2007-10-04, 22:01
  #1
Medlem
Farbror Sallads avatar
Denna tråd är avsedd att utreda tekniska begrepp och deras betydelse i första hand. Frågor kan postas fritt om någon av förklaringarna verkar oklar eller om ytterligare fundering eller tillägg finns. Om dessa anses relevanta så bifogas de i huvudinlägget allt eftersom tråden växer. Var inte rädd för att ställa frågor!

Tillägg 090224: OBS! Eftersom jag ämnar avgå som moderator så är det inte jag som i fortsättningen kommer att fixa med tråden, bara så att ni vet.

En mycket kortfattad sammanfattning för varje rubrik följs av en längre utläggning för varje ämne (se "spoiler").

-------------------------------------------------------------------------




#1: Brännvidd och zoom
Avbildningsskala och "cropfaktor"

Brännvidden avser enkelt sett ett objektivs förstorande effekt. En lång brännvidd ger en snäv bildvinkel och en kort brännvidd ger en vid bildvinkel. Bildvinkeln i förhållande till brännvidden beror också på film- eller sensorstorleken. En mindre sensor kräver en kortare brännvidd för samma bildvinkel som en större sensor.



#2: Perspektiv och bildvinkel

Perspektivet påverkas endast av kamerans avstånd till det fotograferade objektet. Vidvinkel och kort avstånd ger "hisnande" perspektiv, medan snäv bildvinkel ger "ihoptryckt" perspektiv. Att ändra avståndet ger inte samma resultat som att ändra brännvidd alltså.



#3: Bländare och ljusstyrka

Objektivets ljusstyrka bestäms av den största möjliga storleken på bländaröppningen. Bländaren är ett ljusbegränsande "hål" med variabel storlek inuti objektivet. Större öppning släpper in mer ljus och ger kortare skärpedjup. Större ljusinsläpp medger kortare slutartid.

__________________
Senast redigerad av Farbror Sallad 2009-02-24 kl. 20:23.
Citera
2007-10-04, 22:01
  #2
Medlem
Farbror Sallads avatar
---------------------------------------------


#4: Känslighet - ISO

Filmens eller sensorns ljuskänslighet benämns oftast med dess "ISO-tal". Högt ISO innebär att mindre ljus krävs för en viss exponering. Lågt ISO ger lågt brus med en digital sensor och små korn på film, medan högt ISO ger brusigare och/eller kornigare bilder.




#5: Exponering och slutartid

Exponeringen styrs av objektivets ljusstyrka, filmens eller sensorns ljuskänslighet (ISO) samt slutartiden. Dessa står i linjär relation till varandra. En fördubbling av ISO medger en halvering av slutartid eller bländarvärde. Det är alltså en ekvation med tre godtyckliga parametrar som man kan bolla med, mot varandra.



#6: Skärpedjup

Skärpedjupet styrs av brännvidd, avstånd samt bländarvärde. Kortare avstånd, större brännvidd och större bländare (lägre bländartal) ger kortare skärpedjup, och vice versa.



#7: Vitbalans och RAW

Vitbalans är blandningen av de tre färgkanalerna hos en digital bild. Sensorn uppfattar rött, grönt och blått, och dessa hanteras i separata "kanaler" som kan blandas lite som man vill (eller som kameran vill). Det ger olika färgtemperatur hos bilden.

Citera
2007-10-04, 22:09
  #3
Medlem
Farbror Sallads avatar
-----------------------------------------------


Tekniken i praktiken

Jösses, hur fan ska man kunna hålla allt det här i huvudet när man fotar? Tja, det behöver man inte tycker jag. Men det underlättar om man har koll. Även om jag vet allt ovanstående så tänker jag aldrig i tekniska termer när jag fotograferar.

Det man bör lära sig i första hand är hur exponeringen är kopplad till bländare, slutartid och ISO.
Dubblar du ISO så kan du halvera slutartiden. Dubblar du ljusstyrkan (ökar ett bländarsteg) så kan du antingen halvera slutartiden eller halvera ISO-känsligheten. Det är alltså bara tre parametrar, som alla är lika linjära och fina. Dubblar du en av dem så kan du halvera valfri annan. Ganska enkelt!
Vad ger det för olika bildresultat då?

-ISO: Låga värden ger lågt brus och bra dynamiskt omfång. Bästa bildkvalitet helt enkelt.

-Ljusstyrka: Stor ljusstyrka ger kort skärpedjup, men också oftast sämre skärpa. På grund av det fysikaliska fenomenet ”diffraktion” avtar också skärpan om man bländar ner mycket (kring ca f/8-11 för APS-C och f/11-16 för FF).

-Slutartid: Kort tid ger skarpast möjliga bilder eftersom fotografens skakningar inte ”hinner” påverka bilden. Långa tider ger möjlighet till bl a ”panorering” (se eventuellt ytterligare guidetillägg), vilket innebär att man följer ett rörligt motiv så att bakgrunden blir oskarp.

-Brännvidd: Påverkar INTE exponeringen, men det är värt att tänka på att ju längre brännvidden är, desto kortare slutartid behöver man för en skarp bild. Både långa och korta brännvidder funkar till långa och korta avstånd. Tänk bildvinkel, så blir det mer uppenbart.
Citera
2007-10-13, 23:13
  #4
Medlem
Farbror Sallads avatar
Guiden är uppdaterad 2007-10-13 med:

Förtydligande kring "cropfaktor" samt zoombegreppet
Utökad förklaring av vitbalans samt RAW-formatet
Citera
2007-10-17, 08:24
  #5
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Vill ni testa HDR?

http://www.hdrsoft.com/

Ta antingen en bild i råformat och framkalla tre jpeg, eller ta tre jpeg med hjälp av ett stativ om du inte har råformat på din kamera, sammanfoga de i Photomatix...

Citera
2007-10-17, 09:13
  #6
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Vill ni testa HDR?

http://www.hdrsoft.com/

Ta antingen en bild i råformat och framkalla tre jpeg, eller ta tre jpeg med hjälp av ett stativ om du inte har råformat på din kamera, sammanfoga de i Photomatix...

Stativ? AEB-funktionen - som ger tre exponeringar i en - funkar väl? Hur mycket ska man exponeringskompensera i varje steg - från en "normal" till två maximala ytterligheter? Vore bra om någon som har pysslat med HDR författade en HDR-artikel på svenska här. Någon?
Citera
2007-10-17, 10:21
  #7
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Vill du ha en kraftig effekt så kan du köra två steg åt varje håll, fanns några exempel på sidan jag länkade och på Deviantart skriver många hur de gjort sina bilder...
Citera
2007-10-17, 11:05
  #8
Medlem
Farbror Sallads avatar
Här har vi jordens brutalaste HDR-guide. Lite mastig att läsa för de flesta antar jag, men om man verkligen vill sätta sig in i ämnet så...

http://www.naturescapes.net/072006/rh0706_1.htm
Citera
2007-10-23, 10:27
  #9
Medlem
Zimlys avatar
Suverän guide... Precis vad jag behövde
Citera
2007-10-28, 21:13
  #10
Bannlyst
De olika programvalen

Kanske ni kan förklara lite kring de olika programmen?
Vad är skillnaderna samt villket man bör välja till vad och när?
Skulle även villja veta om ni kan skriva jätte utförligt då jag inte fattar så mycket av det jag läser i manualen.

AUTO = Denna vet jag för den kör jag alltid med...

P =
S =
A =
M =

Där är några bilder med:
Dam med Hatt =
Fyrkant med mycket vitt i typ berg kanske =
Blomma =
Löpare =
Hus + Måne =
Gubbe med stjärna =
Citera
2007-10-28, 22:16
  #11
Medlem
P = Slutartid och bländare ställs in automatiskt för optimal exponering. Rekommenderas för ögonblicksbilder och i andra situationer där det inte finns tid för att pyssla med inställningar. Ett ganska säkert mode med andra ord.

S = Här väljer du slutartid, och kameran väljer bländare efterhand.

A = Bländarestyrt val, detta fotar jag personligen oftast med, detta justerar skärpedjupet, ett lågt bländartal, ger kort skärpedjup, optimalt för t.ex porträtt då man vill att enbart personen i fråga ska vara i skärpa, bakgrunden blir kraftigt softad.

M = Väljer både bländare och slutare, brukar jag använda vid nattfotografering för att få den bästa exponeringen.

Porträtt = Används för porträtt med mjuka, naturliga hudtoner. Om motivet är långt från bakgrunder eller om ett teleobjektiv används, kommer bakgrundsdetaljerna att mjukas upp för att ge kompositionen en känsla av djup.

Landskap = Används för klara landskapsbilder. Den inbyggda blixten och AutoFokus-hjälpbelysningen stängs av automatiskt.

Närbilder = Närbilder helt enkelt.

Sport = För snabb slutartid, så man kan fånga motiv i rörelse på bild.

[b]Nattlandskap</b> = Stativ rekommenderas för att undvika oskärpa, då denna inställning väljer långa slutartider. Ej blixt/AF-hjälpljus.

Nattporträtt = Används för naturlig balans mellan huvudmotivet och bakgrunden i porträtt som tas i dålig belysning.

Jag saxade lite ur manualen, som du visst redan läst - såg jag i efterhand, blandade med lite egna kunskaper också. Hoppas det kan ge något...

Jag vill för övrigt "varna" för de förvalda programmen, mitt tips är att du lär dig att fota med så mycket egenhändigt valda inställningar från början, då får du ut mer av kameran.
Citera
2007-10-28, 22:20
  #12
Medlem
Farbror Sallads avatar
Edit: Jag var inte tillräckligt snabb.

Citat:
Ursprungligen postat av XspotterX
Kanske ni kan förklara lite kring de olika programmen?
Vad är skillnaderna
Saken är att allt detta framgår av kamerans manual, och att beteckningarna skiljer sig mellan olika kameramärken (nedan har jag angivit Nikons). Det viktiga är att man vet hur bländare, slutartid och ISO hänger ihop. Sen är det en baggis att förstå de halvautomatiska lägena.

• Tidsautomatik ("A"): Du ställer bländaren, kameran ställer slutartiden efter exponeringsmätaren.

• Bländarautomatik ("S"): Du ställer tiden, kameran ställer bländaren efter exponeringsmätaren.

• Programautomatik ("P"): Kameran bestämmer både bländare och slutartid efter någon algoritm som du inte har någon kontroll över. Antagligen beror den på ljus, brännvidd och avstånd till motivet.

• Manuellt läge ("M"): Du ställer både bländare och slutartid, vilket alltså kan ge helt fel exponering om du inte vet vad du pysslar med. Detta brukar dock indikeras av exponeringsmätarens "staplar" i sökaren och på displayen (om kameran har en sådan).

• Auto: Kameran bestämmer allt, även blixt och ISO. Klart obra att använda om man vill ha kontroll.

Citat:
...samt villket man bör välja till vad och när?
Det handlar mest om smak och tycke. Jag skulle råda den som vill lära sig kameran att inte använda P eller Auto, eftersom man då inte förstår varför kameran väljer som den gör, eller vad det ger för resultat. Däremot kan det vara lämpligt om man inte har tid att fippla med inställningarna.
Personligen använder jag endast A- och M-lägena. Oftast A till allmänfotografering, och M när jag använder stativ och inte vill exponera som kameran vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in