2026-09-30, 16:21
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det var väl inte så smart tänkt av de väljarna. De kan omöjligt veta vad de får, de som röstat på C.
Det riktiga C som hade bönderna som prio ett är borta sedan partiet kidnappades av Stureplanscentern och arga tanter som fortfarande tror att SD är Tredje Riket som vill bedriva en ny Förintelse.
Citera
2026-09-30, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Eftersom allt hänger på Thand kunde talmannen provocera positivt genom att ge henne uppdraget.

Så är det. Talmanen måste vara tydligt med Thand. Tidö har 175, rödgröna 151. Thand väljer sidan och sen får Sverige en regering. Detta äe det endast sonderingsuppdrag som kan ge regering just nu.
Citera
2026-09-30, 16:22
Medlem
Jag tycker att Nooshi har en mycket stark poäng i att ETR bör få nästa sonderingsuppdrag. Centern återkommer ju till att 75% av mandaten finns i mitten och att det är där regeringen ska formeras. Upp till bevis att pröva sin teori i praktiken!
Citera
2026-09-30, 16:22
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Det riktiga C som hade bönderna som prio ett är borta sedan partiet kidnappades av Stureplanscentern och arga tanter som fortfarande tror att SD är Tredje Riket som vill bedriva en ny Förintelse.
Alla lantisar och bönder gick som bekant över från C till L M SD i förra valet vilket avgjorde det valet. Nu är C utplånat på landsbygden, vilket kan ses i olika kommunfullmäktige t.ex.
Senast redigerad av Barents 2026-09-30 kl. 16:25.
Citera
2026-09-30, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
MP och S backar V när det gäller talmansfrågan. Både MP och S hävdar att det inte fanns en överenskommelse som ETR pratade om. C försvarar sig att det påstås ha funnits muntlig överenskommelse men inte skriftlig.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/s-v-och-mp-gar-emot-c-ingen-overenskommelse-om-talman/

Vilken jävla röra det är asså...

Centern är dåligaste partiet i Svenska historien. Jävla centerpartister.
Citera
2026-09-30, 16:24
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Så är det. Talmanen måste vara tydligt med Thand. Tidö har 175, rödgröna 151. Thand väljer sidan och sen får Sverige en regering. Detta äe det endast sonderingsuppdrag som kan ge regering just nu.
I min värld så skulle talmannen underförstått håna C om han gav dem uppdraget. Vilket de är värda. Deras attityd ska hånas, och så fort den försvinner får Sverige en regering.
Citera
2026-09-30, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13

Om Tidö har 175 så har dom redan majoritet utan C. Var hittar du de 2 extramandaten?
Citera
2026-09-30, 16:26
Medlem
bildburgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Det stämmer helt enkelt inte att alla partier är lika villiga och ovilliga till samarbete. Det finns inget parti som accepterar att släppa fram en regering som de inte gjort upp med politisk, vilket såklart är fullt rimligt. Men jag tror absolut SD skulle vara beredda att släppa fram MA förutsatt att de fick ett tidö-likande avtal. Det är sossarna som har röda linjer mot SD och inte tvärtom. Detta är något sossarna borde överväga. De är ju vana vid att regera på andra partiers politik i utbyte mot regeringsmakten så varför inte?

Ja, men ex. moderaternas röda linje mot V är ju minst lika tydlig, även om den inte är uttalad? Alla partier är inte lika ovilliga att samarbeta med alla, men alla har sina olika röda linjer. Men kanske tänker jag fel. I vilket fall är det ju som du säger, att vissa partier har mer röda linjer än andra. Men att bara peka på C och mena att deras röda linjer tycker jag är intellektuellt ohederligt. Alla kunde väl byta fot och plats lika gärna.
Citera
2026-09-30, 16:29
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av battac
Inte en chans att V kommer sitta i regering. De kommer att stödja S, MP och C däremot efter 4e omröstningen.
V kommer inte agera stödparti för det är emot partiets kongressbeslut. Viker sig V så landar de under 4% om fyra år och Nooshi kommer tvingas att avgå.
V slutade vara dörrmatta sedan Sjöstedt har avgått.
Citera
2026-09-30, 16:30
Medlem
Mr-Laheys avatar
aniika strandhäll tror att det blir en regering med S och MP, som C och V joinar 2028. Det låter stabilt. Vi får en regering 2028. nästkommande år ska vi ha en låtsasregering, som för s politik, som accepteras av C och V.
Citera
2026-09-30, 16:31
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat från SVT

Annika Strandhäll

– Jag tror att en lösning ut från det här kunde vara att man sätter sig ner och gör en överenskommelse. Det kommer inte att innebära att Centern eller Vänstern ingår från dag ett i en regering, men att man har en uppgörelse med gemensam politik där man är beredd att ompröva detta, kanske i mitten av mandatperioden, säger hon.

Att V och C får sitta med eventuellt efter halva mandatperioden. Kan de gå med på det?
Citera
2026-09-30, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bildburgare
Ja, men ex. moderaternas röda linje mot V är ju minst lika tydlig, även om den inte är uttalad? Alla partier är inte lika ovilliga att samarbeta med alla, men alla har sina olika röda linjer. Men kanske tänker jag fel. I vilket fall är det ju som du säger, att vissa partier har mer röda linjer än andra. Men att bara peka på C och mena att deras röda linjer tycker jag är intellektuellt ohederligt. Alla kunde väl byta fot och plats lika gärna.

Jag tycker inte att du tänker fel, men jag håller inte med dig

M och V har inga röda linjer mot varandra - det är överflödigt. De står så långt ifrån varandra politiskt. Anledningen till att alla hackar på centern är att de säger nej till båda de konstellationer som finns. Visst, de vill ha en i mitten men ingen annan vill ju det. Då ska tex L som klarade spärren med moderata stödröster släppa fram MA. Centern är de enda som säger nej till båda statsministerkandidaternas regeringsunderlag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in