Citat:
Ursprungligen postat av
Solkisen
Hon hade ju också en EXTRA utlottning bestick vargen och Thor förra veckan .
Utöver den andra stora med Vargen o Thor
Den glömde hon också av .
Nej men jag har gått och stört mig på de här uteblivna tävlingarna så länge nu.. Inte för att jag vill vinna något utan för att det blir så falskt mot sina följare??
Var tvungen att ChatGPTa lite om det hon gör ens är tillåtet.. Framförallt när hon själv vill lyfta att förtal är olagligt och att alla som kommenterar något hon inte gillar anmäls (mer eller mindre..)
Här kommer den korta versionen:
Om Inalicekitchen får produkter från företag som PR och sedan lovar sina följare att lotta ut dem, men aldrig genomför utlottningen, kan det omfattas av svensk marknadsföringslag.
Lagstöd: Marknadsföringslagen (2008:486), 4 § jämförd med bilaga I, punkt 19. Där anges att det är otillbörligt att påstå att man anordnar en tävling eller säljfrämjande åtgärd med priser utan att dela ut de priser som beskrivs, eller en skälig motsvarighet.
Om utlottningarna dessutom används för att få fler följare, prenumeranter eller betalande medlemmar kan det vara särskilt relevant.
Det är därför bra att spara skärmdumpar, datum, tävlingsvillkor och annat som visar vad som utlovats och att utlottningen aldrig genomfördes. Sådant kan ligga till grund för en anmälan till Konsumentverket.