2008-07-31, 20:22
Medlem
Fisk är ju aldrig fel, Stekt inlagd strömming/gubbröra på knäckebröd till förätt
Sen kanske en gravad lax/rökt makrill med stuvad potatis
Annars köttfärslimpa/pannbiffar med potatis,stekt lök och brunsås o lingon
Till desert tycker jag du skall ha äggaost med lite marinerade bär

Lycka till
Citera
2008-07-31, 20:23
Medlem
Bulldoozers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Cider vet jag inte om man kan köpa här , men här är moserat vin på äpplen så det är nog rätt lika.

Ja, ett småplock av svenskt julbord är inte helt dumt, det är väl antagligen så svenskt det kan bli egentligen?

Sen är asti cinzano trevligt att ha vid bordet..
Citera
2008-07-31, 20:30
Medlem
Bjud på smörgåsbord med allt som hör till och redigt med svensk snaps och öl. Om jag inte missminner mig så kan du köpa svensk snaps på IKEA.

Till efterrätt så bjuder du på färska jordgubbar med grädde alt vaniljglass.
Citera
2008-07-31, 20:49
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadlus
Fisk är ju aldrig fel, Stekt inlagd strömming/gubbröra på knäckebröd till förätt
Sen kanske en gravad lax/rökt makrill med stuvad potatis
Annars köttfärslimpa/pannbiffar med potatis,stekt lök och brunsås o lingon
Till desert tycker jag du skall ha äggaost med lite marinerade bär

Lycka till

Ägga ost är det ostkaka ? Låter spännande !
Lika så vad är gubbröra , ja strömming är sådant som kallas sardiner här typ sill !
Ja det var en del saker jag inte hört förr , men det är kanske dialekt !
Citera
2008-07-31, 20:49
Medlem
Big Bosss avatar
Cider finns ju att köpa på IKEA också. Kopparbergs cider finns där. Finns någon annan cider på större flaska också, minns inte vilket märke det var dock. Men de är ju dock alkoholfria.
Citera
2008-07-31, 20:52
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulldoozer
Ja, ett småplock av svenskt julbord är inte helt dumt, det är väl antagligen så svenskt det kan bli egentligen?

Sen är asti cinzano trevligt att ha vid bordet..

Det är välkänt här inne i Houston har dom en speciell restaurang som serverar svenskt smörgåsbord till jul och där är alltid foulbokat , så det måste vara uppskattat !
Citera
2008-07-31, 20:56
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Det är välkänt här inne i Houston har dom en speciell restaurang som serverar svenskt smörgåsbord till jul och där är alltid foulbokat , så det måste vara uppskattat !

Aha du är nere i Houston, trodde du var uppe i Dallas/Fort Worth eftersom det är där de flesta texas-svenskarna verkar hålla till.
Citera
2008-07-31, 21:18
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
Bjud på smörgåsbord med allt som hör till och redigt med svensk snaps och öl. Om jag inte missminner mig så kan du köpa svensk snaps på IKEA.

Till efterrätt så bjuder du på färska jordgubbar med grädde alt vaniljglass.

Ja det lutar nog åt smörgåsbord nu , jag blir mer och mer sugen på det efter alla tips !
Då kan man både ha en del kall rätter och varmrätter och det är en bra ide.

Svensk vodka , ja Absolut vodka med lite olika smaker som citron och lingon kan man köpa på flera ställen .
Det är en stor säljare här !
Citera
2008-07-31, 21:28
Medlem
Potatis+kött+brunsås?
Citera
2008-07-31, 21:31
Medlem
Tjohildas avatar
Jag skulle köra på en ärtsoppsmiddag med knäckebröd och svensk ost som tillbehör. Timjan och senap (skånsk kanske?). Punch till också, så klart. Pannkakstårta på jordgubbssylt och grädde till efterrätt.
Citera
2008-07-31, 21:37
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Aha du är nere i Houston, trodde du var uppe i Dallas/Fort Worth eftersom det är där de flesta texas-svenskarna verkar hålla till.

Jag bor utan för Victoria mot Houston sett , byn heter Port La vaca , på en Ranch sedan 20 år tillbaka.
Så det får bli IKEA i Houston.

Det är en bra bit till Dallas här ifrån. Det stämmer nog att det är mycke svenskar i Dallas , har nästan ingen kontakt med någon svensk här.
Ja det kommer en Norrlänning med fru hit varge vinter och även en Norrman dom träffar jag ibland.
Citera
2008-07-31, 21:52
Medlem
CXTs avatar
Jobbigt att styra kanske, men om du nu är från skåne så borde väl när det kommer till efterrätt spiddekaga vara det självklara alternativet?

Låter dock sjukt jobbigt att baka:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spettekaka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in