2026-10-01, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Sannolikare att C i sista rundan trycker gult till en ren vänsterregering (S+MP+V). Sen går C i opposition och blockerar all ekonomisk vänsterpolitik genom att rösta på sin egna budget, varvid en M+SD+KD(+L)-budget kommer vinna.

C slipper då anklagas för att ha släppt fram en SD-stöd regering, de samarbetar inte med V i en regering och de har inte accepterat en ekonomisk vänsterpoliitik. De blir heller inte direkt ansvariga för att ha orsakat ett extra val som de skulle blivit om de tryckt rött till alla statsministerkandidater. Så det kommer i det läget vara det minst dåliga alternativet för C (ur deras synvinkel).

Alternativt får detta hotet Vänsterpartiet att faktiskt ge upp ministerposterna, d.v.s. när de inser att de kommer få sitta och styra med en ekonomisk högerpolitik.

Känns rimligt om C vill visa att man står för sina röda linjer. Då ligger ju även alla problemen som detta innebär när det gäller usel styre fortfarande på S men även på V för en gång skull. Mp är ju vana att innebära problem för dom flesta.
Citera
2026-10-01, 18:27
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Det lär inte ha varit därför de röstade på Norlén. Det var hundra procent för att sätta press på S.

Kan köpa det också.
Citera
2026-10-01, 18:28
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bildburgare
En linje är väl en linje, oavsett varför den uppstått menar jag. Om det i praktiken innebär detsamma, att det omöjliggör samarbete. Sen är det ju upp till var och en att bedöma om man anser bevekelsegrunderna vara vettiga...

Det finns dussintals möjliga konstellationer eller mer för ett regeringsunderlag. Men du har absolut helt rätt i att C underkänner både Tidö och sossarnas underlag.

Personligen tycker jag självklart att Tidö 2.0 ska innebära SD utanför regering men med inflytande och C på tunga ministerposter i utbyte mot att de lämnar de sjunkande sossarna och V åt sitt öde. Att C är kvar därute till vänster är konstgjord andning åt döda hästar.
Man kan inte piska en död häst att gå tillbaka till sin rätta fålla.
Citera
2026-10-01, 18:30
Medlem
BombaySaphires avatar
”Allt om regeringsbildningen – Norléns stora dilemma”:

https://podcasts.apple.com/se/podcast/politiken/id1562735620?i=1000792572711
Citera
2026-10-01, 18:33
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knegis
Så vad betyder i så fall "sonderingsuppdrag"? Ingen kan väl ha monopol på sondering, oberoende av vad talmannen säger?

Så talmannen skulle i morgon kunna säga "vi röstar om MA på måndag, och om det behövs röstar vi om UK på tisdag" ?

Sonderingsuppdraget ger inga exklusiva förhandlingsrättigheter. Det hindrar inte Maggan från att prata med C och V medan Uffe har sonderingsuppdraget, eller vice versa. Partiledarna kan förhandla, ringa varandra, lägga fram kompromisser och bygga alternativa regeringsunderlag precis som de vill.
Det talmannen gör är snarare att säga:
”Just nu ber jag dig att systematiskt undersöka den här vägen därför att jag uppfattar det som att du kanske har störst chans och sedan rapportera till mig, eftersom det är jag som därefter måste avgöra vem jag ska föreslå som statsminister.”.

Din andra fråga...
På sätt och vis "ja" men egentligen inte. Norlén varken kan eller får säga att låt oss rösta om Maggan på måndag och om det inte går igenom så röstar vi om Uffe på tisdag. Regeringsformen säger att om riksdagen förkastar ett förslag ska processen så att säga börja om. Det innebär samråd och överläggningar. Dessutom måste varje nytt statsministerförslag genomgå sin egen behandling i kammaren. Vad han skulle kunna säga är att han föreslår Maggan och att han kommer göra allt för att så snabbt som möjligt fortsätta processen och föreslå Uffe ifall Maggan inte röstas igenom. Du får se det som juridisk semantik.
Citera
2026-10-01, 18:34
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Kommer Vänsterpartiet lyckas få en plats i regeringen och hur långt är man beredda att gå för att få de åtråvärda ministerposterna? Programledare: Jon Andersson Gäst: Leonidas Aretakis, chefredaktör Flamman.

https://podcasts.apple.com/se/podcast/magasinet/id589367729?i=1000792572290
Citera
2026-10-01, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Enda lösningen är i så fall att C får Finansdepartementet, V får migration och delar både kultur- och miljö med MP, och allt annat tas av S.

Fast allt hänger ihop så det kommer ju inte funka.
Citera
2026-10-01, 18:45
Medlem
Imalosers avatar
Känner mig alltmer övertygad om att C släpper in V i regeringen. De har ingen ryggrad och vill så gärna sälja landet till globalisterna.
Citera
2026-10-01, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vi har en hönsgård utan tupp. Det har alltid visat sig vara väldigt destruktivt.

Ja, två klimaktierekossor, två miljötalibaner och en kommunist. Vad kan gå fel...
Heja Sverige
Citera
2026-10-01, 18:56
Medlem
BREAKING!!!! Vet inte hur nytt detta är men huvudrubriken kom upp på Absolut Horan: "V var inte inbjudna till det rödgröna mötet"....

Intressant men hur skall man tolka detta? Är detta en hämnd för den uteblivna talmansposten. Hämnden är ljuv?
Citera
2026-10-01, 18:57
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Känner mig alltmer övertygad om att C släpper in V i regeringen. De har ingen ryggrad och vill så gärna sälja landet till globalisterna.
Alldeles oavsett så kommer världen gå åt Helvete. Usa´s, Statsskuld, Ryssland v´s Nato i öppet krig,
Eu´s groteska budgetunderskott m.m. Vad som händer i Sverige spelar ingen som helst roll.
Citera
2026-10-01, 19:04
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Förstår inte riktigt hur du tänker här. Skulle C ingå i någon typ av samarbete med SD så lär de hamna i samma soptunna som L. Partiet blir irrelevant.

I frågor som rör migration, kultur och lagstiftning så är partierna varandras totala motpoler. När det gäller ekonomi så har väl SD lagt sig på samma position som M men det är väl mer ett taktiskt drag eftersom det inte är en central fråga för partiet.

Så skulle SD verkligen stödja en nyliberal alliansregering med C-politik i deras hjärtefrågor eller skulle C stödja en Tidö regering med en liknade politik som idag vad gäller migration,kultur m.m

Jag kan helt enkelt inte se de partierna närma sig varandra.
C röstar i högre utsträckning med Sd i kammaren än med någon annan av de andra rödgröna partierna.
Senast redigerad av Libertarismus 2026-10-01 kl. 19:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in