Citat:
Ursprungligen postat av
knegis
Så vad betyder i så fall "sonderingsuppdrag"? Ingen kan väl ha monopol på sondering, oberoende av vad talmannen säger?
Så talmannen skulle i morgon kunna säga "vi röstar om MA på måndag, och om det behövs röstar vi om UK på tisdag" ?
Sonderingsuppdraget ger inga exklusiva förhandlingsrättigheter. Det hindrar inte Maggan från att prata med C och V medan Uffe har sonderingsuppdraget, eller vice versa. Partiledarna kan förhandla, ringa varandra, lägga fram kompromisser och bygga alternativa regeringsunderlag precis som de vill.
Det talmannen gör är snarare att säga:
”Just nu ber jag dig att systematiskt undersöka den här vägen därför att jag uppfattar det som att du kanske har störst chans och sedan rapportera till mig, eftersom det är jag som därefter måste avgöra vem jag ska föreslå som statsminister.”.
Din andra fråga...
På sätt och vis "ja" men egentligen inte. Norlén varken kan eller får säga att låt oss rösta om Maggan på måndag och om det inte går igenom så röstar vi om Uffe på tisdag. Regeringsformen säger att om riksdagen förkastar ett förslag ska processen så att säga börja om. Det innebär samråd och överläggningar. Dessutom måste varje nytt statsministerförslag genomgå sin egen behandling i kammaren. Vad han skulle kunna säga är att han föreslår Maggan och att han kommer göra allt för att så snabbt som möjligt fortsätta processen och föreslå Uffe ifall Maggan inte röstas igenom. Du får se det som juridisk semantik.