2009-03-27, 10:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Det här är rätt intressant - varför är det olja i alla pizzarecept? Jag har gjort pizza hemma 1000+ gånger och alltid tagit för givet att det ska vara olja i degen. I veckan testade jag ditt recept och det blir faktiskt klart bättre utan olja.

Apropå gräddning, min ugn har ett pizzaläge, tror att det är undervärme+varmluft - det ger ett riktigt bra resultat.
Degen blir lite mer medgörlig om man har olja i. Det är det enda svaret jag kan se.

Jag har en micro med pizzaläge men det brukar inte falla väl ut. Pizzorna blir väldigt torra. Kör hellre i vanlig ugn.

~Paul~
Citera
2009-03-27, 10:21
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Jag har säkert skrivit det förut, men enligt "många", bör man ersätta vattnet med mineralvatten. Då blir den färdiga pizzan betydligt mer "crunshy"
Kanske lite hjorthornsalt kunde vara nått?

Har för mig att det rekomenderades för "krispighet" när jag skulle baka knäckebröd någon gång.

Jag är väldigt ny i hembakad-pizza-branschen.
Har försökt många gånger förr, men det har knappt blivit ätbart.
Men nu har det lossnat.
Kör i en teflonpanna (ICA:s) utan handtag, längst ner i ugnen, fullt flås - 300 celsius.

Har provat med lite majsmjöl i degen och det verkar bra.
Majsmjölet är väl lite beskare än vetet.

Det enklaste är tomatsåsen:
Citera
2009-03-27, 10:22
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ja, faktiskt...

nu blev denna tråd ihopslagen med denna men ursprungligen så undrade TS varför hans pizzor inte smakade som hos pizzerian å den gör det inte förän han skaffat en pizza-ugn. Samma sak med hamburgarna, du får d inte exakt samma men du kan komma nära.
Citera
2009-03-27, 10:42
Medlem
SpaceCats avatar
Åh, helvete vad sugen jag blev nu

Råkade in i en period av veritabelt pizza-raseri när jag för någon vecka sen äntligen lyckades få till det och trodde den skulle ha ebbat ut nu.
Men nu känner jag att jag måste ge mig iväg till ostbutiken och få tag på någon smarrig bit att riva.

Osten är ju något man kan experimentera med - och det ska göras.

Bjuder på ett par bilder från senaste veckan.
Den ena är med bacon och rödlöksringar, den andra minns jag inte riktigt vad det var.

Pizza 1
Pizza 2

Ska sätta degen redan nu, så den hinner jäsa ut ordentligt.
Citera
2009-03-27, 10:47
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Degen blir lite mer medgörlig om man har olja i. Det är det enda svaret jag kan se.

Jag har en micro med pizzaläge men det brukar inte falla väl ut. Pizzorna blir väldigt torra. Kör hellre i vanlig ugn.

~Paul~

Ja, olje-degen är lättare att bearbeta, men den fettfria degen är segare ger en pizza med en mycket bättre konsistens.

Pizza i micro känns som något som på förhand är dömt att misslyckas
Citera
2009-03-27, 10:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ja, olje-degen är lättare att bearbeta, men den fettfria degen är segare ger en pizza med en mycket bättre konsistens.

Pizza i micro känns som något som på förhand är dömt att misslyckas
Håller med på båda punkterna. Micron funkar tyvärr inte ens till att värma pizzan .

~Paul~
Citera
2009-03-27, 11:14
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Micron funkar tyvärr inte ens till att värma pizzan .

~Paul~

Är inte det ett icke-problem? Om man inte kan trycka i sig hela pizzan på en gång måste det vara något fel på den och då kan man lika gärna slänga den.
Citera
2009-03-27, 11:18
Citat:
Är inte det ett icke-problem? Om man inte kan trycka i sig hela pizzan på en gång måste det vara något fel på den och då kan man lika gärna slänga den.

Det är ju bara bonus om man inte får i sig hela. Finns inte mycket underbarare än en kylskåpskall pizza-slice som kvällsmat eller kanske efter krogen.
Citera
2009-03-27, 11:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det var länge sedan man orkade en hel pizza .

~Paul~
Citera
2009-03-27, 11:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punksvin
Det är ju bara bonus om man inte får i sig hela. Finns inte mycket underbarare än en kylskåpskall pizza-slice som kvällsmat eller kanske efter krogen.
Jo, det kan vara ganska gott på sitt speciella sätt .

~Paul~
Citera
2009-03-27, 12:42
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arch_Angel
nu blev denna tråd ihopslagen med denna men ursprungligen så undrade TS varför hans pizzor inte smakade som hos pizzerian å den gör det inte förän han skaffat en pizza-ugn. Samma sak med hamburgarna, du får d inte exakt samma men du kan komma nära.
Jag vill bjuda dig på mina hamburgare! så får du väl se...
Citera
2009-03-27, 12:56
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Jag vill bjuda dig på mina hamburgare! så får du väl se...

nu blev jag nyfiken & hungrig på vad du har för special. ingår bärs i middagen oxå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in