Citat:
Ursprungligen postat av GSD-protect
Nja, jag skulle förvisso kunna acceptera ditt resonemang om det inte vore för den mängd poliser som beordrades till platsen. Med andra ord, hade polisen ansett att det var ett rutinärende med en tomte som brukar komma med tomma hot, och skicka dit EN patrull så hade jag köpt ditt argument. Nu skickade polisen dit flera patruller, varav minst en var en piketgrupp. Det tyder på att detta inte handlade om ett rutinärende och att polisen tog mannens hot på fullaste allvar. Därmed anser jag att ditt resonemang faller.
I o m polisens agerande så verkar de inte ha brytt sig nämnvärt om psykvårdens åsikter, med all rätt. Tyvärr verkar psykvården fungera som mycket annat i det här landet. Dvs slappt. Fast å andra sidan så är mina kunskaper om psykvården till största delen baserat på medias bild, och den är ju inte alltid så överenstämmande med verkligheten...

Det är vad jag förstått rätt oklart hur många poliser som fanns där vid skottögonblicket.
Jag har pratat med en polis som bestämt hävdar att det var förstapiketen (7810) samt en patrull från POSS ( polisen i Södra Skåne ) som var på plats.
Piketerna var vanligt rustade, med MP5

r, sköldar och liknande, medan Ystadpatrullen inte hade förstärkningsvapen eller sköld.
Efter vad polisen berättat skickade man in en POSS-polis som JÅS kände och en piketpolis som täckte honom. Man trodde man skulle kunna snacka ut honom, men han hade en annan agenda den här gången.