• 1
  • 2
2007-05-19, 18:58
Medlem
VampireQueens avatar
Nu när det dags är till för kåk och man har utrymme mm så börjar tankarna dra åt husdjur.
Då jag och sambon har en hund redan och kommer att skaffa oss ett par katter så vill vi båda få tag på lite mer "ovanligare" husdjur

Min sambo har lite väl ideér om att ha en grävling eller lokatt, medans jag är mer inne på vanliga svenska igelkottar eller införskaffande av en silkesapa (eller vad det är för sorts apa man får har hemma lagligt)

Är det nån som har någon idé eller vet vart man kan få tag på lite mer udda husdjur? Allt är av intresse och jag skulle absolut inte tacka nej till en fladdermus själv

Tacksam för svar och hjälp!

(P.s När sambon funderade skarpt på att gå ut för att leta reda på en vargvalp så tänkte jag att jag kan säkert få bra svar här inne, därav min tråd)
Citera
2007-05-19, 19:08
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Binnikemask torde vara ovanliga idag. Bagg, flatlöss, klodyvlar, påshamster osv. Ja det är bara att välja.
Citera
2007-05-19, 19:09
Medlem
fusiliers avatar
För fan OM du skulle hitta en vargvalp så får du fan inte ta den, den svenska vargstammen är så pass liten så du skulle skada den enormt!
Citera
2007-05-19, 19:10
Medlem
NoHeros avatar
en blåval vore jävligt ovanligt..
Citera
2007-05-19, 21:12
Medlem
igelkottar är för övrigt oxå fredade, man får inte ens flytta på en om man ser den på gatan! tycker att man ska respektera lagarna kring sånt, då dom finns där av en anledning..

grävling däremot är lagligt, men luktar mycket.

kanske en iller?
eller en afrikansk jätteråtta, även kallad gp-råtta

apor är olagliga är jag nästan helt säker på...

finns afrikanska pygmeigelkottar (men tvivlar starkt på att dom mår bra i fångenskap)

även nakenråttor och nakenmarsvin är väldigt ovanliga

en rolig orm eller ödla?

det finns vissa typer av ekorrar som man kan köpa dyrt för att sedan se dom sova i en korg hela dagarna...

eller köpt ett stort akvarie och fyll den med någon sällsynt färggann fisk

oj vad många tips jag kom med..
haha vad sägs om en minigris? dom är enormt söta!
jag kan fortsätta hela dagen...
Citera
2007-05-19, 21:15
Medlem
Bajsfacistens avatar
Ja ett husdjur är något man skaffar sig pg adess ovanlighet, inte dess beetende eller livsvanor.

Köp dig en Tamagochi, de är ganska ovanligt nu förtiden också och när den far illa så är det bara att börja om.
Citera
2007-05-19, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoppejoppe
igelkottar är för övrigt oxå fredade, man får inte ens flytta på en om man ser den på gatan! tycker att man ska respektera lagarna kring sånt, då dom finns där av en anledning..

grävling däremot är lagligt, men luktar mycket.

kanske en iller?
eller en afrikansk jätteråtta, även kallad gp-råtta

apor är olagliga är jag nästan helt säker på...

finns afrikanska pygmeigelkottar (men tvivlar starkt på att dom mår bra i fångenskap)

även nakenråttor och nakenmarsvin är väldigt ovanliga

en rolig orm eller ödla?

det finns vissa typer av ekorrar som man kan köpa dyrt för att sedan se dom sova i en korg hela dagarna...

eller köpt ett stort akvarie och fyll den med någon sällsynt färggann fisk

oj vad många tips jag kom med..
haha vad sägs om en minigris? dom är enormt söta!
jag kan fortsätta hela dagen...
Pygméigelkottar för innebruk finns till salu i dagens tidning; http://www.gd.se/Article.jsp?article=104656
ska tydligen endast lämpa sig som husdjur, ej för utomhusbruk..
Citera
2007-05-19, 21:29
Medlem
Kukenssons avatar
Det finns ju Dvärgigelkottar

http://www.bytbyt.se/annonser.php?ca...3%83%C2%A4ljes

http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=21046

http://www.bytbyt.se/userpics/99.jpg...b478eca3daad22

Tycker jag verkar tuffa!

Oj det hade nån skriovit
Citera
2007-05-19, 23:35
Medlem
Coolcittes avatar
Köp en markatta för fan! Skitcoolt husdjur. Men dom behöver mycket träning och är jävligt aggressiva och attackerar vid ögonkontakt om man inte dresserat den. Man kan ha den i en stor bur, och gå med den i koppel. Vet inte var man kan köpa sådana, en jag vet en kompis som har haft en.
Citera
2007-05-19, 23:40
Medlem
-Gustavssons avatar
En tajjger! Som i Skarfäjs!
Citera
2007-05-19, 23:59
Medlem
Kan rekommendera ett skrukketroll.

Lite bilder: http://images.google.se/images?hl=sv...k+bilder&gbv=2
Citera
2007-05-20, 02:15
Medlem
VampireQueens avatar
Men för guds skull folket, binnikemask och flatlöss? Det är väl vanliga djur på tanke på dagens läge och jag var helt allvarlig i min fråga ang detta.
Nog fasiken vet jag att jag inte kan ta en igelkott från skogen/gården/gatan men däremot finns det uppfödningar (lagliga!) på svenska igelkottar som bor ute året om, som man kan skaffa sig till sin trädgård. Har man väl placerat dem där så är det upp till dem vart de sedan försvinner eller stannar kvar.
Nackdelen att de uppfödare har försvunnit mer och mer så det är lite svårt att få tag på namn.

Sen till den här liraren som skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av fusilier
För fan OM du skulle hitta en vargvalp så får du fan inte ta den, den svenska vargstammen är så pass liten så du skulle skada den enormt!

Vakna lite, för det första så var det mer menat som ironiskt när jag sa så. Visst skulle väl idén vara rolig med att ha en vargvalp men snälla, så pass många hjärnceller har jag för att veta att det inte skulle gå påtanke av många faktorer (instinkter mestadels mot människor, jakt mm)
Och SEN så är det som så att vargstammen växer för varje år så i teorin skulle en valp varken göra större skillnad. Lite matematik så kan du se hur det ligger till

Vi kan väl säga att det finns minst 4 varghoner, för varje varghona så föder de en kull på ungefär 3 valpar (enligt vissa så föder de upp till 5-6 valpar åt gången men inte för att överdriva nu).
Dessa varghonor föder 3 valpar varje år, hur ser matematiken ut?

4x3= 12 (Efter 5 år så har antalet ökat till ca 60)

Vi kan nu räkna med att dessa tolv valpar så är det minst 4 som blir honor som i sin tur föder valpar.. tja.. du kanske ser hur jag tänker nu?
Detta är fakta (kanske inte på antalet till 100% men ungefär) och tror man mig inte, då kan nån förklara för mig hur det har gått till att från 2 vargar för några år sen blivit så pass många idag?
Bor i Hälsingland, var ute senast idag och fick syn på vargskit 4 mil härifrån, vi har dem runt knutarna... Har lite hum om vad jag pratar om, otroligt fina djur för den delen kan jag väl tillägga.

Men nu lämnar vi den frågan och går vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av hemligaklubben
Kan rekommendera ett skrukketroll.

Lite bilder: http://images.google.se/images?hl=sv...k+bilder&gbv=2

Vad är det? Vill gärna ha en förklaring

Sen till alla andra, pygmeigelkott, visst har funderat på en sån men tycker ändå att igelkottar hör hemma ute i naturen. Gärna på min trädgård så jag kan ställa ut mat till dem men så de själv får bestämma efter sina instinker.
En iller funderade jag med på och gör det fortfarande, hört att de är väldigt goa att ha och göra med
Apor, tack för att jag fick veta, trodde det fanns en apsort som man kunde ha lagligt hemma men jag hade fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Ja ett husdjur är något man skaffar sig pg adess ovanlighet, inte dess beetende eller livsvanor.

Köp dig en Tamagochi, de är ganska ovanligt nu förtiden också och när den far illa så är det bara att börja om.

Orkar inte ens svara på den om jag ska vara helt ärlig, sry.

Såg nån dokumentär om nåt djursjukhus där de tog hjälp utav allmänheten att ibland sätta ut skadade eller övergivna skogs- och vanliga husdjur. Allmänheten fick hjälpa djuren den sista biten för att komma ut i "livet" igen. Finns inget dylikt i Sverige?

Ber om ursäkt till alla att det vart så långt inlägg och jag står för det jag säger här men försöker inte pracka på någon annan mina ideér/tankar/ideal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in