2026-09-30, 13:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom46
Varför har vi inte uppdragna fönster som i USA?
Har alltid tyckt uppdragna fönster ser bättre, bekvämare ja varför inte coolare ut varför har vi inte det här? Vi efter härmar ju allt annat.

Menar du fönster som man öppnar genom att skjuta dem uppåt?

Det vet jag som har varit en hel del i USA. När dessa fönster blir slitna så är det inte ovanligt att de faller ner med en hög smäll som konsekvens och i värsta fall går glaset sönder.

Våra svenska fönster som öppnas åt sidan är helt klart att föredra.
Citera
2026-09-30, 15:39
Medlem
Barentss avatar
All historik visar tvärtom att USA, och alla världens länder t.ex Kina, går åt västeuropa-hållet. I design, intressen, hus, bilar m.m.

Lite småchockerande att se amerikaner bära hem maten i plastkassar och bära ryggsäckar och fylla sitt hem med IKEA.

USAs makt kring design toppade kring 1960, därefter bar det utför. Bilarnas fenor blev för mycket.
Senast redigerad av Barents 2026-09-30 kl. 15:41.
Citera
2026-09-30, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Av samma anledningar att vi har handtag på pappåsar, där de bär dem i famnen, och att vi tar av oss skorna inomhus och säger hejdå i telefonen och inte bara slänger på luren. Det är opraktiskt, ohyfsat och otrevligt. U-SA är ett u-land.

Ha ha Du kanske inte vet att Usa är ett stort land, och att det är stora skillnader stat till stat.
Som att anta att var dom har/gör i spanien är samma i sverige.

Där jag bor har vi både hantag och tar av oss skorna!
Slänger på luren? Lever du kvar på 90 talet?
Citera
2026-09-30, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Ha ha Du kanske inte vet att Usa är ett stort land, och att det är stora skillnader stat till stat.
Som att anta att var dom har/gör i spanien är samma i sverige.

Där jag bor har vi både hantag och tar av oss skorna!
Slänger på luren? Lever du kvar på 90 talet?
Vad fascinerande, tack för det! Jag trodde USA var typ lika stort som Island. Måste läsa på om det.

Det jag ironiskt nämnde var dock klyschor kända från serier och filmer. Vilken tur att det inte är så över hela stora Amerikat.
Citera
2026-09-30, 15:59
Medlem
Hrass avatar
Det är hög tid för dessa i alla nya lägenhetshus nu när man snart måste ha AC för att klara sig.
Moderna flerledade "smarta fönster" med otympligt tjocka karmar suger ju dase.
Citera
2026-09-30, 17:00
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Det är hög tid för dessa i alla nya lägenhetshus nu när man snart måste ha AC för att klara sig.
Moderna flerledade "smarta fönster" med otympligt tjocka karmar suger ju dase.

Värst är ändå moderna "energismarta" ultratäta fönster som bara kan lutas upp med en pytteliten springa, så man aldrig kan vädra frisk luft om man saknar balkongdörr. Vedervärdig design som borde förbjudas tillsammans med platta tak.
Citera
2026-09-30, 17:29
Medlem
Jag hade sådana fönster när jag bodde i England och de är fina men helt värdelösa. Trä sväller ju beroende på vädret så ibland gick de inte att öppna alls, ibland hade de krympt och det blåste rakt in. Sedan kanske det också är av samma anledning som att våra ytterdörrar öppnas utåt medan deras öppnas inåt, fönster som öppnas utåt puttar bort snön som ligger utanför så att den inte rasar in.
Citera
2026-09-30, 18:35
Medlem
Vore mer intressant hur dom har det i Kanada med tanke på hur kallt det kan bli där. Har dom anammat USA:s efterblivna byggnormer eller har dom det ungefär som vi?
Citera
2026-09-30, 20:04
Medlem
ursprungligens avatar
Kan inte de amerikanska fönsterna vara att föredra då en ommålning gör fönstret omöjligt att öppna för inbrottstjuvar om man målar lite i själva karmen där fönstret är tänkt att glida upp?

Tänk också på alla dollarmiljardärer som lever på att producera och sälja såna där praktiska gummerade pappersremsor som kan minska draget runt fönstren lite på vintern. Vill du att de ska gå i konkurs och ligga samhället till last?

Jag såg på ett program från England när de demonterade och skickade dessa historiska fönster på renovering. Det tog mer än ett helt avsnitt att gå igenom hur alla delar rep, motvikter och taljor skulle bytas ut och förnyas. När avsnitten var slut hade husägaren fönster som gick att öppna, lite som fönster i normala europeiska hus.

Det kändes nästan som om de löste ett problem som inte finns i andra länder med massor med onödigt arbete.
Citera
2026-09-30, 21:34
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Svenska byggnormer är som det mesta mycket bättre än i USA.
Citera
2026-09-30, 22:04
Medlem
Är de am englas och dåligt tätade så går det naturligtvis förbättra. Ska man använda mobil ac är de förträffliga då den enkelt tätar runt en standard plåt som medföljde min ac. Att sätta en massa tunn fladdrande plast överallt runt fönstret är ju inte direkt tecken på ingenjörskonst. Dessutom om man vill stänga fönstret tar man enkelt in plåt och slang i rummet och stänger fönstret. Plasten får klämmas och blir inte direkt så dekorerande där hängande i springorna. Svensk ingengörer har missat det där med ac helt och hållet. Att montera en fast anläggning är ingen möjlighet för alla.
Citera
2026-10-01, 01:50
Medlem
PK-befriads avatar
Hela fönstret behöver kunna öppnas för att tjejerna ska kunna luta sig ut och vila tuttarna på fönsterblecket, när dragspelar-Kalle kommer för att spela en serenad.
Senast redigerad av PK-befriad 2026-10-01 kl. 01:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in