2009-01-28, 15:29
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
psykvården är lika bra som polisen är felfri, dvs båda har sina fel och brister som måste åtgärdas.

psykvården måste få mer ansvar, och kommunerna måste lära sig att ta det ansvar de redan har.
Tveklöst så, ja...denna individ skulle inte ens ha varit ute i dåvarande tillstånd.
Citera
2009-01-28, 16:26
Medlem
Grudaxs avatar
OK, just nu går det inte att använda tårgas och distraktionsgranater. Jaha. På vilket sätt anser du att det påståendet motsäger vad jag skrev? Hade det inte varit bättre om det VARIT tillgängliga för polisen att använda? Precis som de andra vapnen som jag nämnde.

I övrigt: Menar du verkligen att vi får acceptera att polisen tar död på sjuka människor i onödan av bekvämlighetsskäl?

Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Lätt att uttala sig om saker du inte har en aning om hur de fungerar.

Distraktionsgranater finns men är endast förbehållet Nationella insatsstyrkan. Tårgas finns men kräver tillåtelse från högre ort för att få användas och då måste den sannolikt forslas dit också, tid man inte alla gånger har.

Som Arkie sa också så händer såna här situationer sannolikt flera gånger i veckan överallt i landet bara att allmänheten inte vet om dem. Skulle en läkare, NI, brandkåren och gud vet allt ni vill ha på plats forslas dit varje gång skulle ni klaga högljutt över polisens inkompetens då det inte finns någon som svarar i telefonen när ni blivit av med eran bil.
Citera
2009-01-28, 17:59
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Tveklöst så, ja...denna individ skulle inte ens ha varit ute i dåvarande tillstånd.
nej, han skulle ha varit inlåst på psyk, sedan länge om man ska tro pressen.

Det är här kommunen har missat att ta sitt ansvar, och psyk inte har fått ta sitt ansvar.
Citera
2009-01-28, 18:29
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grudax
OK, just nu går det inte att använda tårgas och distraktionsgranater. Jaha. På vilket sätt anser du att det påståendet motsäger vad jag skrev? Hade det inte varit bättre om det VARIT tillgängliga för polisen att använda? Precis som de andra vapnen som jag nämnde.

Vad spelar det för roll angående vad som hade varit bra att ha tillgängligt? Nu finns inte prylarna alternativt får ej användas hur som helst. I ditt inlägg syftar du ju till att polisen redan har den arsenalen du beskriver men skiter i att använda den då det är roligare att skjuta ihjäl folk. Lär dig syfta rätt eller försök åtminstone debattera lite sakligt.

Citat:
I övrigt: Menar du verkligen att vi får acceptera att polisen tar död på sjuka människor i onödan av bekvämlighetsskäl?

Nej men verkligheten utanför ditt fönster är inte ett skimrande godisland där alla resurser finns i överflöd och konstant tillgängliga. Man får göra det bästa av det man har och då blir resultatet oftast bra men ibland så här också, surt men sant.
Citera
2009-01-29, 00:57
Medlem
Det är helt orelevant att polisen sköt, för de handlade helt i enlighet med reglerna i det läget (om nu den information man fått stämmer, glöm inte att de enda vittnena var andra poliser). Det som är relevant däremot är det faktum att poliserna gick in i stugan utan någon som helst plan. De skapade en ohållbar situation genom att gå in och konsekvensen blev en annan mans död.

När det inte fanns några andra i omedelbar fara hade polisen helt enkelt kunnat avvakta och tänka genom sitt handlande lite noggrannare. Det kanske hade resulterat i att mannen inte behövt dö.
Citera
2009-01-29, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Är denna hypotes, som bla jag kastat fram, så långsökt? Polisen har alltså under en lång tid fått rycka ut. Det har tydligen varit standard ända sedan maj förra året att personen ifråga fick helgpermission vilken slutade med ett haveri. Grannar skrämdes, hot uttalades och polisen fick åka dit med en stor styrka. Hade jag varit polis och omhändertagit denne man dussinvis med gånger utan att psykvården ändrade sina rutiner, och såg hur hela grannskapet fick vara ofrivilligt offer - vissa människor vågade visst inte gå ut längre - så hade jag kanske inte handlat annorlunda. Det handlar ju också om denna flathet, som vi sett i samband med Voljakkala.
Som ett brev på posten är det dags att rycka ut igen mot slutet av helgen.
Den här gången ska mannen ha skjutvapen och vara beredd att skjuta poliser. Nog fanns det polismän som då kunde känna att 'nä, nu jävlar...'. Det är klart att det då är lockande att bejaka det mönster som den sjuke mannen vill upprätta och ta chansen av att spela sin roll, med verkanseld och allt.
Vi kan ju också se det som en tidsfråga och sannolikhet - hur länge skulle sjukvården släppa ut denne man helg efter helg utan att något allvarligt hände?

Ok, om man sitter hemma eller på jobbet bakom en dator så kan jag förstå att man tänker så. Men att döda en annan människa är inget man gör bara sädår, såvida man inte är psykopat. Jag tror nog inte att poliserna resonerar så när de står utanför en persons hus, då är det nämligen lite mer påtagligt. Och jag tror nog att de som sköt ihjäl mannen inte mår så toppen just nu.
Citera
2009-01-29, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syncmeister
Det är helt orelevant att polisen sköt, för de handlade helt i enlighet med reglerna i det läget (om nu den information man fått stämmer, glöm inte att de enda vittnena var andra poliser). Det som är relevant däremot är det faktum att poliserna gick in i stugan utan någon som helst plan. De skapade en ohållbar situation genom att gå in och konsekvensen blev en annan mans död.

När det inte fanns några andra i omedelbar fara hade polisen helt enkelt kunnat avvakta och tänka genom sitt handlande lite noggrannare. Det kanske hade resulterat i att mannen inte behövt dö.

Precis vad jag skrev fast du var lite mer kortfattad.
Citera
2009-01-29, 01:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grudax

Flash and bang finns tillgänglig i piketernas potential.
Mot vanliga kriminella är det kanon. Med en psykotisk person kan det göra mer skada än nytta.
Citera
2009-01-29, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Flash and bang finns tillgänglig i piketernas potential.
Mot vanliga kriminella är det kanon. Med en psykotisk person kan det göra mer skada än nytta.

Mer skada än att skjuta vederbörande till döds?
Citera
2009-01-29, 09:12
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
nej, han skulle ha varit inlåst på psyk, sedan länge om man ska tro pressen.

Det är här kommunen har missat att ta sitt ansvar, och psyk inte har fått ta sitt ansvar.
Ja, så är det absolut och det är ju där felet ligger och att då hudflänga polisen och anklaga dem för allt möjligt känns lite snett tycker jag. Situationen skulle inte ens ha behövt uppstå om allt hade skötts på rätt sätt och varför utgå från polisens brist på komptenes när det kanske inte fanns något annat sätt att hantera det på. Det finns ju ingen som med säkerhet kan säga exakt hur det gick till.
Citera
2009-01-29, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GSD-protect
Precis vad jag skrev fast du var lite mer kortfattad.

japp jag såg det! Men ändå ska folk envisas om att diskutera elpistoler, brister hos psykvården etc. Verkar som de inte läser tidigare inlägg utan bara köttar på sina egna åsikter. Eller så kanske det är så att alla håller med oss.
Citera
2009-01-29, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GSD-protect
Mer skada än att skjuta vederbörande till döds?
Naturligtvis kan du inte bara se till detta fall.
Man använder ofta F&B mot allmänhet och grovt kriminella.
Men en person som redan kanske tror att han är utsatt för dödligt hot av monster eller liknande reagerar inte särskilt bra på Flash&Bang. Risken är att det skulle leda till fler dödsskjutningar, eftersom de i panik kan hitta på vad som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in