2025-07-17, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogge70
Har för mig att det bara var 2-3 ml med liquid culture från Mondo.
Jag har ju dem i max 25 grader. Ligger väl mellan 22-25.
Har du någon erfarenhet av dessa lådor och av liquid culture eller sporspruta från Mondo?
Allt inköpt hos smoketower
Jag testade på mig den lådan och gjorde nog nästintill alla fel man kunde göra, vilket ledde till att det nog tog närmare tre månader för kolonisering, samt att när det väl var färdigkolnoiserat så blev det knappt någon svamp alls och sen var det kontaminerat. Har i efterhand haft mycket bättre resultat med att spruta in i en burk med stelirierat substrat och sedan blandat med kokosfiber när det är klart.

I mina öron låter det som att du gjort allting korrekt, så det är bara att hoppas på att ingenting har blivit kontaminerat. Att det tar tid är normalt. Nog bästa stället du kan fråga frågor är i tråden "ask a quick question, get a quick answer" på shroomery, alternativt är att skriva till mondo själva, de är trevliga.

Eventuellt så skulle du kunna blanda ut mycelet med kokosfiber (ej med låg pH) för att få mycket mer svamp. Svampen är ju ca 90% vatten, kokosfiber håller enormt mycket vatten och mycelet är väldigt bra på att ta hand om näring, och som jag kom ihåg det så var det väldigt mycket näring i lådan (mindre vatten). Men jag skulle definitivt fråga om det på shroomery först. Men om du känner dig nöjd så skit i det!

Lycka till nu och uppdatera gärna! Förhoppningsvis får du svamp till höst
Citera
2025-07-18, 00:41
Medlem
Någon som har erfarenhet av mikrodosering, eventuellt köpt mikrodosering pack i Nederländerna?
Citera
2025-07-19, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetgroda
Jag testade på mig den lådan och gjorde nog nästintill alla fel man kunde göra, vilket ledde till att det nog tog närmare tre månader för kolonisering, samt att när det väl var färdigkolnoiserat så blev det knappt någon svamp alls och sen var det kontaminerat. Har i efterhand haft mycket bättre resultat med att spruta in i en burk med stelirierat substrat och sedan blandat med kokosfiber när det är klart.

I mina öron låter det som att du gjort allting korrekt, så det är bara att hoppas på att ingenting har blivit kontaminerat. Att det tar tid är normalt. Nog bästa stället du kan fråga frågor är i tråden "ask a quick question, get a quick answer" på shroomery, alternativt är att skriva till mondo själva, de är trevliga.

Eventuellt så skulle du kunna blanda ut mycelet med kokosfiber (ej med låg pH) för att få mycket mer svamp. Svampen är ju ca 90% vatten, kokosfiber håller enormt mycket vatten och mycelet är väldigt bra på att ta hand om näring, och som jag kom ihåg det så var det väldigt mycket näring i lådan (mindre vatten). Men jag skulle definitivt fråga om det på shroomery först. Men om du känner dig nöjd så skit i det!

Lycka till nu och uppdatera gärna! Förhoppningsvis får du svamp till höst

Tack för din info och din tid. Tacksam för svaren.
Jag har över PF burkar jag injicerade med en sporspruta från samma leverantör. Ca 7 dagar har gått sedan injektionen och en av 3 burkar har synligt mycel nu.
Tack för tipset om shoomery. Ska absolut gå in där.

Btw. Vilka leverantörer av sporer/ LC har funkat bäst för dig?
Tack för all hjälp
Citera
2025-08-07, 13:52
Medlem
julernsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Angående den juridiska biten.
Färdigkoloniserade substrat innehåller låga halter psilocybin.
Icke koloniserade kit innehåller inte det.
Riskerar man att få kitet beslagtaget om man köper ett färdigkoloniserat kit?
Hur stor är den risken?

https://www.svd.se/a/rPqvrK/tullverkets-beslag-av-hallucinogena-svampar-okar-efter-ny-lag

Tydligen så har dom ändrat lagen nyligen som gör att tullen även får beslagta growkits nu. Citat från artikeln:

Citat:
Under det första halvåret av 2025 har tullens beslag av dessa syntetiska, narkotikaklassade svampar tiofaldigats jämfört med samma period året innan. Mellan 1 januari och 30 juni beslagtogs nästan 19,7 kilo svamp av tullen. Förra året var motsvarande siffra drygt 2,4 kilo.

– Vi tror att den här ökningen beror på en ny lag, säger Stefan Granath, biträdande kontrollchef på Tullverket.

Lagen, som trädde i kraft hösten 2024, innebär att tullens personal nu kan beslagta svampar som ännu inte växt upp ur jorden.

I artikeln står det även att det, naturligtvis, är svårt för tullen att kunna kontrollera så många paket som de skulle vilja. Detta pga den enorma mängd försändelser som kommer in i landet dagligen. Och artikeln avslutas med:

Citat:
Men efterfrågan kvarstår, och har funnits länge. Och i takt med att tullen får fler verktyg anpassar sig marknaden.

– Om de skickat med exempelvis DHL tidigare och märker att paketen slutar komma fram så byter de leverantör. Sedan upptäcker vi den med, då byter de igen. Så snurrar det runt.

Är det någon här som har fått sitt kit beslagtaget det senaste året?
Citera
2025-08-08, 07:54
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julernst
https://www.svd.se/a/rPqvrK/tullverkets-beslag-av-hallucinogena-svampar-okar-efter-ny-lag

Tydligen så har dom ändrat lagen nyligen som gör att tullen även får beslagta growkits nu. Citat från artikeln:

I artikeln står det även att det, naturligtvis, är svårt för tullen att kunna kontrollera så många paket som de skulle vilja. Detta pga den enorma mängd försändelser som kommer in i landet dagligen. Och artikeln avslutas med:

Dom har ju beslagtagit growkits genom alla år. Förberedelse till narkotikabrott. En del har klarat sig. Andra inte. Därför det varit smart att beställa sporer och subtrat separat. Enklare att hävda att man bara ska ha sporerna som samlingsobjekt då.

Men intressant uttryckt i det du citerade. Menar han att man tidigare lät tryfflar passera? Skulle inte tro det.
Citera
2025-08-08, 20:21
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julernst

Det finns inte resurser till att kontrollera alla paket. Fått hem påde ett growkit och psilocybintryfflar utan problem.
Citera
2025-08-13, 20:09
Medlem
kyzyls avatar
dum fråga kanske men alla guider jag hittar på nätet utgår från att growkitet redan har sporer i sig.
i vilket fall om man ska injecera growkitet med liquid culture & sporer, ska man spola lådan med vatten före eller efter man injecerat sporena?
Senast redigerad av kyzyl 2025-08-13 kl. 20:15.
Citera
2025-09-08, 14:55
Medlem
flykick666s avatar
Jag har en fråga ang syre i en hemmabyggd monotub. Efter koloniseringen är klar så har jag fått lära mig att det viktiga är att att få bort koldioixiden som byggts upp där inne och introducera in syre så svamparna fattar att dom ska börja pinna, ev spreja in lite vatten om det behövs. Jag är inte nybörjare, har odlat monotub under några år många ggr innan, men denna gången har jag en annorlunda setup som är svårare att hålla steril miljö runtomkring. Det är ett par 60 liters lådor jag kör på just nu.

När jag varit nöjd med koloniseringen tidigare så har jag startat boxarna genom att öppna locket i en steril miljö (odlingstält man kan stänga igen ordentligt och göra så sterilt man kan) och vifta med locket några ggr för att få ut all luft där inne till fräsch luft och om behov spreja in lite vatten. Denna gången har jag inte det tältet och har boxarna på ett annat ställe som inte är lika enkel att göra sterilt. Jag vågar inte göra så där dom står nu, dom skulle till 90% chans bli förstörda av nån kontaminering. Sen skulle jag helst inte vilja flytta på dom där dom är nu heller, ju mer man stör och flyttar dom desto långsammare och sämre går det. Så jag har funderat lite på en lösning som jag aldrig har hört nån annan prata om, så är detta en bra idé?

Hoppa gärna in om nån har några tankar om denna idéen eller större erfarenheter:
Iom boxarna är så stora så behövs det att lufta dom iaf en gång när man går från kolonisering till fruiting, resten av tiden löser air exchange hålen med micropor tejp den biten. Så det jag tänkte var att man kanske kan köpa några burkar av komprimerad tryckluft på burk från Jula, Biltema elr claes, öppna locket försiktigt för att få in det lilla röret och så att den gamla luften kan gå förbi ut och sen spreja några sekunder med en vinkel så den inte träffar myceliumet först utan väggen. Det kommer endå ut rätt fort från en sån burk, den hade bytt ut all luft där inne till ny från burken snabbt utan att behöva öppna locket mer än på glänt.

Men jag har ingen aning om det verkligen är tillräckligt steril luft eller om det finns stor risk att denna metod introducerar organismer in i eco-systemet som sen förstör skörden. Risk finns alltid såklart, men är detta en idé som bara är att lägga ner direkt?
Citera
2025-09-09, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flykick666
Jag har en fråga ang syre i en hemmabyggd monotub. Efter koloniseringen är klar så har jag fått lära mig att det viktiga är att att få bort koldioixiden som byggts upp där inne och introducera in syre så svamparna fattar att dom ska börja pinna, ev spreja in lite vatten om det behövs. Jag är inte nybörjare, har odlat monotub under några år många ggr innan, men denna gången har jag en annorlunda setup som är svårare att hålla steril miljö runtomkring. Det är ett par 60 liters lådor jag kör på just nu.

När jag varit nöjd med koloniseringen tidigare så har jag startat boxarna genom att öppna locket i en steril miljö (odlingstält man kan stänga igen ordentligt och göra så sterilt man kan) och vifta med locket några ggr för att få ut all luft där inne till fräsch luft och om behov spreja in lite vatten. Denna gången har jag inte det tältet och har boxarna på ett annat ställe som inte är lika enkel att göra sterilt. Jag vågar inte göra så där dom står nu, dom skulle till 90% chans bli förstörda av nån kontaminering. Sen skulle jag helst inte vilja flytta på dom där dom är nu heller, ju mer man stör och flyttar dom desto långsammare och sämre går det. Så jag har funderat lite på en lösning som jag aldrig har hört nån annan prata om, så är detta en bra idé?

Hoppa gärna in om nån har några tankar om denna idéen eller större erfarenheter:
Iom boxarna är så stora så behövs det att lufta dom iaf en gång när man går från kolonisering till fruiting, resten av tiden löser air exchange hålen med micropor tejp den biten. Så det jag tänkte var att man kanske kan köpa några burkar av komprimerad tryckluft på burk från Jula, Biltema elr claes, öppna locket försiktigt för att få in det lilla röret och så att den gamla luften kan gå förbi ut och sen spreja några sekunder med en vinkel så den inte träffar myceliumet först utan väggen. Det kommer endå ut rätt fort från en sån burk, den hade bytt ut all luft där inne till ny från burken snabbt utan att behöva öppna locket mer än på glänt.

Men jag har ingen aning om det verkligen är tillräckligt steril luft eller om det finns stor risk att denna metod introducerar organismer in i eco-systemet som sen förstör skörden. Risk finns alltid såklart, men är detta en idé som bara är att lägga ner direkt?

Det behöver inte vara i en steril miljö efter mycel har koloniserat klart påsen/burken. Så länge mycelet är friskt och du odlar i kokosfiber så är det egentligen lugnt. Om din mycel är lite sjukt, kanske från bakterier (ibland går inte det att se när den koloniserar) så kommer det förmodligen blir problem. När jag spawnar t.ex. ostronsskivling så har jag gjort det i köket utan handskar och det har gått fenomenalt. Samma procedur med andra svampar.

Så som jag förstår det så går man nu för tiden till "fruiting conditions" så fort man blandat ut med kokosfiber, men du kan också bara låta locket stå på tills de koloniserat färdigt, och sen vänd locket upp och ner så det kommer inte luft, kanske fläkta också då och då. Det behövs inte massa komplicerade grejer. Kolla in shroomery, där hittar du allt du behöver. Kom ihåg att strunta i det flesta som sades för över 5 år sen.
Citera
2025-10-08, 21:09
Medlem
Smoketower verkar ha slutat sälja sporer, vet ni om det är tillfälligt eller permanent? Hittar ingen annan inrikes på clearnet eller catharsis.

Brukar sporpaket slinka över gränsen obemärkt?
Senast redigerad av Korvspad3 2025-10-08 kl. 21:30.
Citera
2025-11-08, 12:37
Medlem
Augmenticas avatar
Jag trodde inte det skulle vara några problem att beställa hem en tryckkokare som klarade 15psi men nu två timmar senare visade det sig vara näst intill omöjligt.

Kan ni som använder tryckkokare, och som faktiskt framgångsrikt odlat svamp, hjälpa mig?

Vilken rekommenderar ni, jag förmodar att den ni tipsar om ligger runt 10psi, och då behöver substratet kokas längre än vad guiderna säger. Hur mycket längre ska det kokas då?

Jag kan betala upp till cirka 4000kr för en tryckkokare.
Citera
2025-11-12, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Augmentica
Jag trodde inte det skulle vara några problem att beställa hem en tryckkokare som klarade 15psi men nu två timmar senare visade det sig vara näst intill omöjligt.

Kan ni som använder tryckkokare, och som faktiskt framgångsrikt odlat svamp, hjälpa mig?

Vilken rekommenderar ni, jag förmodar att den ni tipsar om ligger runt 10psi, och då behöver substratet kokas längre än vad guiderna säger. Hur mycket längre ska det kokas då?

Jag kan betala upp till cirka 4000kr för en tryckkokare.

Såklart det finns!
Om du är redo att spendera så mycket så kan du nog hitta en riktigt bra på Amazon men annars går det att hitta relativt billigt och bra på Ikea.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in