2026-10-01, 00:35
Medlem
F.Hansens avatar
Jag skriver flytande över 260 ord per minut på tgb. Teoretiskt är det möjligt att skriva ett svar som detta om man är väl insatt i ämnet och kan ge ett fylligt svar rätt av.
Citera
2026-10-01, 00:38
Medlem
otellos avatar
Uppenbart fusk
Citera
2026-10-01, 00:38
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Jag skriver flytande över 260 ord per minut på tgb. Teoretiskt är det möjligt att skriva ett svar som detta om man är väl insatt i ämnet och kan ge ett fylligt svar rätt av.

Men om jag ber dig att skriva detta om den svenska demokratin hade du inte kunnat göra det.
Citera
2026-10-01, 00:47
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torst3n
Nä, men jag vet.

300 studenter i varje tentasal gör det mycket svårt att konstant ha överblick.
Att gå på toaletten är inte ett lagbrott, då och då är det ganska lätt att dra upp mobilen och skriva in frågan.
Ganska säker på att du har exempel från 20 år sedan när folk fuskade och gjorde bort sig.
Först och främst så får du inte ha mobilen med dig på salstentan. Så fort du går in i salen, det första du ombeds göra är att lämna din mobil och smartwatch i väskan eller jackan. Ska du på toa så kan tentavakten följa med dig.
Öronsnäcka skulle upptäckas direkt. Smarta glasögon däremot kan vara svårare för de kan vara byggda på ett sätt att bara du ser vad som visas, inte vakten.

Jag har läst vid SOL så jag vet hur det ser ut.
Citera
2026-10-01, 00:49
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SyltaTarzan
Om det inte redan framkommit så sätter jag min svärmor på att det rör sig om en lärarstudent. Enligt statistiken så är det dom studenterna som fuskar mest (och dessutom är det några av de mest kortande studenterna, tillsammans med socionomerstudenterna).

Så på frågan vad denna student hade tänkt jobba med sen, så är svaret: grundskollärare eller tjänsteman på socialtjänsten
Sjuksköterskor är inte raketforskare överlag heller.

Men nu stod det väl något om någon litteraturvetenskap eller minns jag fel? Inte helt rätt utbildningsområde för att börja fuska med AI istället för egna skrivelser iallafall. Men hellre det än att man söker vård och hamnar hos en läkare eller sjuksköterska som inte klarar av att hänga med i ett samtal utan att det blir för rörigt i huvudet.
Citera
2026-10-01, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Först och främst så får du inte ha mobilen med dig på salstentan. Så fort du går in i salen, det första du ombeds göra är att lämna din mobil och smartwatch i väskan eller jackan. Ska du på toa så kan tentavakten följa med dig.
Öronsnäcka skulle upptäckas direkt. Smarta glasögon däremot kan vara svårare för de kan vara byggda på ett sätt att bara du ser vad som visas, inte vakten.

Jag har läst vid SOL så jag vet hur det ser ut.
Öronsnäcka är lätt att dölja med en slöja, för du menar väl inte att de måste ta av sej den?
Citera
2026-10-01, 01:19
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Men om jag ber dig att skriva detta om den svenska demokratin hade du inte kunnat göra det.

Bara för att du inte kan göra det innebär det inte att andra människor är begränsade av din lilla hjärna.
Citera
2026-10-01, 01:26
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Bara för att du inte kan göra det innebär det inte att andra människor är begränsade av din lilla hjärna.

Du skulle inte kunna det. Vilket är poängen.
Citera
2026-10-01, 08:18
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Öronsnäcka är lätt att dölja med en slöja, för du menar väl inte att de måste ta av sej den?
Och hur ska man ha slöja på sig som man?
Citera
2026-10-01, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Och hur ska man ha slöja på sig som man?
Ts handlar om en kvinna.
Citera
2026-10-01, 08:39
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Här är ett klipp på en person som knattrar 277 ord per minut på ett tangentbord:

https://youtu.be/67s_COL1r5M

De påstår att det är ett världsrekord. Då ska de dessutom bara skriva ner på ett tangentbord text som visas framför dem. För att slå det rekordet krävdes också bara att de uppnådde den takten under loppet av ett 60-sekunders ryck, inte att den farten upprätthölls minut efter minut i sex minuter.

Personen i trådstarten har skrivit 300 ord per minut. Det har de gjort på ett sätt som inte bara är helt befriat på stavfel, utan dessutom sammanhängande, ämnesrelevant och välformulerat. Att tentanden har lyckats göra det utan hjälp framstår som tämligen osannolikt.
Citera
2026-10-01, 10:45
Medlem
pn222jws avatar
Om vi antar att studenten som avslöjades är intelligent, är det hela kanske ett sätt att slå larm. "Så här enkelt är det att fuska i förväg". Det var medvetet gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in