2026-09-29, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liennas2
Ja vi får se. Det vore storsint av SD att backa poster för att få til en regering. Samtidigt som C har så mycket prestige så det är svårt att se att de kommer ur sitt låsta läge och deltar i samarbete till höger trots att de egentligen hör hemma där

SD har inte ministerposter nu men har ändå enormt inflytande över politiken, jag tror att SD är villig att kohandla här och avstå ministerposter. De kommer dock vara väldigt tydliga med vad de vill få igenom vilket jag tror inte är några större problem. Övriga högern väldigt överrens kring saker som invandring och brott/straff.
Det är bättre än att låta rödgröna röran styra.

Jimmie är ingen kärring, han kan kompromissa.
Citera
2026-09-29, 23:41
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Jag börjar tro det också, C är ett helt värdelöst parti som behöver ta ett beslut.

Förvisso är C borgare som är extremt marknadsliberala, men den marknadsliberala delen verkar vara sekundär efter kärringarnas egna känslor kring öppna gränser och godhetsignalering. Samtidigt är det mest arbetskraftsinvandring som C vill satsa på, inte öppna gränser som V + MP vill ha. Det är ok.

C är det yttersta beviset på att vi inte ska ha kvinnor i riksdagen, känslor hör inte hemma när det kommer till att styra ett land.

Men hur som, det kommer aldrig bli en bred mitten som de drömmer om. Lika bra att C går tillbaka till högern där de mer hör hemma och känslokärringarna går över till S.

Om Liberalerna kan så kan även C.
Instämmer. Kan L så kan även C. Problemet är kärringarna. Det var Johan Pehrson som lyckades riva av plåstret mot Sd - en man. Att Elisabeth - en kvinna - skulle sätta känslorna åt sidan och svälja stoltheten är inte speciellt troligt. Men principiellt håller jag med dig. Kan L så kan C.
Citera
2026-09-29, 23:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellvete
Känns lite som två generationer försöker, eller inte försöker, förstå varandra. S tror att dom har auktoritet och ska bestämma allt oemotsagt medan V är en trotsig ungdom som säger fuck it, vi gör vad vi vill. Detta personifieras helt perfekt av Magda och Nooshi.
Jag tycker sossarna agerar satans drygt mot V. Det är skämmigt.
Citera
2026-09-29, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Tror C börjar närma sig Tidö har börjat prata om där vi får mest politik, någon linje måste dom bryta och dom anser nog dom som stabilare framförallt efter senaste dagarna.
Och därför kan regeringsbildaren till slut heta Thand Ringqvist. Sen får hon plocka bland intresserade och dugliga partier.
Det kommer att hållas rent bland vänster- och högerextremister.
Citera
2026-09-29, 23:49
Medlem
Hellvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tycker sossarna agerar satans drygt mot V. Det är skämmigt.
Jag är bara så fascinerad över att sossarna inte verkar fatta att V menar allvar. Alla andra fattar det.

Så rolig text från -23 i Aftonbladet:

Citat:
Jag missade fitta-grejen eftersom jag stängde av Marie Forssblads dokumentär redan efter 7 minuter. Det var när Nooshi Dagdostar med entourage sitter och äter lunch i Almedalen. På tallrikarna låg fläbbiga köttstycken med sås och pommes.
Problemet var inte vad de stoppade i sig, den inte särskilt korrekta maten gjorde mig snarast upplivad. Problemet var det som kom ut ur munnen.

Skämtade Nooshi eller var hon allvarlig när hon, nollställd i fejset, sa att hon räknar med att V ska sitta i regeringen och tilldelas dubbelt så många departement som C?

Jag såg ett parti som inte längre förstår sig på sossarna, vilket gör dem oförmögna att orientera sig i den ideologiska terrängen. Ett parti som förefaller prisgivet åt det politiska spelet, utan att fatta vilka pjäser som står på brädet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/rlzeye/linderborg-sag-fi-a-unge-annars-kanske-du-blir-som-magda
Senast redigerad av Hellvete 2026-09-29 kl. 23:53.
Citera
2026-09-29, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollstyrelsen
Och därför kan regeringsbildaren till slut heta Thand Ringqvist. Sen får hon plocka bland intresserade och dugliga partier.
Det kommer att hållas rent bland vänster- och högerextremister.
Mitten är död i Europa liksom här nu samt PASOKifiering igångsatt.
Citera
2026-09-30, 00:13
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Tidö+C+SD verkar vara nära.

Nej. Centerpartiet vill inte ens stötta en regering som accepteras av SD.

Om det inte blir extraval så tror jag starkt på att Centerpartiet släpper sin röda linje mot Vänsterpartiet men att man samtidigt säger att man inte tänker släppa igenom någon ekonomisk vänsterpolitik och att man tänker rösta på en borgerlig budget.

Både sossarna och Vänsterpartiet blir alltså förnedrade i 4 år.

Jag har dock svårt att tro att varken sossarna eller Vänsterpartiet känner för att bli förnedrade i fyra år. Maggan har väl sagt att hon vägrar styra landet med ännu en borgerlig/tidöbudget.

Om Centerpartiet säger att man tänker blockera all ekonomisk vänsterpolitik så tror jag att Vänsterpartiet hellre skiter i allt och kör ett extraval.
Citera
2026-09-30, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Mitten är död i Europa liksom här nu samt PASOKifiering igångsatt.
Nej, långsiktigt är mittenpolitik framtiden för Europas stater. Se till exempel på Holland.
Citera
2026-09-30, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr

Om det inte blir extraval så tror jag starkt på att Centerpartiet släpper sin röda linje mot Vänsterpartiet men att man samtidigt säger att man inte tänker släppa igenom någon ekonomisk vänsterpolitik och att man tänker rösta på en borgerlig budget.

Jag har dock svårt att tro att varken sossarna eller Vänsterpartiet känner för att bli förnedrade i fyra år. Maggan har väl sagt att hon vägrar styra landet med ännu en borgerlig/tidöbudget.

Om Centerpartiet säger att man tänker blockera all ekonomisk vänsterpolitik så tror jag att Vänsterpartiet hellre skiter i allt och kör ett extraval.
kan se detta ske
Citera
2026-09-30, 00:24
Medlem
Citat:

så de släpper fram Andersson men sätter sig själva i opposition och röstar som de vill i riksdagen?
Citera
2026-09-30, 00:27
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDSguy
så de släpper fram Andersson men sätter sig själva i opposition och röstar som de vill i riksdagen?

Korrekt.

Det blir en total mardröm för resten av de rödgröna.

Jag tror inte att sossarna eller Vänsterpartiet kommer kunna acceptera detta. Det blir en för instabil regering som inte kommer kunna få igenom någon ekonomisk politik till vänster överhuvudtaget.
Senast redigerad av Steinarr 2026-09-30 kl. 00:30.
Citera
2026-09-30, 00:28
Medlem
Citat:
Korrekt.

Det blir en total mardröm för resten av de rödgröna.
intressant, det hade matchat deras löften någorlunda. Tanken om extraval är intressant men Sossarna kan inte forma regering utan centern oavsett hur bra valresultat de gör. Extra val hade egentligen bara kunnat tjäna tidö om man pratat regeringsalternativ.

Den 12 november är datumet att hålla koll på. Har ingen ny regering tillträtt då måste budgetpropositionen för 2027 ändå lämnas till riksdagen.
Senast redigerad av LDSguy 2026-09-30 kl. 00:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in