2007-09-21, 13:33
Medlem
Har undrat rätt länge på det, finns det någon färg som inte har framställts eller upptäckts? Då menar jag inte nyanser, utan en helt ny färg, såsom röd, grön, blå, gul etc.

Vad tror ni?
Citera
2007-09-21, 13:50
Medlem
Thucydidess avatar
Frågan är fel ställd. En "färg" är en förnimmelse människor och vissa andra organismer upplever när elektromagnetiska vågor med vissa våglängder kolliderar med deras sinnesorgan. Därför kan ingen "ny" färg "upptäckas".

Det riktiga svaret på frågan är "mu" eller möjligen en hård smäll i huvudet med en käpp.
Citera
2007-09-21, 13:55
Medlem
Ad Astras avatar
Att betänka i dessa sammanhang är ju att en färg inte finns i mänsklig mening förrän den fått ett namn. Det gör att "blått" drar åt grönt i vissa kulturer och åt lila i andra. Färger är språkliga fenomen.
Citera
2007-09-21, 13:56
Medlem
NabillionaZs avatar
Jag har alltid undrat samma sak, svaren uppskattas.
Citera
2007-09-21, 13:56
Medlem
Thucydidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
Att betänka i dessa sammanhang är ju att en färg inte finns i mänsklig mening förrän den fått ett namn. Det gör att "blått" drar åt grönt i vissa kulturer och åt lila i andra. Färger är språkliga fenomen.

Nej. Men färgord är språkliga fenomen. Innuiter klarar alldeles utmärkt att skilja på blått och svart, liksom du klarar att skilja på Maroon och Burgundy, trots att innuiter använder ett ord för det svenskan kallar blått/svart och engelska har två ord för svenskans Vinrött.
Citera
2007-09-21, 13:57
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thucydides
Nej. Men färgord är språkliga fenomen. Innuiter klarar alldeles utmärkt att skilja på blått och svart, liksom du klarar att skilja på Lilac och Purple.
Jag tror att vi talar förbi varandra här. Jag har aldrig ifrågasatt det du säger.
Citera
2007-09-21, 13:59
Medlem
Thucydidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
Jag tror att vi talar förbi varandra här. Jag har aldrig ifrågasatt det du säger.

Jag ifrågasätter dig när du säger att färger är språkliga fenomen. Det är de inte, eftersom vi kan skilja på färger som vi inte har språkliga distinktioner för. Färger är förnimmelser. Färgord är språkliga fenomen som vi använder för att diskutera förnimmelserna.
Citera
2007-09-21, 14:00
Medlem
Thucydidess avatar
Däremot kan man upptäcka NYA FÖRNIMMELSER. Men då ska tråden raskt flyttas till drogforumet.
Citera
Medlem
Reoshis avatar
nix
Citera
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thucydides
Jag ifrågasätter dig när du säger att färger är språkliga fenomen. Det är de inte, eftersom vi kan skilja på färger som vi inte har språkliga distinktioner för. Färger är förnimmelser. Färgord är språkliga fenomen som vi använder för att diskutera förnimmelserna.
Ah, det är sant. Mea culpa.
Citera
2007-09-21, 14:04
Medlem
Fellatios avatar
Jag har också funderat en hel del på detta. Jag har även tänkt på om hurvida en människa kan uppfatta en viss färg som en annan människa uppfattar som en annan. Typ jag ser grön och du ser blå men vi båda kallar det gul.

Kanske vi i tredje dimensionen inte är kapabla till att se alla andra färger som troligtvis bör finnas i universum.

Men... Kanske matematiken motsäger detta?
Citera
2007-09-21, 14:05
Medlem
Finns det ännu oupptäckta ljud?

Nej. Alla olika ljud som kan uppstå kan antas ha uppstått. Rimligare är då att ställa frågan: "Finns det ännu oupptäckta kombinationer av ljud?". Ja, självklart finns det det, på samma sätt som att alla färgkombinationer har skådats.

Ta inte illa upp, men det är en korkad frågeställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in