2007-10-04, 22:01
#1
Denna tråd är avsedd att utreda tekniska begrepp och deras betydelse i första hand. Frågor kan postas fritt om någon av förklaringarna verkar oklar eller om ytterligare fundering eller tillägg finns. Om dessa anses relevanta så bifogas de i huvudinlägget allt eftersom tråden växer. Var inte rädd för att ställa frågor!
Tillägg 090224: OBS! Eftersom jag ämnar avgå som moderator så är det inte jag som i fortsättningen kommer att fixa med tråden, bara så att ni vet.
En mycket kortfattad sammanfattning för varje rubrik följs av en längre utläggning för varje ämne (se "spoiler").
-------------------------------------------------------------------------
Brännvidden avser enkelt sett ett objektivs förstorande effekt. En lång brännvidd ger en snäv bildvinkel och en kort brännvidd ger en vid bildvinkel. Bildvinkeln i förhållande till brännvidden beror också på film- eller sensorstorleken. En mindre sensor kräver en kortare brännvidd för samma bildvinkel som en större sensor.
Perspektivet påverkas endast av kamerans avstånd till det fotograferade objektet. Vidvinkel och kort avstånd ger "hisnande" perspektiv, medan snäv bildvinkel ger "ihoptryckt" perspektiv. Att ändra avståndet ger inte samma resultat som att ändra brännvidd alltså.
Objektivets ljusstyrka bestäms av den största möjliga storleken på bländaröppningen. Bländaren är ett ljusbegränsande "hål" med variabel storlek inuti objektivet. Större öppning släpper in mer ljus och ger kortare skärpedjup. Större ljusinsläpp medger kortare slutartid.
Tillägg 090224: OBS! Eftersom jag ämnar avgå som moderator så är det inte jag som i fortsättningen kommer att fixa med tråden, bara så att ni vet.
En mycket kortfattad sammanfattning för varje rubrik följs av en längre utläggning för varje ämne (se "spoiler").
-------------------------------------------------------------------------
#1: Brännvidd och zoom
Avbildningsskala och "cropfaktor"
Avbildningsskala och "cropfaktor"
Brännvidden avser enkelt sett ett objektivs förstorande effekt. En lång brännvidd ger en snäv bildvinkel och en kort brännvidd ger en vid bildvinkel. Bildvinkeln i förhållande till brännvidden beror också på film- eller sensorstorleken. En mindre sensor kräver en kortare brännvidd för samma bildvinkel som en större sensor.
Parallella ljusstrålar som faller genom en positiv (konvex) lins bryts inåt mot den optiska axeln. Det avstånd där de sammanfaller kallas linsens brännvidd. Brännvidden är alltså en teknisk egenskap som INTE ändras med olika sensorformat eller liknande. Kombinerar man flera linser så kan man få ett objektiv (men ett objektiv kan också bestå av bara en enda lins). Anledningen till att man använder fler linser är att för att minimera ”sfärisk aberration”, ”distorsion” samt ”kromatisk aberration”. Dessa är olika förvrängningar och defekter som man vill undvika. När flera linser sätts i serie efter varandra så kombineras deras brännvidder till en gemensam brännvidd för objektivet. Det betyder att även ett objektiv har en viss brännvidd. Objektivet kan också ha varierbar brännvidd. Detta kallas ”zoom”, och zoomomfånget definieras som den längsta brännvidden genom den kortaste. Det är INTE ett mått på ”hur långt man kan komma”, vilket är en vanlig vanföreställning, särskilt när det gäller kompaktkameror.
I praktiken bestämmer brännvidden avbildningsskalan på film- eller sensorplanet. En lång brännvidd ger stor avbildningsskala och vice versa. Avbildningsskalan är alltså hur stort ett objekt projiceras på filmrutan eller sensorn. Det är här sensorformatet kommer in i bilden. En mindre sensor ger motsvarande resultat som att beskära bilden från en större sensor. Man behöver inte lika stor avbildningsskala för att få en viss bildvinkel, och följdaktligen heller inte lika stor brännvidd. Den faktor som skiljer olika film- och sensorformat har flera namn, men vanligast är ”cropfaktor”, ”skenbar brännviddsförlängning” och ”beskärningsfaktor”, varav jag förespråkar den sistnämnda för att undvika förvirring. Man brukar här utgå från det så kallade småbildsformatet, vilket är den filmrutestorlek som en ”vanlig” analog kamera har, nämligen 24x36 mm. De flesta digitala systemkameror har idag ett format som kallas ”APS-C”, vilket innebär att sensorn är ungefär 16x24 mm. Den är alltså 1,5 gånger mindre (sett till sidlängden), och beskärningsfaktorn blir därför just 1,5. För att få samma bildvinkel så behöver man en brännvidd som är 1,5 gånger kortare än för motsvarande kamera i småbildsformat. Sätter man ett 85-millimetersobjektiv på en kamera med APS-C-sensor så blir bildvinkeln alltså samma som att använda 85x1,5 = 127,5 mm på en småbildskamera.
Småbildformatet kallas i digitalkamerasammanhang ofta ”fullformat” (FF).
Även vid en viss brännvidd kan olika objektiv ha olika bildcirkel, vilket innebär att de är optimerade för olika film- eller sensorformat. Ett objektiv konstruerat för ”FF” lyser förstås ut 24x36 mm (fast det blir ju en rund cirkel där diagonalen är det kritiska) även på en kamera som har mindre film- eller sensorformat. Härvidlag är det inga problem att göra på det viset, men om man istället sätter ett objektiv på en kamera som har större sensor än vad objektivet kan lysa ut så kommer kanterna på bilden att bli svarta eller åtminstone mörka. Skärpan i bildcirkelns utkant är dessutom mycket sämre än i mitten, varför det kan anses fördelaktigt att utnyttja en mindre del av bildcirkeln.
I praktiken bestämmer brännvidden avbildningsskalan på film- eller sensorplanet. En lång brännvidd ger stor avbildningsskala och vice versa. Avbildningsskalan är alltså hur stort ett objekt projiceras på filmrutan eller sensorn. Det är här sensorformatet kommer in i bilden. En mindre sensor ger motsvarande resultat som att beskära bilden från en större sensor. Man behöver inte lika stor avbildningsskala för att få en viss bildvinkel, och följdaktligen heller inte lika stor brännvidd. Den faktor som skiljer olika film- och sensorformat har flera namn, men vanligast är ”cropfaktor”, ”skenbar brännviddsförlängning” och ”beskärningsfaktor”, varav jag förespråkar den sistnämnda för att undvika förvirring. Man brukar här utgå från det så kallade småbildsformatet, vilket är den filmrutestorlek som en ”vanlig” analog kamera har, nämligen 24x36 mm. De flesta digitala systemkameror har idag ett format som kallas ”APS-C”, vilket innebär att sensorn är ungefär 16x24 mm. Den är alltså 1,5 gånger mindre (sett till sidlängden), och beskärningsfaktorn blir därför just 1,5. För att få samma bildvinkel så behöver man en brännvidd som är 1,5 gånger kortare än för motsvarande kamera i småbildsformat. Sätter man ett 85-millimetersobjektiv på en kamera med APS-C-sensor så blir bildvinkeln alltså samma som att använda 85x1,5 = 127,5 mm på en småbildskamera.
Småbildformatet kallas i digitalkamerasammanhang ofta ”fullformat” (FF).
Även vid en viss brännvidd kan olika objektiv ha olika bildcirkel, vilket innebär att de är optimerade för olika film- eller sensorformat. Ett objektiv konstruerat för ”FF” lyser förstås ut 24x36 mm (fast det blir ju en rund cirkel där diagonalen är det kritiska) även på en kamera som har mindre film- eller sensorformat. Härvidlag är det inga problem att göra på det viset, men om man istället sätter ett objektiv på en kamera som har större sensor än vad objektivet kan lysa ut så kommer kanterna på bilden att bli svarta eller åtminstone mörka. Skärpan i bildcirkelns utkant är dessutom mycket sämre än i mitten, varför det kan anses fördelaktigt att utnyttja en mindre del av bildcirkeln.
#2: Perspektiv och bildvinkel
Perspektivet påverkas endast av kamerans avstånd till det fotograferade objektet. Vidvinkel och kort avstånd ger "hisnande" perspektiv, medan snäv bildvinkel ger "ihoptryckt" perspektiv. Att ändra avståndet ger inte samma resultat som att ändra brännvidd alltså.
”Normalbrännvidd” innebär att brännvidden är ungefär lika stor som sensorns eller filmrutans diagonal. Utifrån detta är alla kortare brännvidder mer eller mindre vidvinkliga, och alla längre brännvidder är att betrakta som mer eller mindre ”tele” (teleskopiska). En vidvinkel ger som namnet antyder en vid bildvinkel, och ett teleobjektiv ger en snäv bildvinkel. Observera att normalbrännvidden alltså är helt olika på olika kameror beroende på film/sensorformat, och därför kan en viss brännvidd vara allt från vidvinkel till tele beroende på vad det rör sig om för kamera.
Nu är det lätt att tro att om man väljer en längre brännvidd så kan man ”backa” och få samma resultat som med en kort brännvidd, men så är inte fallet! Perspektivet avgörs nämligen endast av kamerans avstånd till fotoobjektet. Det går alltså inte att ”zooma med fötterna” som en del anser vara ett argument för att fasta brännvidder är lika bra som zoomar i bildvinkelavseende.
Perspektivet är precis det som du som fotograf ser med dina ögon. Flyttar du närmare så ändras perspektivet, och vill du ha samma utsnitt så får du välja en kortare brännvidd, och vice versa.
Vidvinkel och kort avstånd ger hisnande perspektiv medan tele och långt avstånd ger ”ihoptryckt” perspektiv, vilket beror på att du ser saker i bilden som är för avlägsna i verkligheten för att du ska få den uppfattningen med ögat. Egentligen ser du genom teleobjektivet alltså precis samma sak som med ögat, men förstorat.
Nu är det lätt att tro att om man väljer en längre brännvidd så kan man ”backa” och få samma resultat som med en kort brännvidd, men så är inte fallet! Perspektivet avgörs nämligen endast av kamerans avstånd till fotoobjektet. Det går alltså inte att ”zooma med fötterna” som en del anser vara ett argument för att fasta brännvidder är lika bra som zoomar i bildvinkelavseende.
Perspektivet är precis det som du som fotograf ser med dina ögon. Flyttar du närmare så ändras perspektivet, och vill du ha samma utsnitt så får du välja en kortare brännvidd, och vice versa.
Vidvinkel och kort avstånd ger hisnande perspektiv medan tele och långt avstånd ger ”ihoptryckt” perspektiv, vilket beror på att du ser saker i bilden som är för avlägsna i verkligheten för att du ska få den uppfattningen med ögat. Egentligen ser du genom teleobjektivet alltså precis samma sak som med ögat, men förstorat.
#3: Bländare och ljusstyrka
Objektivets ljusstyrka bestäms av den största möjliga storleken på bländaröppningen. Bländaren är ett ljusbegränsande "hål" med variabel storlek inuti objektivet. Större öppning släpper in mer ljus och ger kortare skärpedjup. Större ljusinsläpp medger kortare slutartid.
I objektivet finns en ”skiva med ett hål i” som begränsar ljusinflödet. Hålets storlek går oftast att variera, och denna area bestämmer objektivets ljusstyrka. F/1,0 innebär att bländaröppningens diameter är lika stor som objektivets brännvidd (f är brännvidden) för enkla objektivkonstruktioner. Vid komplicerade objektivkonstruktioner är bländaröppningens verkliga mått inte det som bestämmer ljusstyrkan, utan man får istället avgöra hur stor bländaröppningen ser ut att vara om man tittar in i objektivet framifrån.
En halvering av ljusinsläppet fås om man halverar bländaröppningens area. Detta innebär en minskning av diametern med en faktor roten ur 2 (ca 1,4). En sådan minskning kallas ett "steg", och om man utgår från 1,0 så ligger de såhär:
1,0 - 1,4 - 2,0 - 2,8 - 4,0 - 5,6 - 8,0 - 11,0 - 16,0
Ett objektiv som heter till exempel 18-135/3,5-5,6 Har största bländarvärde f/3,5 vid 18 mm och f/5,6 vid 135 mm (samt något mellanting där emellan).
Generellt kan man säga ljusstyrka f/2,8 är att anse som bra hos zoomobjektiv, medan objektiv med fast brännvidd ofta har en ljusstyrka mellan f/1,4 till f/2,8.
Ju större ljusstyrka desto dyrare, tyngre och större blir objektivet eftersom linserna måste vara större.
Överkurs:
En halvering av ljusinsläppet fås om man halverar bländaröppningens area. Detta innebär en minskning av diametern med en faktor roten ur 2 (ca 1,4). En sådan minskning kallas ett "steg", och om man utgår från 1,0 så ligger de såhär:
1,0 - 1,4 - 2,0 - 2,8 - 4,0 - 5,6 - 8,0 - 11,0 - 16,0
Ett objektiv som heter till exempel 18-135/3,5-5,6 Har största bländarvärde f/3,5 vid 18 mm och f/5,6 vid 135 mm (samt något mellanting där emellan).
Generellt kan man säga ljusstyrka f/2,8 är att anse som bra hos zoomobjektiv, medan objektiv med fast brännvidd ofta har en ljusstyrka mellan f/1,4 till f/2,8.
Ju större ljusstyrka desto dyrare, tyngre och större blir objektivet eftersom linserna måste vara större.
Överkurs:
Om man vill ta reda på skillnaden i steg och tider vid udda tal såsom f/3,5 så blir det knepigare. Då får man ställa upp en liten formel. Här för skillnaden i steg (x) mellan f/2,8 och f/3,5.
2,8(√2)^x = 3,5
Lös ut x:
x = (ln(3,5/2,8))/(ln(√2)) = 0,64 steg
I den nedre kan man alltså sätta in vilka konstiga värden som helst. Skillnaden mellan f/3,5och f/4,5 blir:
x = (ln(3,5/4,5))/(ln(√2)) = 0,73 steg
("ln" är den naturliga logaritmen, och finns som funktion i lite mer avancerade räknare. Det funkar också med "lg" eller "log" som är 10-logaritmen.)
Sen vill man kanske veta hur stor skillnaden i tid blir. Hur mycket är 0,64 steg i tid? Jo, om ett steg motsvarar en fördubbling/halvering så får man alltså dividera eller multiplicera den aktuella tiden med 2^0,64 beroende på åt vilket håll vi räknar.
Har vi en sekunds slutartid vid f/3,5 så får vi alltså vid f/2,8:
1/(2^0,64) = 0,64 sekunder. Observera att det endast är en slump att tiden blir samma som skillnaden i steg i detta exempel!
Har vi istället en sekund vid f/2,8 så får vi vid f/3,5:
1*2^0,64 = 1,56 sekunder.
Bökigt? Ja, något. Men det är alldeles för många som uttalar sig om skillnader i bländarvärden som är helt felaktiga. Man kan helt enkelt inte alltid bilda sig en uppfattning om hur stor skillnaden verkligen är tidsmässigt utan att räkna lite.
2,8(√2)^x = 3,5
Lös ut x:
x = (ln(3,5/2,8))/(ln(√2)) = 0,64 steg
I den nedre kan man alltså sätta in vilka konstiga värden som helst. Skillnaden mellan f/3,5och f/4,5 blir:
x = (ln(3,5/4,5))/(ln(√2)) = 0,73 steg
("ln" är den naturliga logaritmen, och finns som funktion i lite mer avancerade räknare. Det funkar också med "lg" eller "log" som är 10-logaritmen.)
Sen vill man kanske veta hur stor skillnaden i tid blir. Hur mycket är 0,64 steg i tid? Jo, om ett steg motsvarar en fördubbling/halvering så får man alltså dividera eller multiplicera den aktuella tiden med 2^0,64 beroende på åt vilket håll vi räknar.
Har vi en sekunds slutartid vid f/3,5 så får vi alltså vid f/2,8:
1/(2^0,64) = 0,64 sekunder. Observera att det endast är en slump att tiden blir samma som skillnaden i steg i detta exempel!
Har vi istället en sekund vid f/2,8 så får vi vid f/3,5:
1*2^0,64 = 1,56 sekunder.
Bökigt? Ja, något. Men det är alldeles för många som uttalar sig om skillnader i bländarvärden som är helt felaktiga. Man kan helt enkelt inte alltid bilda sig en uppfattning om hur stor skillnaden verkligen är tidsmässigt utan att räkna lite.
__________________
Senast redigerad av Farbror Sallad 2009-02-24 kl. 20:23.
Senast redigerad av Farbror Sallad 2009-02-24 kl. 20:23.