorda köttbullar med gräddsås/lingon och dill potatis brukar fungera även om det är utjatat ..

Annars finns det janssons, prinskorv, korv stroganoff, gulasch soppa, ärtsoppa och pannkaka/fläskpankaka, potatis plättar med bacon, kryddat högrev m.m..

Finns också diverse laxrätter (gravlax är gott) och andra fiskrätter man kan laga som torsk m.m!

Självklart ska det drickas äppel/päron cider till detta
Citera
2008-07-31, 19:57
Medlem
rullkragens avatar
Citat:

Ja det kan nog stämma för det är väl fler moslimer än svenskar numera i Sverige !
Men Arab mat hoppar vi över !
Mer intresserad av något från den tiden då det bodde svenskar i Sverige av vad dom åt !
Citera
2008-07-31, 20:01
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeba
Håll dig ifrån svartsoppa och inälvsmat och sådan retarderad kost. Du vill väl inte äckla dina gäster?

Ja det ligger kanske något i det , svartsoppa är ju blodet från en gås.
Det är kanske inget som skulle uppskattas om dom fick reda på vad det var gjort av !
Och surströmming hade nog fått flera att undra vad man öppnade för burk !
Citera
2008-07-31, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bulldoozer

Hemmagjorda köttbullar med gräddsås/lingon och dill potatis brukar fungera även om det är utjatat ..

Annars finns det janssons, prinskorv, korv stroganoff, gulasch soppa, ärtsoppa och pannkaka/fläskpankaka, potatis plättar med bacon, kryddat högrev m.m..

Finns också diverse laxrätter (gravlax är gott) och andra fiskrätter man kan laga som torsk m.m!

Korv stroganoff är väl ryskt och gulasch soppan är väl ungersk?
Citera
2008-07-31, 20:04
Medlem
Dekadentuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Ja det kan nog stämma för det är väl fler moslimer än svenskar numera i Sverige !
Men Arab mat hoppar vi över !
Mer intresserad av något från den tiden då det bodde svenskar i Sverige av vad dom åt !
För att vara lite seriös.

Sill, potatis och gräddfil

Köttfärslimpa med potatis och brunsås

Kroppkakor med fläsk

Lappsgojs (potatismos blandat med salta biten)

Knäckebröd med lite lyxigare pålägg (som förrätt)

Detta kommer jag på spontant. Men vill man äta riktigt svenskt så är ju halalslaktat kött att föredra eller någon konstig inälvsgryta bestående av kamel eller apa.
Citera
2008-07-31, 20:11
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulldoozer

Gravad lax var något det får kanske bli som förrätt , tänkte först på krabbsallad men lax låter godare !
Vet inte om det går att kombinera en gåsa middag med lax i stället för svartsoppa !
Eventuellt hade det gått att ha förrätten som någon typ av smörgåsbord , med just köttbullar , lax , prinskorv och annat och sedan gåsen till huvud rätt !

Svenskt smörgåsbord till jul har många hört talas om här. Ock kunde nog bli uppskattat !

Cider vet jag inte om man kan köpa här , men här är moserat vin på äpplen så det är nog rätt lika.
Citera
2008-07-31, 20:11
Medlem
Bulldoozers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rani Mraz
Korv stroganoff är väl ryskt och gulasch soppan är väl ungersk?

Om jag inte är ute och cyklar så är väl biff stroganoff ryskt från början men korv är det nog svenskar som äter mest utav. Gulasch kan du nog ha rätt i, men är det soppa så är det antligen det som folk nämner eller potatis/lök/korv soppa..
Citera
2008-07-31, 20:19
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
För att vara lite seriös.

Sill, potatis och gräddfil

Köttfärslimpa med potatis och brunsås

Kroppkakor med fläsk

Lappsgojs (potatismos blandat med salta biten)

Knäckebröd med lite lyxigare pålägg (som förrätt)

Detta kommer jag på spontant. Men vill man äta riktigt svenskt så är ju halalslaktat kött att föredra eller någon konstig inälvsgryta bestående av kamel eller apa.

Nu börjar man bli hungrig när man hör allt vad morsan brukade göra !

Sill , gräddfil , gräslök och nypotatis ja de var mycke gott !

Ja där var många bra tips !

Knäckebröd ja även kaviar det går att köpa på IKEA , skulle tro att dom även har matjessill , ja det är ganska mycke svenska produkter dom har där. Där är en hel liten avdelning med svensk mat , men det är klart det är mest konserver och fruset som är fabriks tillverkat !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in