2008-02-14, 23:29
  #1
Bannlyst
Hej.

Jag har några frågor till alla Piloter här på FB.

1. Är det roligt att jobba som Pilot?
2.Hur ser arbetsdagarna ut?
3.Vad får man i ca. lön?
4.Är det svårt att läsa/bli till Pilot?
5.Jag har hört att det finns ett test som man bara får göra en gång, om jag kuggar så är det kört, stämmer det? Om det stämmer, vad händer om man kuggar?

Skulle vara tacksom för alla svar jag får.

Tack
Citera
2008-02-14, 23:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filur2k
5.Jag har hört att det finns ett test som man bara får göra en gång, om jag kuggar så är det kört, stämmer det? Om det stämmer, vad händer om man kuggar?
Answered your own question!
Citera
2008-02-15, 02:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus!
Answered your own question!
Citera
2008-02-15, 02:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filur2k
Hej.

Jag har några frågor till alla Piloter här på FB.

1. Är det roligt att jobba som Pilot?
2.Hur ser arbetsdagarna ut?
3.Vad får man i ca. lön?
4.Är det svårt att läsa/bli till Pilot?
5.Jag har hört att det finns ett test som man bara får göra en gång, om jag kuggar så är det kört, stämmer det? Om det stämmer, vad händer om man kuggar?

Skulle vara tacksom för alla svar jag får.

Tack

Jag är inte pilot men har pratat med många piloter och gissar att de svara såhär:

1. Nej, inte att flyga stora plan men små plan har fortfarande en enorm charm.

2. Väldigt varierande.

3. Det är fortfarande bra betalt. Men då ska du ju först skaffa dig en dyr utbildning och sen flyga kors och tvärs runt världen. Det i kombination med de enorma pengar som är i omlopp i branschen gör att vi kan hålla våra löner på en bra nivå.

4. Nej, är du medelbegåvad, fullt frisk och ger dig fasen på det så klarar du det. Sen kan det vara lite kämpigare att få första jobbet osv. Men sen rullar det på.

5. Vet inte riktigt vad du pratar om.. men en kompis till mig köpte sig en pilot-utbildning i staterna för motsvarande 500-600k. Sen när han kom hem till Sverige så kom de fram till att han var färgblind och att han inte fick något flygcert här... hade jag varit han hade jag flyttat till usa och jobbat som pilot eller ngt... sist jag hörde av honom hade han kört taxi i sverige ett tag(efter att han hade varit sjukskriven för utbrändhet) och skulle sen flytta till Finland för att han hade gift om sig.
Citera
2008-02-15, 02:50
  #5
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filur2k
1. Är det roligt att jobba som Pilot?
Ja.
De flesta som jobbar med det har haft det som en dröm innan och är allmänt flygtokiga.
Självklart är det roligt att få betalt för att hålla på med något som annars varit en hobby.

Citat:
Ursprungligen postat av filur2k
2.Hur ser arbetsdagarna ut?
Varierar från bolag till bolag beroende på vad för typ av operation, men ofta långa arbetsdagar och oregelbundna tider.

Citat:
Ursprungligen postat av filur2k
3.Vad får man i ca. lön?
I början får man i princip betala för att få flyga.
Lyckas man väl få sitt första jobb, skaffa sig lite erfarenhet och därefter ha turen att komma in i ett bolag som flyger stora flygplan, kan lönen däremot vara riktigt bra. Lönestegen i ett och samma bolag kan över 20 år sträcka sig så mycket som från 30000 kr/mån till slutlön på över 100000.

Citat:
Ursprungligen postat av filur2k
4.Är det svårt att läsa/bli till Pilot?
Nej, men ruskigt svårt att få ett första jobb.
Men är du enveten nog att ta ett skitjobb i Tanzania under ett par år bara för att få ihop rätt sorts flygtid, så kommer det nog ordna sig.

Citat:
Ursprungligen postat av filur2k
5.Jag har hört att det finns ett test som man bara får göra en gång, om jag kuggar så är det kört, stämmer det? Om det stämmer, vad händer om man kuggar?
Nej, inte för att få bli trafikflygare.
Enskilda bolag och skolor kan ha sådana regler möjligtvis. Och skulle du inte klara det medicinska testerna kanske det inte är så stor idé att göra om dem, beroende på vad anledningen är.
Citera
2008-02-15, 12:03
  #6
Medlem
m0gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filur2k
5.Jag har hört att det finns ett test som man bara får göra en gång, om jag kuggar så är det kört, stämmer det? Om det stämmer, vad händer om man kuggar?

Nu kanske du tänker på flygledarutbildningen, som jag är ganska säker på att jag har läst något liknande om i en tråd här på FB.
Citera
2008-02-15, 12:15
  #7
Medlem
boogeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0g
Nu kanske du tänker på flygledarutbildningen, som jag är ganska säker på att jag har läst något liknande om i en tråd här på FB.

Yes, det måste vara flygledarutbildningen det gäller.

Och om du kuggar på den så är det som sagt var kört.
Citera
2008-02-15, 17:04
  #8
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Text..

Tack för dina svar.

Har lite flera frågor och det lär nog komma flera

Vad krävs för betyg för att komma in i en "flygskola" och hur lång är utbildningen?

Vad vad menar du med att det är svårt att få ett första jobb?

Om jag tar min Utbildning i Sverige, kan jag då åka ner till ex. Mellanöstern, USA och jobba där utan problem?

Tacksam för ditt svar
Citera
2008-02-15, 23:24
  #9
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filur2k
Har lite flera frågor och det lär nog komma flera
Fråga på bara.

Citat:
Ursprungligen postat av filur2k
Vad krävs för betyg för att komma in i en "flygskola" och hur lång är utbildningen?
I statlig regi i Sverige finns två flyggymnasier (som dock inte ger hela utbildningen) samt trafiklygarhögskolan i Lund.
Jag vet inte vad de har för antagningskrav, men det hittar du säkert snabbt på nätet. Tyvärr finns det ganska få platser där, så de flesta brukar utbilda sig i privata skolor.
Exempel på svenska sådana är www.lidair.se och www.flyguppdraget.com men många utbildar sig även utomlands.

Går du ett integrerat utbildningsprogram brukar det i praktiken handla om 18-24 månader, men det går även att ta certifikaten steg för steg i den takt man vill. Du kan alltså gå till en flygklubb och ta ett privatflygcertifikat och sedan, om det fortfarande känns rätt, bygga vidare på detta.

Citat:
Ursprungligen postat av filur2k
Vad vad menar du med att det är svårt att få ett första jobb?
När du är klar med utbildningen har du kanske 200 timmar i ett litet enmotorigt sportflygplan och ytterligare 20 i ett litet taxiflygplan med två kolvmotorer.
Med den erfarenheten är du knappt välkommen någonstans. Du slåss med tusentals andra nyutbildade om ett fåtal platser hos små taxibolag, där du i praktiken är livegen. Lönen är lägsta tänkbara och några anställningsvillkor existerar inte. I det läget är du oerhört tacksam att få flygtid överhuvudtaget och det vet arbetsgivaren.
Allt handlar om att få ihop lite erfarenhet så att man kan uppnå kraven att få jobb på ett flygbolag som flyger riktiga trafikflygplan, som t.ex. Saab 340 på Skyways eller flyga frakt hos West Air Sweden. Problemet är bara att sådana bolag oftast kräver att man har flera hundra timmars erfarenhet i tvåmotorflygplan.

Kommer man väl så långt är det huvudsakligen från bolag som dessa som flygbolag med större flygplan (med tillhörande löner) rekryterar.

Citat:
Ursprungligen postat av filur2k
Om jag tar min Utbildning i Sverige, kan jag då åka ner till ex. Mellanöstern, USA och jobba där utan problem?
För att jobb i USA kommer du behöva konvertera till amerikanskt certifikat. Dessutom behöver du ett visa för att jobba, så det är nog i praktiken knepigt om du inte även gått i flygskola där.


Ska förresten tipsa om en annan tråd, där du kanske hittar en del av intresse: http://www.flashback.org/showthread.php?t=209510
Citera
2008-02-16, 15:06
  #10
Bannlyst
Ok, Tack KSV för dina svar.

Jag gissar på att du är pilot, hur fick du ditt jobb? Hur/Vart tog du din utbildning? Hur lång tid tog det att utbilda sig?

Tar det bara 1år sen är man färdig utbildad pilot eller?
Citera
2008-02-16, 15:54
  #11
Medlem
Man behöver inte ha bra betyg för att söka till en flygskola. Man måste ha G i Fysik B för att vara behörig att söka. Det man kommer in på är genom olika tester.
Citera
2008-02-16, 17:03
  #12
Medlem
ksv, om du är pilot, vilket typ av certifikat har du samt vilket flygplan är du kvalificerad för att flyga? Hur mycket fritid har man som pilot? Antar att det oerhört mkt stress.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in