2006-03-18, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoXx
Vad jag tror? Jag tror inte saltet har något med det att göra då i relation till blandningen var ytterst lite.

Kanske jag inte fick med några sporer i sporsprutan? Spillde ut en del på vägen till glaset som det skulle blandas i..
Jag menade inte att låta spydig. Men eftersom du inte skrev ut varken måtten på popcornen eller riset så kunde jag inte sätta saltet i förhållande till resten av substratet.

Hur bar du dig åt när du gjorde din spruta då? Även om du spillde ut en del så lä du inte ha spillt ut alla sporer. Några sporer lär ha följt med.
Tänkte du på om du kunde se några sporer i sprutan? Du undrade ju tidigare om man skulle se sporerna eller inte.

Men vänta ett par dagar innan du bestämmer dig för att slänga burkarna.
Citera
2006-03-18, 21:37
Medlem
FoXxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mushstrump
Jag menade inte att låta spydig. Men eftersom du inte skrev ut varken måtten på popcornen eller riset så kunde jag inte sätta saltet i förhållande till resten av substratet.

Hur bar du dig åt när du gjorde din spruta då? Även om du spillde ut en del så lä du inte ha spillt ut alla sporer. Några sporer lär ha följt med.
Tänkte du på om du kunde se några sporer i sprutan? Du undrade ju tidigare om man skulle se sporerna eller inte.

Men vänta ett par dagar innan du bestämmer dig för att slänga burkarna.

Nejdå det är lugnt tog det inte som att du var spydig alls.

På med ugnen på 150*C och låt de vara på tills det blir varmt där innuti och sen på ungsfläkten och så öppna och ställe ett kokat (sterlit) glas som svalnat på luckan så inga elaka bakterier kan komma åt det (varm luft som blåser emot) så ner med det sterila och svala vattnet från sprutan i glaset och sporer tillsattes direkt efteråt. Dra upp fullt och så ut igen så det skulle blandas ordentligt. Upp med sporvattnet i sprutan och på med locket till kanylen och virra in i plastfolie samt alufolie och lagd i kylen.

Såg kanske en enda Synlig spor i vattnet.
Fast jag tror inte jag kommer slänga burkarna då dem inte innehåller mögel utan enbart köra på att inockulera igen.
Rent teoretiskt alltå ..
Citera
2006-03-18, 22:43
Medlem
Citat:
Nejdå det är lugnt tog det inte som att du var spydig alls.

På med ugnen på 150*C och låt de vara på tills det blir varmt där innuti och sen på ungsfläkten och så öppna och ställe ett kokat (sterlit) glas som svalnat på luckan så inga elaka bakterier kan komma åt det (varm luft som blåser emot) så ner med det sterila och svala vattnet från sprutan i glaset och sporer tillsattes direkt efteråt. Dra upp fullt och så ut igen så det skulle blandas ordentligt. Upp med sporvattnet i sprutan och på med locket till kanylen och virra in i plastfolie samt alufolie och lagd i kylen.

Såg kanske en enda Synlig spor i vattnet.
Fast jag tror inte jag kommer slänga burkarna då dem inte innehåller mögel utan enbart köra på att inockulera igen.
Rent teoretiskt alltå ..
Ok, så om jag uppfattat dig rätt så är det alltså i momentet av sporblandning i glaset som du har spillt ut sporer. Jag trodde du hade spillt när du pillade ner sporerna i glaset. I för sig spelar det väl ingen roll när du spillde. Spormängden hade ju minskat oavsett.

Det låter väldigt troligt att det är just som du säger att för lite sporer följt med vid inockuleringen. Hur många sprutor använde du dig av samt hur många sporeprints och substratburkar? Det kanske kan låta irrelevant, men jag tänkte att du till nästa gång halverar antalet substratburkar för att få en större mängde sporvätska per burk.
Nu senaste (i en dröm jag hade) använde jag mig av tre substratburkar och 10cc sporvätska med mycket goda resultat.

Hur som helst verkar du lyckats med kokning och då är det precis som du säger, bara att inockulera burkarna igen. Tanken slog mig inte förnst du nämnde det.
Citera
2006-03-19, 10:28
Medlem
FoXxs avatar
Citat:
Ok, så om jag uppfattat dig rätt så är det alltså i momentet av sporblandning i glaset som du har spillt ut sporer. Jag trodde du hade spillt när du pillade ner sporerna i glaset. I för sig spelar det väl ingen roll när du spillde. Spormängden hade ju minskat oavsett.

Det låter väldigt troligt att det är just som du säger att för lite sporer följt med vid inockuleringen. Hur många sprutor använde du dig av samt hur många sporeprints och substratburkar? Det kanske kan låta irrelevant, men jag tänkte att du till nästa gång halverar antalet substratburkar för att få en större mängde sporvätska per burk.
Nu senaste (i en dröm jag hade) använde jag mig av tre substratburkar och 10cc sporvätska med mycket goda resultat.

Hur som helst verkar du lyckats med kokning och då är det precis som du säger, bara att inockulera burkarna igen. Tanken slog mig inte förnst du nämnde det.

Stämmer gott.
I Min dröm använde jag mig också av en 10cc spruta till en burk, sprutade i fyra platser i burken.
Fast jag har skakat burken lite så kanske börjar myceliet innifrån och utåt?
Citera
2006-03-19, 17:00
Medlem
Citat:
Stämmer gott.
I Min dröm använde jag mig också av en 10cc spruta till en burk, sprutade i fyra platser i burken.
Fast jag har skakat burken lite så kanske börjar myceliet innifrån och utåt?
Detta må vara mycket förbryllande min käre Watson!

10 cc bör ju räcka och efter 10 dagar tycker jag ändå att myceliet borde ha spridit sig ut till kanterna om det nu började innifrån burken.

Men vi får väl gå på teorin att du inte fick med några/tillräckligt sporer med i sprutan.

Får man fråga vilken typ av svamp du odlade i din dröm?
Citera
2006-03-19, 17:43
Medlem
FoXxs avatar
Citat:
Detta må vara mycket förbryllande min käre Watson!

10 cc bör ju räcka och efter 10 dagar tycker jag ändå att myceliet borde ha spridit sig ut till kanterna om det nu började innifrån burken.

Men vi får väl gå på teorin att du inte fick med några/tillräckligt sporer med i sprutan.

Får man fråga vilken typ av svamp du odlade i din dröm?

En fågel viskade i mitt öra i drömmen att det var mexican som skulle odlas så då fanns där vipps ett sporprint på mitt bord.
Citera
2006-03-19, 19:44
Medlem
"Sporspruta
En plastspruta med fastsatt nål som innehåller 10ml - 12ml (1 ml = 1 cc) vatten med svampsporer.
Färgen kan variera från att vara helt genomskinlig till svagt violett, beroende på mängden sporer i vattnet.
Sporerna är mikroskopiska, så så länge du ser ett par prickar i det mer eller mindre klara vattnet finns det mer än nog med sporer."

//saxat från http://www.fungifun.org/Swedish/Pftek

Alltså kan de få sporer du såg i sprutan vara tillräckligt för att en lyckad kolonisation i burken skall kunna äga rum.
Citera
2006-03-22, 20:28
Medlem
neilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjacktorsken
Igår tittade dem första svamparna i den andra flushen upp. Och jag måste erkänna att redan nu ser det bättre ut än den första och på den fick jag ut nästan 20 gram torkat vilket är mycket bra. Betydligt fler svampar än i den första! Dem växer mycket jämnare också, förra gången kom dem upp lite när dem kände för det.

Kanske får jag ut mer än vad growboxen sägs producera?

Kunde inte se om du har skrivit det tidigare i tråden... vilken growbox och från var beställde du? där finns ju en uppsjö av boxar och företag... Grattis till skörden!
Citera
2006-03-24, 12:24
Medlem
klumzees avatar
Okidoki.. nu har det börjat komma upp en del svampar i mitt färdigbeställda growkit, dock väldigt ojämt. De tbvå längsta är typ 10 cm medan de andra är betydligt mindre. De växer inte speciellt jämt fördelat heller. Antar det blri bättre på den här punkten på andra flushen.

På sidorna av boxen kan man se att en del svampar växer neråt! Vilket ju inte är helt önskvärt. Vad göra med dessa? Rafsa upp dem eller låta dem vara? De kommer ju inte att komma upp ovanför ytan. Annars är det väldigt kul att se dem växa.. det går fort!
Citera
2006-03-25, 18:12
Medlem
Mr_Ypzilons avatar
Hej! Fick precis en bild av en vän som jag tycker var himla fin. Den föreställer ett gäng växande psilocybe amazonian (sp?):

http://surl.se/atdd

Han berättade att substratet är ris+vericulit och att alltihop är casat med vanlig kaktusjord.
Citera
2006-03-25, 18:20
Medlem
FoXxs avatar
Alla lyckas med sina odlingar förutom jag
Vart mögel till slut i burken ..

Ger mig på ett till försök när det blivit varmare.. Och då jävlar ska det lyckas!
Citera
2006-03-25, 21:01
Medlem
organiss avatar
Citat:
Alla lyckas med sina odlingar förutom jag
Vart mögel till slut i burken ..

Ger mig på ett till försök när det blivit varmare.. Och då jävlar ska det lyckas!
du måste helt enkelt vara mera klinisk din träskpunkare! :P kan inte hålla på att spilla sporer och sånt som du skrev tidigare i tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in