2026-10-01, 12:04
Medlem
Hahaha.
Vissa elever asså

Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Lundastudenten lämnade in närmare 1 500 ord efter bara sex minuter – andra satt i två timmar.

Nu stängs hon av: disciplinnämnden bedömer att texten måste ha skrivits med AI.

”En skrivhastighet på omkring 300 ord per minut är inte realistisk vid självständig produktion av sammanhängande, ämnesrelevanta och välformulerade tentamenssvar”,

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ex6qz3/skane-student-i-lund-stangs-av-for-ai-fusk-efter-rekordsnabb-tenta
Citera
2026-10-01, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Hur fan kan man ha hemtenta?

Går inte att lita på någon examen nuförtiden. Blir 7-timmarstenta på pats vid varenda anställningsintervju framöver.

Större delen av hemtentor handlar om ämnen där det kvittar om man använder internet/andra källor för att söka svar, då det är din egen analys som är det relevanta.

Med det sagt så uppmuntrar ju otroligt många arbetsgivare till användning av "ai" idag, så har, svårt att se hur det gör nån skillnad. Nivån på dessa verktyg är så överjävla dålig att det är praktiskt taget omöjligt att krypa under den.
Citera
2026-10-01, 15:10
Medlem
Tycker det är sjukt att man inte gör någonting över huvudtaget för att stävja ai-fusk.
Det är bara såna här pinsamt uppenbara fall som alls åker fast.
Sverige leker som vanligt bror duktig fastän man egenligen står helt handfallen.
Ett land i eskalerande förfall.
Citera
2026-10-01, 17:29
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Jag skriver flytande över 260 ord per minut på tgb. Teoretiskt är det möjligt att skriva ett svar som detta om man är väl insatt i ämnet och kan ge ett fylligt svar rätt av.
Max 100 per minut fixar du under förutsättning att det handlar om ord med bara två bokstäver. Det är svårt att få till meningar med detta.
Citera
2026-10-01, 18:04
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Max 100 per minut fixar du under förutsättning att det handlar om ord med bara två bokstäver. Det är svårt att få till meningar med detta.

Intressant att du vet mina förmågor utan att ens sett dem.
Citera
2026-10-01, 18:20
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Intressant att du vet mina förmågor utan att ens sett dem.
Jag har studerat alla siffror kring detta. Du kanske trodde att det inte fanns några sådana....
Citera
2026-10-01, 18:23
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Jag har studerat alla siffror kring detta. Du kanske trodde att det inte fanns några sådana....

Så du tror att dina siffror är exakt som verkligheten, intressant teori.
Citera
2026-10-01, 18:36
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Så du tror att dina siffror är exakt som verkligheten, intressant teori.
Det intressanta är väl att du inte lagt ut några bevis som skulle skänka nytt ljus över vetenskapen kring detta...
Citera
2026-10-01, 19:33
Medlem
Adelaides avatar
300 ord är ju typ en halv sida. 300 ord per minut känns inte alltför otänkbart om man är supersäker på vad det är man ska skriva.
Citera
2026-10-01, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Sjuksköterskor är inte raketforskare överlag heller.

Men nu stod det väl något om någon litteraturvetenskap eller minns jag fel? Inte helt rätt utbildningsområde för att börja fuska med AI istället för egna skrivelser iallafall. Men hellre det än att man söker vård och hamnar hos en läkare eller sjuksköterska som inte klarar av att hänga med i ett samtal utan att det blir för rörigt i huvudet.

Åfan! Varför fuskar man för att bli litteraturvetare? Det får du ju inget jobb på oavsett? Det är väl sånt man pluggar för att pappa betalar och man har råd? Bara för skojs liksom?
Citera
2026-10-01, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Historiskt kom politiker ofta till makten genom att utmärka sig i militären: Julius Caesar, George Washington, Napoleon Bonaparte, Dwight D. Eisenhower, Gamal Abdel Nasser osv.
Vore bättre om det blev så igen.

Vi har ju haft svenska försvarsministrar som inte ens gjort värnplikt.
Citera
2026-10-01, 22:01
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SyltaTarzan
Åfan! Varför fuskar man för att bli litteraturvetare? Det får du ju inget jobb på oavsett? Det är väl sånt man pluggar för att pappa betalar och man har råd? Bara för skojs liksom?
Jag har inte en aning men jag tycker att det är ganska anmärkningsvärt. Klarar man inte av att plugga får man sänka studietakten helt enkelt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in