Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
...
Båda parter hade missat den andre, men det var fartyget som bröt mot regelverket mest.
Att snipan, med egen utkik, kunde ha hanterat MV:s regelbrott, förmodligen på ett bra sätt, är i grunden en annan sak än Misje Verdes regelbrott.
...
Jag tror att det är just här förståelsen för sjövägsreglerna glider isär. Det finns ingen "mest ansvarig"-bedömning, istället är fråga om det helt egna ansvaret att följa reglerna oberoende av vad alla andra gör.
Det finnas/fanns alltså inget krav på snipan att hantera MV:s regelbrott, och heller inget krav på MV att hantera snipans regelbrott.
Det finns heller ingen "om eller men"-bedömning, i en sjöförklaring (och likaså i haverikommissionens pågående utredning) utgår man enbart från det som HAR hänt.
Sen kan man ha åsikter om hur väl de grundläggande principerna hanteras i svensk rättskipning och vad som landar "fel" respektive "rätt". I det här fallet är det, enligt mig, självklart "rätt" att kaptenen och lotsen döms för sina brister i att omsätta sjöfartsreglerna i praktiken. Det som är "fel" är att det svenska rättsväsendet låter den andra parten i olyckan komma undan från de rättsliga följderna av dennes motsvarande (och bevisade) brister. Och den felaktigheten accentueras av att det nu, officiellt, är enbart kapten och lots som åläggs ansvaret för de två personer som omkom i tragedin.
Alla som har ens litet mera erfarenhet från sjön, farleder, stora fartyg etc. VET att snipan har ett eget och kristallklart ansvar. Men det återspeglas nu inte av svenskt rättsväsende, till följd av den svenska åklagarens och det svenska åklagarämbetets agerande. Och bra så det är kristallklart: det är inget fel i kapten och lots åtalas och döms, felet ligger i att rättvisan av någon outgrundlig anledning låter den andra parten komma undan.
Och ja, jag vet alla motiveringar (de förekommer upprepat i tråden), men det rimmar illa med min egen rättsuppfattning och luktar i själva verket lång väg. Och det finns inget som nån kan säga eller tillägga som påverkar den uppfattningen.