Citat:
Ursprungligen postat av FoXx
Nejdå det är lugnt tog det inte som att du var spydig alls.
På med ugnen på 150*C och låt de vara på tills det blir varmt där innuti och sen på ungsfläkten och så öppna och ställe ett kokat (sterlit) glas som svalnat på luckan så inga elaka bakterier kan komma åt det (varm luft som blåser emot) så ner med det sterila och svala vattnet från sprutan i glaset och sporer tillsattes direkt efteråt. Dra upp fullt och så ut igen så det skulle blandas ordentligt. Upp med sporvattnet i sprutan och på med locket till kanylen och virra in i plastfolie samt alufolie och lagd i kylen.
Såg kanske en enda Synlig spor i vattnet.
Fast jag tror inte jag kommer slänga burkarna då dem inte innehåller mögel utan enbart köra på att inockulera igen.
Rent teoretiskt alltå

..
Ok, så om jag uppfattat dig rätt så är det alltså i momentet av sporblandning i glaset som du har spillt ut sporer. Jag trodde du hade spillt när du pillade ner sporerna i glaset. I för sig spelar det väl ingen roll när du spillde. Spormängden hade ju minskat oavsett.
Det låter väldigt troligt att det är just som du säger att för lite sporer följt med vid inockuleringen. Hur många sprutor använde du dig av samt hur många sporeprints och substratburkar? Det kanske kan låta irrelevant, men jag tänkte att du till nästa gång halverar antalet substratburkar för att få en större mängde sporvätska per burk.
Nu senaste (i en dröm jag hade) använde jag mig av tre substratburkar och 10cc sporvätska med mycket goda resultat.
Hur som helst verkar du lyckats med kokning och då är det precis som du säger, bara att inockulera burkarna igen. Tanken slog mig inte förnst du nämnde det.