Igår, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Tidö har nog en i stort sätt klar budget, andra sidan har inte ens mötts i samma rum.
yep, som det ser ut nu blir det en högerbudget och om S vägrar att regera på den som de tidigare sagt blir det extra val.

Minoritetsregering med Tidö hade varit det rimliga just nu men men....
Citera
Igår, 13:07
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.D.-182
Instämmer helt. Hennes arrogans och fyrkantiga person ligger nog till grunden för att regeringsbildningen går som den går.
Påminner lite om Kristersson av en ren slump och det är precis att Högern kan hålla ihop eftersom han är en dålig ledare och tråkig som människa. Men mot förmodan fungerade det bra i 4 år även om de uppenbarligen inte älskar varann inom Högern och det är bra nog. Inom Vänstern hatar alla varann och där krävs ännu mer fingertoppskänsla och personlighet av den ledaren.
Citera
Igår, 13:08
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Problemet med ledarbrist är väl inte Nooshi utan Andersson.
Är nog flera som har brister där.
Nu bråkar de öppet vilket knappast signalerar bra ledarskap.

"Hon anklagar också S för att ha agerat i affekt i talmansbråket.

– Jag förstår att det finns höga känslotoner i detta, säger hon under en pressträff."

Och Nooshi tror man kan regera tillsammans.

Ingen verkar fatta att det är bättre de träffas och börjar prata tillsammans. Uppenbarligen sitter de fast.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/43Mk0g/dadgostar-om-talmansnederlaget
Citera
Igår, 13:08
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugensbrorson
yep, som det ser ut nu blir det en högerbudget och om S vägrar att regera på den som de tidigare sagt blir det extra val.

Minoritetsregering med Tidö hade varit det rimliga just nu men men....
Det kan ju ALDRIG bli en Vänsterbudget eftersom C visserligen lovat hjälpa S till regeringen men de har inte lovat rösta på Vänsterpolitik.

För den som inte minns så styrde Maggan finansdepartementet i 4 år med Högerbudget. Hon klagade aldrig.
Citera
Igår, 13:09
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det Talmannen skulle kunna säga nu är

"Jag kommer att ge Ulf Kristersson en chans att öppet sondera möjligheten att bilda en regering och rapportera till mig om en vecka. Därefter kommer jag att börja ge sonderingsuppdrag som kammaren ska ta ställning till varje gång."
Citera
Igår, 13:10
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Påminner lite om Kristersson av en ren slump och det är precis att Högern kan hålla ihop eftersom han är en dålig ledare och tråkig som människa. Men mot förmodan fungerade det bra i 4 år även om de uppenbarligen inte älskar varann inom Högern och det är bra nog. Inom Vänstern hatar alla varann och där krävs ännu mer fingertoppskänsla och personlighet av den ledaren.

Finns mycket att anmärka på hos Kristersson, men är inte han omtalat duktig på det sociala spelet? Han har väl i princip minglat sig till statsministerposten.
Citera
Igår, 13:10
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Är nog flera som har brister där.
Nu bråkar de öppet vilket knappast signalerar bra ledarskap.

"Hon anklagar också S för att ha agerat i affekt i talmansbråket.

– Jag förstår att det finns höga känslotoner i detta, säger hon under en pressträff."

Och Nooshi tror man kan regera tillsammans.

Ingen verkar fatta att det är bättre de träffas och börjar prata tillsammans. Uppenbarligen sitter de fast.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/43Mk0g/dadgostar-om-talmansnederlaget
Personligen, med min människosyn, är dina exempel exakt på pricken sådant som kvinnor eller nybörjare träter om. Istället för viktiga saker som en Budget. Exakt dessa små frågor, cykelställsfrågor, är de som gör amatörerna extra kränkta och irriterade och man måste undvika dem maximalt som ledare.
Citera
Igår, 13:12
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag besvarade exakt det du skrev,

Nej. DU påstod att röda linjer är "när man säger något i stil med "Vi kommer aldrig under några omständigheter acceptera att parti XYZ får inflytande"."

Varpå JAG förklarade att isf finns inga röda linjer eftersom samtliga partier såklart släpper sina röda linjer vid vissa omständigheter, t ex nationell kris.

Varpå DU börjar gaffla om att röda linjer i själva verket är att "vägra lyssna och vägra vara i samma rum och pratar med alla andra utom vissa".

Du har alltså dels flyttat målstolparna och dels inte berört det jag skrev om att med din ursprungliga definition så finns det inga röda linjer i nuläget.

Förstår du skillnaden? Eller ska vi kolla historiken tillsammans? Ja, låt oss!

Summering av röda linjer gentemot andra partier:

SD inga uttalade
M inga uttalade
L inga uttalade
KD inga uttalade

Postat av Fiffiniffi
Ganska poänglöst att skriva "inga uttalade". Alla vet att t ex M aldrig skulle regera med S såvida det inte blir en nationell kris.

Röda linjer är när man säger något i stil med "Vi kommer aldrig under några omständigheter acceptera att parti XYZ får inflytande".

Postat av Fiffiniffi
I sådana fall finns inga röda linjer alls, för det finns [inte] ett enda parti som säger att de inte kommer samarbeta med X ens om Sverige hamnar i ett existentiellt krig.

Det C och S gör mot andra partier är något helt annat. De vägrar lyssna. De vägrar vara i samma rum. De pratar med "alla andra utom vissa". Det är detta som är så barnsligt och tramsigt och som förstör hela processen. Det är vad vi kallar för "Röda linjer".

Postat av Fiffiniffi
Det här bemöter inte det jag skrev öht. Var det något du inte förstod?

Jag besvarade exakt det du skrev, och förklarade att en röd linje är att från början vägra prata med vissa partier eller personer. Det är inte en röd linje att föredra en viss regeringskonstellation.

När du läser ovanstående, känner du fortfarande att du bemötte det jag skrev och att du inte flyttat några målstolpar? Eller känner du att du kanske misstagit dig liiiite?

OBS, lade till ett [inte] ovan, missade det när det begav sig, men det torde likväl ha framkommit vad jag menade.
Citera
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.D.-182
Finns mycket att anmärka på hos Kristersson, men är inte han omtalat duktig på det sociala spelet? Han har väl i princip minglat sig till statsministerposten.
Kristersson är illa omtyckt av de andra Högerledarna och de är i princip aldrig med honom i något utspel och den gamla Reinfeldt-regeringen fikade och delade badtunna och det kan vi glömma med Kristersson. Samarbetet inom Högern är mer formellt via Tidö än via respekt och omtanke.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Personligen, med min människosyn, är dina exempel exakt på pricken sådant som kvinnor eller nybörjare träter om. Istället för viktiga saker som en Budget. Exakt dessa små frågor, cykelställsfrågor, är de som gör amatörerna extra kränkta och irriterade och man måste undvika dem maximalt som ledare.
Håller med. Ingen av dessa i oppositionen verkar fatta vad uppdraget går ut på utan mer intresserade av makt.
Nu blev det som Stefan Löfven kallade det, käbbel.
Citera
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Det Talmannen skulle kunna säga nu är

"Jag kommer att ge Ulf Kristersson en chans att öppet sondera möjligheten att bilda en regering och rapportera till mig om en vecka. Därefter kommer jag att börja ge sonderingsuppdrag som kammaren ska ta ställning till varje gång."

Ganska rimligt. Samtidigt tror jag att Norlén vet att ett sådant sonderingsuppdrag i nuläget inte har någon möjlighet att leda fram till en faktisk regeringsbildning.
Citera
Medlem
Citat:
Det kan ju ALDRIG bli en Vänsterbudget eftersom C visserligen lovat hjälpa S till regeringen men de har inte lovat rösta på Vänsterpolitik.

För den som inte minns så styrde Maggan finansdepartementet i 4 år med Högerbudget. Hon klagade aldrig.
visst men hon skulle inte göra det den här gången sa hon haha.

Såsom det ser ut nu så viker sig antingen C eller så blir det extra val
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in