Citat:
Ursprungligen postat av filur2k
Har lite flera frågor och det lär nog komma flera
Fråga på bara.
Citat:
Ursprungligen postat av filur2k
Vad krävs för betyg för att komma in i en "flygskola" och hur lång är utbildningen?
I statlig regi i Sverige finns två flyggymnasier (som dock inte ger hela utbildningen) samt trafiklygarhögskolan i Lund.
Jag vet inte vad de har för antagningskrav, men det hittar du säkert snabbt på nätet. Tyvärr finns det ganska få platser där, så de flesta brukar utbilda sig i privata skolor.
Exempel på svenska sådana är
www.lidair.se och
www.flyguppdraget.com men många utbildar sig även utomlands.
Går du ett integrerat utbildningsprogram brukar det i praktiken handla om 18-24 månader, men det går även att ta certifikaten steg för steg i den takt man vill. Du kan alltså gå till en flygklubb och ta ett privatflygcertifikat och sedan, om det fortfarande känns rätt, bygga vidare på detta.
Citat:
Ursprungligen postat av filur2k
Vad vad menar du med att det är svårt att få ett första jobb?
När du är klar med utbildningen har du kanske 200 timmar i ett litet enmotorigt sportflygplan och ytterligare 20 i ett litet taxiflygplan med två kolvmotorer.
Med den erfarenheten är du knappt välkommen någonstans. Du slåss med tusentals andra nyutbildade om ett fåtal platser hos små taxibolag, där du i praktiken är livegen. Lönen är lägsta tänkbara och några anställningsvillkor existerar inte. I det läget är du oerhört tacksam att få flygtid överhuvudtaget och det vet arbetsgivaren.
Allt handlar om att få ihop lite erfarenhet så att man kan uppnå kraven att få jobb på ett flygbolag som flyger riktiga trafikflygplan, som t.ex. Saab 340 på Skyways eller flyga frakt hos West Air Sweden. Problemet är bara att sådana bolag oftast kräver att man har flera hundra timmars erfarenhet i tvåmotorflygplan.
Kommer man väl så långt är det huvudsakligen från bolag som dessa som flygbolag med större flygplan (med tillhörande löner) rekryterar.
Citat:
Ursprungligen postat av filur2k
Om jag tar min Utbildning i Sverige, kan jag då åka ner till ex. Mellanöstern, USA och jobba där utan problem?
För att jobb i USA kommer du behöva konvertera till amerikanskt certifikat. Dessutom behöver du ett visa för att jobba, så det är nog i praktiken knepigt om du inte även gått i flygskola där.
Ska förresten tipsa om en annan tråd, där du kanske hittar en del av intresse:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=209510