2007-05-20, 02:49
Medlem
Hm.....

Nu är ju jag sambon då i detta sammanhanget...

1: Markattor och diverse "troll" har jag så mye erfarenheter av sen tidigare så dessa varelser undviker jag så gott det går.....

2: Binnikemaskar,ormar o div kryp som nämnts kan dessa människor ta själva o gosa med....när ni ändå kommit på idén så verkar det ju iaf som ni tänkt tanken tidigare..

Sen de som har kommit med vettiga saker dom uppskattas....
Har den tanken om de flesta djur att de går att få dem "tama" ifall man hittar/får tag på när de är riktigt små och kan prägla dem på människor innan dess instinkter får övertaget....
Vore lite tufft med en tam grävling lr lokatt hemma på gården osv...
Citera
2007-05-20, 02:53
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Om man klickar vidare från Google-sidan hemligaklubben länkar till, finner man följande om skrukketroll (länk):

Citat:
Skrukketroll hører til krepsdyrgruppen isopoder. Dette er den eneste kreppsdyrgruppen som finnes på land i Norge.

Skrukketrollene er delt i ledd, og har to antenner. I bakføttene er det luftkanaler, og det er gjennom disse skrukketrollene puster.

Du finner dem på fuktige steder, under bark, råttent løv, under steiner, i kjellere osv.

Skrukketroll lever hovedsakelig av planterester og annet organisk avfall.

Skrukketroll är väl, rätta mig om jag har fel, helt enkelt gråsuggor av något slag (det finns ju lite olika varianter av dem).
(Och norska är ett charmigt språk! )
Citera
2007-05-20, 03:12
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fixxxarn
Hm.....

Nu är ju jag sambon då i detta sammanhanget...

1: Markattor och diverse "troll" har jag så mye erfarenheter av sen tidigare så dessa varelser undviker jag så gott det går.....

2: Binnikemaskar,ormar o div kryp som nämnts kan dessa människor ta själva o gosa med....när ni ändå kommit på idén så verkar det ju iaf som ni tänkt tanken tidigare..

Sen de som har kommit med vettiga saker dom uppskattas....
Har den tanken om de flesta djur att de går att få dem "tama" ifall man hittar/får tag på när de är riktigt små och kan prägla dem på människor innan dess instinkter får övertaget....
Vore lite tufft med en tam grävling lr lokatt hemma på gården osv...

Nej det går inte att få en lokatt eller grävling helt tam de kommer alltid att vara vilda och därmed farliga djur och man får inte ha dom som husdjur heller.
Man kan få dispens för grävling om man har hundar som jagar grävling men bara då.

De flesta vilda djur går inte att få tama så man kan lita på dom.
Defenitivr inte hund och kattdjuren.
Citera
2007-05-20, 03:34
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Nej det går inte att få en lokatt eller grävling helt tam de kommer alltid att vara vilda och därmed farliga djur och man får inte ha dom som husdjur heller.
Man kan få dispens för grävling om man har hundar som jagar grävling men bara då.

I grönområdet invid där jag bor stöter jag ofta på vilda igelkottar. Är dessa också att betrakta som farliga?
Citera
2007-05-20, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan

jag är helt till 100 % säker på att grävlingar kan bli riktigt tama och att dom även är hur gulliga och personliga som helst... har en vän till familjen som fött upp grythundar då i många år och hon har haft en del grävlingar och även hennes vänner har haft en hel del. (har träffat flera grävlingar)
och jag tror faktiskt inte ens man behöver dispens, men nu tror jag ändå inte att trådskaparen ville ha en grävling så det är nog inte ens aktuellt.
Citera
2007-05-20, 08:50
Medlem
grens avatar
Importera en skunk! Helt allvarligt, så finns de som husdjur.
Citera
2007-05-21, 01:59
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gren
Importera en skunk! Helt allvarligt, så finns de som husdjur.

Ja det är sant. I vissa stater i detta märkliga land kan man få tag på dem utan större problem. Det verkar vara käcka kreatur men huruvida de är lämpliga som husdjur kan man diskutera. De är MYCKET aktiva för att uttrycka det milt.
Citera
2007-05-21, 02:20
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VampireQueen
Nu när det dags är till för kåk och man har utrymme mm så börjar tankarna dra åt husdjur.
Då jag och sambon har en hund redan och kommer att skaffa oss ett par katter så vill vi båda få tag på lite mer "ovanligare" husdjur

Grävlingar, sorkar och jättesköldpaddor är underbara husdjur
Citera
2007-05-21, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Skrukketroll är väl, rätta mig om jag har fel, helt enkelt gråsuggor av något slag (det finns ju lite olika varianter av dem).

Javisst, gråsugga. Tycker namnet är så festligt!

Till TS VampireQueen: Jag föreslår annars att du skaffar en tvättbjörn.
http://images.google.se/images?hl=sv...=1&sa=N&tab=wi

De är vänliga och rätt smarta, som hundar ungefär. När jag bodde utomlands hade vi en sådan på tomten, den kan öppna luckor och annat och kan bli vädligt social. De är rätt renliga också, funkar som katter. Hur du ska få tag på en vet jag inte och jag vet heller inte om den är tillåten att ha som husdjur i Sverige.
Citera
2007-05-21, 22:08
Medlem
Tolvans avatar
Skaffa en hjärna och stoppa den i en fisktank, då finns det iaf en hjärna i kåken.
Citera
2007-05-23, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppejoppe
jag är helt till 100 % säker på att grävlingar kan bli riktigt tama och att dom även är hur gulliga och personliga som helst... har en vän till familjen som fött upp grythundar då i många år och hon har haft en del grävlingar och även hennes vänner har haft en hel del. (har träffat flera grävlingar)
och jag tror faktiskt inte ens man behöver dispens, men nu tror jag ändå inte att trådskaparen ville ha en grävling så det är nog inte ens aktuellt.

Eh, när man föder upp grythundar så har man grävlingarna för att slåss med hundarna...eller hur? Trevliga de grävlingarna blir...
Citera
2007-05-23, 00:37
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligaklubben
Javisst, gråsugga. Tycker namnet är så festligt!

Till TS VampireQueen: Jag föreslår annars att du skaffar en tvättbjörn.
http://images.google.se/images?hl=sv...=1&sa=N&tab=wi

De är vänliga och rätt smarta, som hundar ungefär. När jag bodde utomlands hade vi en sådan på tomten, den kan öppna luckor och annat och kan bli vädligt social. De är rätt renliga också, funkar som katter. Hur du ska få tag på en vet jag inte och jag vet heller inte om den är tillåten att ha som husdjur i Sverige.

"Skrukketroll" är ett festligt namn - men så är det ju norska också. Det mesta låter ju roligare/gulligare på norska. Du lade väl märke till att skrukketrollene puster gjennom luftkanaler i bakføttene?

Tvättbjörnar är ju söta och rätt intelligenta djur, men jag kan tänka mig att deras i och för sig trevliga förmåga att öppna skåp, burkar m.m. också kan bli lite irriterande i längden. Det gäller ju att uppfostra dem väl om man säger så. Jag är dock rätt tveksam till om man får ha tvättbjörnar som husdjur i Sverige...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in