2004-05-12, 16:04
Medlem
varelses avatar
Så, du hade tänkt att börja odla dina egna svampar?
Det behöver inte alls vara speciellt svårt, att odla svamp är oftast inte lika svårt som många tror. Att odla tex cannabis eller salvia är det oftast fler som gör, cannabis är ju i grund och botten en vanlig växt och växter har du antagligen alltid haft runtom dig och vet mer om.
Svamp däremot är ju inte något speciellt vanligt att odla och därför ryggar många tillbaka då de läser om vad som behövs och vad som krävs för en lyckad svampodling bara för att det är något man aldrig kommit i kontakt med innan.
Denna faq är till för att räta ut några av de frågetecken som kan komma upp i huvudet på en förstagångsodlare.

Hur odlar jag svamp?
Det första du måste göra är att lära dig grunderna inom svampodling och som tur är finns det två utomordentliga svenska svampodlarguider på nätet.Dessa ska innehålla allt du behöver veta för en lyckad svampodling, har du fortfarande frågor så läs igenom guiden en gång till och om du fortfarande inte förstår så fråga någon på forumet.
Det finns även en engelsk sida med ett väldigt stort arkiv av svampodlarartiklar på nätet. Här hittar du nya tekniker och ett eminent forum.Erowid har även dom en del svampodlarartiklar.
Growbox eller hardcore?
På många ställen runtom på nätet så finns sk. growboxes för cubensis. Dessa är till för att göra det så enkelt som möjligt att odla svamp och är ofta många nybörjares val. Om man inte köper en growbox som är helt självgående så är det faktiskt inte så mycket svårare att odla från scratch än från en growbox. Jag tycker att ni som funderar på att börja odla svamp ska lägga ner lite extra tid och odla från scratch, detta ger ofta bättre resultat om man bara följer de guider som finns och ser till att hålla allt sterilt.
En aspekt är också pengarna, en growbox kan kosta rätt så saftigt medans ett sporeprint och en odlarsetup är betydligt billigare och kan användas om och om igen.

Var köper jag sporer och andra tillbehör?
Sporer köpes absolut lättast över internet om man inte har en svampodlande kompis som kan skänka dig lite sporer. Här är några nätaffärer som säljer sporer, growboxar och diverse tillbehör.För tillbehör såsom tomma boxar till terrarium, lådor och dyl. rekommenderas Clas Ohlson.

Vilken strain ska jag välja?
Det finns många olika strains (sorters) av Cubensis och en vanlig fråga är vilken man ska välja. Detta är väldigt svårt att svara på. Som nybörjare vill man antagligen har en lättodlad strain och det finns det rätt många som är. Eftersom det i grund och botten är samma svamp så skiljer dom sig inte så väldigt mycket. Det bästa tips jag kan ge är att läsa om de olika strainerna på återförsäljarnas sidor och bilda dig en uppfattning om vad som finns. De brukar ofta skriva ut vilka som är bäst lämpade för nybörjare.
Var bara inte rädd för att testa någon lite ovanligare strain, följ hjärtat helt enkelt.

Vad är lagligt?
Det som är olagligt är de aktiva ämnerna i svamparna (psilocybin och psilocin). Det betyder alltså att odling av cubensis är olagligt enligt svensk lag.
Sporer, sporeprints och de flesta growboxar är däremot lagliga. Så länge de bara innehåller sporer och ingen aktiv substans så är det lagligt.
De growboxar jag kommit i kontakt med har varit helt lagliga, där börjar inte mycelieväxten förrän man aktiverat den och det betyder att det är sporer som frisläpps då man aktiverar den och då är det inget olagligt.
I teorin skulle man kunna bli fälld för "förberedelse till narkotikabrott" men detta har jag bara hört hänt då det handlat om massimport och vidareförsäljning.
Även fast det oftast är lagligt att importera sporer och growboxar så händer det att de fastnar i tullen, detta är oftast för att tulltjänstemännen inte vet vad det är de håller i handen och tar det säkra före det osäkra och beslagtar det. Detta får de inte göra och har man lite råg i ryggen så ringer man bara till dom och undrar varför sporerna man beställt för sin doktorsexamen i mykologi inte kommit fram, då måste dom så vitt jag vet ge dig dina sporer.
Ibland kan det bli problem ifall man inte orkar göra en egen sporspruta och beställer en från nätet, då kan de beslagta den då sprutor är olagliga att föra in i landet. En del sporsprutor som man kan beställa från nätet är dock trubbspetsiga vilket betyder att de inte går att använda för injicering. Detta ska enligt en källa göra att sprutan blir laglig men jag har inte än hört om någon som fått sin spruta genom tullen efter att påpekat detta.
Ett annat sätt att skaffa en spruta om man inte har kontakter på sjukhus är att köpa sig en bläckrefillspruta från Biltema, tömma den på bläck och rengöra den ordentligt. Jag har inte själv testat detta men bara man rengör den tillräckligt ska den funka utmärkt.

Fick en fråga om hur man gjorde en sporspruta från ett sporeprint och skrev ihop detta.

Hur man gör en sporspruta

Det du behöver är:
  • Spruta med kanyl (kanylen behöver inte vara vass)
  • Shotglas/äggkopp eller dylikt.
  • Alufolie/plastfolie
  • Sporprint
  • Vass kniv/skalpell eller dylikt.
  • Kastrull med kokande vatten
  • Sprayflaska med väteperoxidvatten

Gör så här:

OBS, under hela processen så var väldigt noggrann med hygienen, tvätta händerna ordentligt med först tvål och spraya dom sedan med väteperoxidvatten. Spraya alla arbetsytor med väteperoxidvatten/klorinvatten.
  • Sätt på ugnen på ca 125 grader.
  • Koka upp vattnet och låt det koka en stund så det blir sterilt.
  • Dra försiktigt in kokande vatten i din spruta och spruta ut det i vasken. Gör detta 2-4 gånger och sista gången så låter du vattnet vara kvar i sprutan, vira snabbt in den i alu/plast-folie så att inga bakterier kommer åt och lägg sprutan för att svalna, kan läggas i kylskåpet.
  • Ställ in shotglaset/äggkoppen och skalpellen i ugnen eller koka det en stund för att det ska steriliseras, låt det svalna på att steriliserat underlag.
  • Känn på sprutorna att dom svalnat till rumstemperatur, öppna ugnsluckan och ställ shotglaset på luckan, nu kommer varm luft strömma ut och hindra elaka bakterier från att komma åt ditt sporvatten.
  • Spruta ner vattnet från sprutan i shotglaset. Ta nu ditt sporprint och din skalpell och skrapa försiktigt ner de sporer du vill använda till denna spruta, ett print räcker till många sprutor om man är lite sparsam.
  • Skaka försiktigt runt shotglaset så att allt blandas, dra upp lösningen i sprutan och spruta ut det i shotglaset en gång för att det ska blandas bra. Dra sedan upp sporvattnet i sprutan och vira in den i alu/plast-folie för att skydda den från omvärlden.
  • Nu har du din sporspruta! Förvara den mörkt och svalt i minst ett dygn innan du innockulerar med den, sporerna måste rehydrera efter att ha varit uttorkade ett tag.
Kan inte nog poängtera vikten av renlighet och sterilitet. Tänk igenom allt du gör när du håller på med detta så du steriliserar alla verktyg och alla grejer du använder.

Lycka till med din låtsasodling!

/chris
Citera
2004-05-12, 16:06
Bannlyst
förbannat bra..
Citera
2004-05-24, 20:35
Awaiting Email Confirmation
ja det låter soft ska fan skaffa mig en odling=)=)...vad tycker ni om svamp annars då?
Citera
2004-08-24, 18:05
Medlem
Super nice, allt man behöver veta verkar det som =)
Tänkte bara kolla om någon vet om våra kära toppisar går att odla på detta viset? Har för mig dom är lite svåra :\

Mv Wikked
Citera
2004-08-27, 20:26
Medlem
varelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wikked
Super nice, allt man behöver veta verkar det som =)
Tänkte bara kolla om någon vet om våra kära toppisar går att odla på detta viset? Har för mig dom är lite svåra :\

Mv Wikked

Är väldigt svårt. Inget man bör ge sig på om man inte är väl bevandrad inom svampodling eller vill ha sig en rejäl utmaning
Finns egentligen ingen anledning att odla dom när man kan odla cubensis som är mycket mer enkla att odla och är nästintill lika potenta.

/chris
Citera
2004-08-30, 15:15
Medlem
Mja..nu skall vi väl inte säga att cubensis och toppisar är lika potenta....toppisar är BETYDLIGT mer potenta är cubensis, dock så är det svårt och näst intill omöjligt för en noob att odla.
Det är tillomed ordentligt svårt för erfarna odlare...

Må bäst...
Citera
2004-08-31, 11:43
Medlem
varelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stonErollEr
Mja..nu skall vi väl inte säga att cubensis och toppisar är lika potenta....toppisar är BETYDLIGT mer potenta är cubensis, dock så är det svårt och näst intill omöjligt för en noob att odla.
Det är tillomed ordentligt svårt för erfarna odlare...

Må bäst...

Hm, de jag har testat har varit ungefär lika potenta enligt vad jag känt.
Hur stor skillnad skulle du säga att det är?
Den klassiska jämnförelsen visar ju inte på så stor skillnad (om man ser till psilocybin och psilocin). Är det inte så att dom omvandlas till samma ämne i kroppen?
Har hört att vissa tycker att toppisar slår snabbare och det kan jag nog hålla med om, då kan man ju leka med tanken att det är förhållandet psilocybin/psilocin som kan ha något med det att göra. Tror någon nämnde det för något tag sedan.

/chris
Citera
2004-09-05, 20:26
Medlem
MobileFreaks avatar
Det verkar som om Att odla Psilocybe Cubensis är borttagen
Citera
2004-09-18, 09:39
Medlem
varelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobileFreak
Det verkar som om Att odla Psilocybe Cubensis är borttagen

Fixat

/chris
Citera
2004-10-18, 15:34
Medlem
Haha, om man skulle få för sig att göra något sånt här dumt, och om man då skulle ha kastat i sporerna i riset utan att ha låtit det kylas ner, utom kanske 3 min.

Tror ni odlingen är helt körd då eller kan det räddas genom snabb nerkylning i frysen?
Citera
2004-10-18, 23:54
Medlem
Vad är egentligen ett sporeprint? Jag fattar att det är sporer men hur? Alltså är det sporer på ett papper typ eller som ett pulver?
Enligt guiden ska man ju köpa sporsprutor där sporer redan är blandade med dest. vatten men eftersom man nu inte får beställa sprutor till sverige vore lite info om detta nyttig!
Citera
2004-10-19, 19:49
Medlem
varelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranking Natty
Haha, om man skulle få för sig att göra något sånt här dumt, och om man då skulle ha kastat i sporerna i riset utan att ha låtit det kylas ner, utom kanske 3 min.

Tror ni odlingen är helt körd då eller kan det räddas genom snabb nerkylning i frysen?

Risken är ju rätt stor att sporerna har dött
Jag skulle låta dom stå några veckor och se ifall något utvecklar sig ändå. Alla kanske inte strök med.

/chris
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in