Citat:
Ursprungligen postat av
Trues245
Ingenting nödvändigtvis, jag tycker bara att dödsoffren ska vara utgångspunkten. Av respekt för de som omkom så borde alla parter utredas och fel på båda sidor belysas. Alltså det är inte avsaknaden av straff jag vänder mig mot utan det faktum att åklagaren på ett tidigt stadium, innan utredningen var klar, angav familjeband som skäl till att föraren av fritidsbåten inte kommer att ställas inför ansvar, oavsett vad som framkommer.
Med den inställningen har man knappast varit motiverad att utreda fritidsbåtens agerande särskilt ordentligt. Alltså man anser inte att det bidragit till olyckan överhuvudtaget att den lagt sig och kört långsamt mitt i en farled och missat ett gigantiskt lastfartyg som närmar sig?
Tycker du att det är lämpligt att det man som privatperson och förare av fritidsbåt kan ta med sig från den här utredningen är att det är absolut inga problem att köra jättelångsamt, mitt i farled, i dåligt väder, utan att hålla koll? Hur ska det göra sjöfarten säkrare? Med den inställningen kan fler råka illa ut. Det är inte ens säkert att ett stort fartyg hinner stanna eller gira även om de ser en mindre båt.
Hade hellre sett att man gav råd till privatpersoner: håll uppsikt, kör inte i farled om du inte måste, man kan ofta köra bredvid farled med en liten motorbåt, de går inte så djupt. Det finns sjökort. Håll undan för större fartyg. Och hjälps åt. Nu blir det kritik mot både mamman och pappan men jag är ute efter att det ska bli säkrare. Män kanske ska be om hjälp oftare, man måste inte klara allting själv. Kvinnor kanske måste ge sig själva en större aktiv roll om man bara är två vuxna på en båt, det är mycket att hålla koll på. Två par ögon ser mer än ett.
Jag tror att det du vill uppnå redan nåtts genom den uppmärksamhet den här olyckan fått.
Det är knappast någon förare av fritidsbåt som kommer att med den här olyckan som referens, hävda sin rätt att befinna sig "mitt i en farled".
Alla förstår att det kan vara farligt.
Händelsen är noga utredd och åklagarens roll är att åtala den som sannolikt kan komma att dömas för brott, rimligtvis skulle pappans advokat ha begärt åtalsunderlåtelse om pappan åtalats för något regelbrott med lågt straffvärde och där faller åklagarens sannolika möjlighet att åtala pappan.
Naturligtvis är även snipans agerande utrett, eftersom det kan påverka utfallet för kaptenens och lotsens ansvar och domar. Det är väl bara en person med "många inlägg i tråden" som envist hävdar att det inte skulle vara utrett?
Åklagaren hänvisar också vid sitt tidiga uttalande till att åtalsunderlåtelsen baseras på vid tillfället kända uppgifter, och därmed kan ändras om nya uppgifter framkommer under utredningen.
Det kommer också att presenteras en utredning från haverikommissionen, där kommer pappans roll sannolikt att beskrivas mer tydligt med hänvisning till att förhindra liknande olyckor i framtiden.
Så jag är ganska OK med utredningen och domarna, med reservation för att straffen för kapten och lots är väl låga med tanke på att två yrkesmän genom försumlighet orsakat två människors död och allvarligt skadat ytterligare två.
Det får ses som ren tur att inte fyra människor dog.