Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-21, 14:08
Medlem
Thucydidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoq
Finns det ännu oupptäckta ljud?

Nej. Alla olika ljud som kan uppstå kan antas ha uppstått. Rimligare är då att ställa frågan: "Finns det ännu oupptäckta kombinationer av ljud?". Ja, självklart finns det det, på samma sätt som att alla färgkombinationer har skådats.

Ta inte illa upp, men det är en korkad frågeställning.

Ta inte illa upp, men det där är ett enormt otydligt inlägg. Menar du att de färger som "finns" är de som har förnummits? Eller menar du att varje tänkbar konstellation av ljusvågor som skulle kunna förnimmas redan förnummits. Det första låter rimligt, om än lite väl knepigt uttryckt i ditt inlägg (det är väl samma tanke som jag uttryckte ovan). Det andra är säkerligen felaktigt.
Citera
2007-09-21, 14:09
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reptilia
Har undrat rätt länge på det, finns det någon färg som inte har framställts eller upptäckts? Då menar jag inte nyanser, utan en helt ny färg, såsom röd, grön, blå, gul etc.

Vad tror ni?

Färger i betydelsen sinnesförnimmelser av färg finns inte i naturen oberoende av oss. Åtminstone inte om man utgår från den naturvetenskapliga världsbilden. När ljusstrålar med en viss frekvens träffar ögat uppstår (hur det nu går till) färgförnimmelser. Olika frekvenser hör ihop med olika färgförnimmelser.

Vårt öga klarar dock inte av att omvandla alla frekvenser till subjektiva färgförnimmelser. I själva verket är det bara en ganska liten del av frekvensspektrument som ögat klarar att omvandla till färgförnimmelser. Vill minnas att vissa djur, t ex fladdermöss, klarar frekvenser som vi inte klarar. I en mening ser därför fladdersmöss färger som vi inte ser. Om det är helt andra färger de ser, eller ljusare eller mörkare nyanser av färger som vi känner till vet jag inte. Men gissar på att de klarar att se andra nyanser, t ex mörkare blått, än vad vi klarar.
Citera
2007-09-21, 14:10
Medlem
occasuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thucydides
Frågan är fel ställd. En "färg" är en förnimmelse människor och vissa andra organismer upplever när elektromagnetiska vågor med vissa våglängder kolliderar med deras sinnesorgan. Därför kan ingen "ny" färg "upptäckas".

Det riktiga svaret på frågan är "mu" eller möjligen en hård smäll i huvudet med en käpp.
Korrekt. Vettiga svar är alltid en frisk fläkt häromkring.
Citera
2007-09-21, 14:12
Medlem
Thucydidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av occasus
Korrekt. Vettiga svar är alltid en frisk fläkt häromkring.

Jag får tacka och hänvisa till slagdängan om blinda hönor.
Citera
2007-09-21, 14:13
Medlem
occasuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
Vill minnas att vissa djur, t ex fladdermöss, klarar frekvenser som vi inte klarar. I en mening ser därför fladdersmöss färger som vi inte ser. Om det är helt andra färger de ser, eller ljusare eller mörkare nyanser av färger som vi känner till vet jag inte. Men gissar på att de klarar att se andra nyanser, t ex mörkare blått, än vad vi klarar.
Fladdermöss ser väl inga färger alls, då de "ser" med hjälp av ljud och endast har en "radarbild" av omgivningen?

EDIT: Kanske inte.. googlade fram "Fladdermöss har ögon och ser mycket bra. De använder synen för grov orientering i landskapet, som ett komplement till sin ekopejlingen".
Citera
2007-09-21, 14:14
Medlem
Thucydidess avatar
Fladdermöss har synorgan, men de fungerar inte lika bra som våra. Man brukar säga att myror "ser" ultraviolett, men det är svårt att jämföra sinnesfunktioner mellan arter som är så långt ifrån varandra.
Citera
2007-09-21, 14:22
Medlem
occasuss avatar
Citat:
Man brukar säga att myror "ser" ultraviolett, men det är svårt att jämföra sinnesfunktioner mellan arter som är så långt ifrån varandra.
Ja, vi förstår väl inte ens hur vår egen hjärna skapar förnimmelser.. Låter väldigt långsökt.
Citera
2007-09-21, 14:58
Medlem
Spahzers avatar
Färger är ju hur vissa material bryter eller reflekterar ljus. Med tanke på att färgspektrumet är begränsat, när du bryter ljus genom ett visst glas (?) så får du ett begränsat antal färger och övergångarna mellan dessa, tror inte det går att få fler färger än dessa.

Nu räknar jag inte vitt/svart som färg, eftersom svart är egentligen ingen färg, det är enbart ett material som är kass på att reflektera ljus.

Rätta mig om jag är helt i kina.

Edit: Vi kan inte föreställa oss en ny färg, lika lite som vi kan föreställa oss ett 3e kön.
Citera
2007-09-21, 15:25
Medlem
jag tror iaf att varje människa inviduellt ser olika färger och nyanser, det har helt med hur ögonen plockar upp själva nyansen.

Tillexempel jag är uppväxt med att grön har en viss färg medan en annan person skulle se det som jag ser grön som röd, men ändå uppfata det som grön för han är vann att just den nyansen existerar.

Jag tror alltså att varje persons ögon uppfatar färgerna olika men vi är vana att nyansen kallas som den kallas därför blir det ingen missfötstånd och ingen har tänkt på det förut.

Men jag tror även att visa som har väldigt lika ögon, skulle kunna tro att det har med färgerna på ögonen, tillexempel, en som har blåa ögon uppfatar färgerna på ett sätt och en med Bruna uppfatar på ett annat sätt. men faktiskt är båda sätten rätt.

Har även varit med om nåt riktigt läskigt, det var en tjej jag och en kompis träffade och hon tittade i våra ögon, åt den ena sa hon du har dåligt hjärta, och åt mig sa hon att jag har dåliga lunger. Sen senare berättar kompisen till mig att det hon sa stämde, han fick alltså veta senare att han verkligen hade dåligt hjärta.

Så jag blev lite orolig själv, har gjort lite lungtexter och jag fick även veta tillsist att jag har dåliga lunger.

Johannes
Citera
2007-09-21, 16:06
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
nix
fjantingt inlägg som sänker nivån på forum aphjärna. häll käften istället

Svar JA: det finns andra färger, om man nu kunde manipulera ögat och "förbättra" det genom att ge det en förmåga att "se" längre upp/ner på väglängdsspektrat, så JA då skulle nya färger "uppfinnnas".

Detta tvivlar jag på att är omöjligt - med lite genteknik kan allt gå!
Citera
2007-09-21, 16:26
Medlem
Thucydidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trädpojke
fjantingt inlägg som sänker nivån på forum aphjärna. häll käften istället

Svar JA: det finns andra färger, om man nu kunde manipulera ögat och "förbättra" det genom att ge det en förmåga att "se" längre upp/ner på väglängdsspektrat, så JA då skulle nya färger "uppfinnnas".

Detta tvivlar jag på att är omöjligt - med lite genteknik kan allt gå!

Det är bara en liten del av seendet som sker i ögat. Ditt inlägg är lika ogenomtänkt och fjantigt som det du klagar på. Det är som att säga att du kan lära folk nya språk med öronoperationer.
Citera
2007-09-21, 18:40
Medlem
Metalheads avatar
Citat:
Det är bara en liten del av seendet som sker i ögat. Ditt inlägg är lika ogenomtänkt och fjantigt som det du klagar på. Det är som att säga att du kan lära folk nya språk med öronoperationer.

Men har inte Trädpojke ändå lite rätt?
Om vi skulle förbättra ögat till att se ett bredare våglängdsspektrum så skulle vi väl kunna se infrarött och ultraviolett som färger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in