2026-09-29, 18:53
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Lite roligt är det ändå att Ulf Kristersson med rätt stor sannolikhet hade vunnit en Statsministeromröstning med en (M)+(L)+(KD)+(SD) regering.

Det är en vänsterpartist borta just nu och det är svårt att få 175 ledamöter på plats. Dessutom skall alla på vänstersidan trycka på rätt knapp. Det är inte självklart alls att det skulle gå...

Dessutom skulle det nog gå bra att regera. Ingen chans att oppositionen organiserar sig tillräckligt fär att kunna lägga

Vore rätt lustigt om U.K. konstaterar att han misslyckats med att samla stöd men sedan vinner i vilket fall i Statsministeromröstningen
Det finns något som heter misstroendevotum om någon trycker fel
Citera
2026-09-29, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Visst är det V som gjort rätt, för sina väljare. Om inte S kan ta det så gör S fel. V vill inte gå i S koppel och om inte det är tydligt redan nu så kommer S att tvingas sparka Maggan, som Löfven sparkades/avgick. En ledare måste kunna avläsa andra partiers önskningar för att komma framåt själv.
S gick till val som enskilt parti, de fick en fjärdedel av rösterna och kallade sig för vinnare. Nu står de där som fån som enskilt parti och fattar inte varför deras rödgröna röra inte gör som de blir tillsagda. Man undrar om inte hela partiledningen är bakom flötet. S hade inget lag och duckade den frågan i ett år eller så.
Citera
2026-09-29, 18:56
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Undrar vad Ebba Busch menar med att hon kan få till en blå regering. C vill ju inte stödja en regering med SD i. Kan hon ha varit i samtal med MP som tyder på att de är positiva att stödja en Tidö-regering i utbyte mot sakpolitiska eftergifter?

Eller svamlar hon bara som hon brukar göra?

Hon kanske håller på och rekryterar två vildar från C. Det skulle inte förvåna mig.
Citera
2026-09-29, 18:57
Medlem
Citat:
Nja, men har verkligen C sagt att de inte ens kommer att tala med SD? Om SD viker sig om regeringsplatser så får C acceptera att samarbeta om Tidö 2, där SD dominerar som näst största parti och att de gav bort regeringsposter. Och hur Höger får ihop Tidö 2 vet ingen men det är helt magiskt för det gick att få fram Tidö 1 och inte ett enda Högerparti har klagat på 4 år om Tidö 1.

Det räcker med att de får över 2 centerpartister. Jag hoppas verkligen de bearbetar dem redan nu.
Citera
2026-09-29, 18:58
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Undrar vad Ebba Busch menar med att hon kan få till en blå regering. C vill ju inte stödja en regering med SD i. Kan hon ha varit i samtal med MP som tyder på att de är positiva att stödja en Tidö-regering i utbyte mot sakpolitiska eftergifter?

Eller svamlar hon bara som hon brukar göra?

Tror nog att hon jagar relevans (det är ju något som KD desperat behöver). Att MP skulle stödja Tidö tror jag är uteslutet, även om det finns vissa ytor där jag tror att M+KD+L kan samverka med MP. Att MP samarbetar med de borgerliga var en möjlighet på den tiden då det råde konsensus runt invandringspolitiken, nu är det en alldeles för stor motsättning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
För alla som bara kan tänka i block så har ju V oväntat gått över till Tidö-blocket.

Alla ni som bara kan tänka i block bör ju var arga på UK för att han inte redan ordnat fram ett nytt Tidö-avtal med M+KD+L+SD+V.
Och så borde ni hålla med Andersson om att V har gått över till Tidö-blocket.

Vi som kan tänka i annat än block kan ju se lite annorlunda på saken. Men det är vi det.

Allt din kära Magda säger är inte sant. Du yrar som ett sovjetisk fyllo.

Hyresregleringen!! Skål!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Kan vara en ren C regering med Thand som statsminister som tolereras av M och S.

Någon professorn har skrivit om detta:

https://omni.se/professorn-sa-kan-c-ledaren-bli-ny-statsminister/a/JOdq6X

Vilken mardröm.
Citera
2026-09-29, 19:00
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Vilken mardröm.

Eller? C ser till att det blir låga skatter och låga bidrag, M och S ser till att invandringspolitiken och rättspolitiken förblir hård.
Citera
2026-09-29, 19:02
Medlem
Citat:
Ebba Busch har ett "blått alternativ" och de har haft möte under dagen.
https://www.expressen.se/nyheter/politik/ebba-busch-har--en-plan-blatt-alternativ/

Säg att C får ett förslag presenterat för sig där SD inte är med i regeringen men att SD får vara med i Tidö 2. Om Kristersson kommer med det förslaget så kommer inte C att rösta emot en Högerregering och Högern stannar kvar vid makten. Centerpartiet kanske får en regeringsplats, en obetytdlig.
Vad tänker du att UK säger till C då?

Kanske: "Vi har trakasserat och häcklat er i 8 år nu. Om ni röstar fram mig som statsminister kan vi nog minska ned på trakasserierna".

Och så tänker du att C skall slå en frivolt av glädje och rösta på UK?

Helkorkat av M, KD och L att inte de senaste 4 åren sett till att reparera relationerna och få förlåtelse för skitbeteendet. Då hade dom iaf varit i lite bättre sits nu.

Citat:
Detta förutsätter att SD ger upp sin plan "vi ska sitta med i regeringen". Eftersom jag tror SD är Sverige enda vettiga parti som satsar på sakpolitik och t.ex inte målar upp röda linjer så kan jag tänka mig att de går med på detta. Och man kommer då i efterhand att säga att SD ensamma gjorde så att Sverige slapp Vänster-regeringar.
Folk som har iaf lite träning i att upptäcka manipulativa baksluga beteenden vet mycket väl att V+SD har släpat fram krav som dom är beredda att förhandla bort.

Deras motparter (Löfven och Andersson) är lika rutinerade och skiter fullständigt i detta och ger ett erbjudande som helt ignorerar extrakraven. Varvid V (och troligen SD) börjar storgråta offentligt över hur elaka andra är mot dom. Och några lättlurade kommer att sympatisera med gråterskorna. Har vi sett här i forumet.
Citera
2026-09-29, 19:04
Medlem
Citat:
Det räcker med att de får över 2 centerpartister. Jag hoppas verkligen de bearbetar dem redan nu.
Det verkar osannolikt med tanke på att den nyvalda riksdagen kom på plats först igår. Det verkar heller inte finnas några falanger i C som det kanske fanns för några år sedan utan nu sluter alla upp bakom den här vansinniga strategin.
Citat:
Ursprungligen postat av v.D.-182
Tror nog att hon jagar relevans (det är ju något som KD desperat behöver). Att MP skulle stödja Tidö tror jag är uteslutet, även om det finns vissa ytor där jag tror att M+KD+L kan samverka med MP. Att MP samarbetar med de borgerliga var en möjlighet på den tiden då det råde konsensus runt invandringspolitiken, nu är det en alldeles för stor motsättning.
Alltså, hon svamlar bara? Ja, jag lutar också åt det.
Citera
2026-09-29, 19:06
Medlem
Citat:
Vilken mardröm.
För kommunister blir det ju en mardröm.

Men så farlig blir det nog inte. Vänsterpartierna S och M kommer ju att blockera allt får mycket tillväxtvänlig politik.
Citera
2026-09-29, 19:06
Medlem
Det är nog inte helt jävla omöjligt för högern att plocka två platser från C. Det måste ju finnas personer inom partiet som inte är känslosamma kärringar och hellre tar en höger med SD än en rödgrön jävla röra med islam och kommunism.

C är ju borgare själva, de vill ju ha högerpolitik.
Senast redigerad av korvstofft 2026-09-29 kl. 19:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in