2026-09-14, 11:36
Medlem
Centern vill nog med det här valresultatet helst ha sin ”mittenregering” med S, C, MP, KD, L. Jag vet inte vad L sagt om det men KD verkar ju villigt att hoppa på det tåget.
Citera
2026-09-14, 11:37
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Jag tror SD kommer kunna släppa fram en ren M regering utan småpartierna.
C,L,KD kommer hellre släppa fram den M regeringen än vänsterröran.

Att M blev större än SD gör en jättestor skillnad.

Borgerliga partier samlar runt 200 mandat och ingen har några röda linjer mot Moderaterna som är största borgerliga parti.

Det vore en riktigt snygg lösning.

M har en annan status nu som näststörst parti, det är intressant.
Citera
2026-09-14, 11:39
Medlem
The Crashs avatar
Jag tror att antingen kommer det bli en ren S regering, eller så kommer C passivt stödja Tidö. C kommer inte acceptera V i regering.

Tror inte utlandsrösterna kommer ändra mycket. Vänstersidan leder med 28 867 röster. Sen har vi länsstyrelsen som kontrollräknar. Där blir ogiltiga röster oftare giltiga, men det är marginella skillnader.
Citera
2026-09-14, 11:41
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Örebro län hade behövt rösta på Allard i riksdagsvalet så hade han blivit vågmästare. Pajaser som inte gjorde det.
Han var väl för kass på att kommunicera mekaniken för sina väljare. Hur man röstar alltså.
Citera
2026-09-14, 11:43
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
En ren M-regering skall då få igenom en budget.
Och i praktiken lär det väl behövas avtal mellan M och de andra (godkännande) partierna. Och då går inte C och SD med på att den andra har ett avtal.

Jag ser det som att låsningarna är mer besvärliga.
Hade inte S & M haft låsning mot varandra så hade det inte varit besvärligt. Men den finns ju, även om den inte är så starkt uttalad.

Jag tror inte Moderaterna skulle ha några större problem att göra en budget som tilltalar C,L,KD,SD.
Självklart kommer man prata med varandra innan, men det kan mycket väl bli så att vi inte hör någonting om det på det sättet Tidöavtalet verkligen blev ett avtal.

SD är nog nöjda bara M bedriver en restriktiv flyktingpolitik och fortsätter med offensiva satsningar mot kriminalitet.

Vi har en klart borgerlig majoritet i riksdagen och Moderaterna är klart största borgerliga parti.
Citera
2026-09-14, 11:44
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Centern vill nog med det här valresultatet helst ha sin ”mittenregering” med S, C, MP, KD, L. Jag vet inte vad L sagt om det men KD verkar ju villigt att hoppa på det tåget.

Både Busch och Mohamson har definitivt och kraftigt avfärdat det alternativet. Det gjorde de i SVT-studion i natt. Återigen... det s.k. mittenalternativet finns inte. Såvida man inte tror på rosa enhörningar som dansar hambo på fluffiga moln till tonerna av Bethoven.
Citera
2026-09-14, 11:45
Medlem
DjPuttes avatar
Tror att V kommer släppa kraven och på C ledaren slirar redan betänkligt på sina uttal, gissar att så fort Onsdagen har gått förbi så lär processen starta på allvar oavsett vem det är 90% ligger på att det är S som får uppdraget...
Citera
2026-09-14, 11:46
Medlem
knarkhitlers avatar
Släng till Centern en köttbit genom att sänka åldern för byxmyndighet till 12 och hormonterapi redan i lekis så släpper de igenom vad som helst.

Trist för Dumpen som blir arbetslösa.
Citera
2026-09-14, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Tror bollen är i första hand på röda sida när talmannen lämnar ut sonderingsuppdrag då de på pappret är störst.
Blir nog Magda som får första försöket. Och jag gissar (halvblint) att det misslyckas. Kampviljan hos partierna är för stora än.

Citat:
Lyckas S få V att släppa sina krav om regeringsplats eller C att backa i sin hållning så har vi en röd mittenregering inom kort baserat på S/MP. Det är mer värt för V att det blir så än att få en mitten-höger regering det är väll inte orimligt att det blir nån typ av kompromiss.
Jag gissar att C kommer med samma policy som tidigare. Dvs dom kan avtala med S+MP (+KD). Men V får inte sitta med.

Och då slår V bakut. Och det är S problem. 2018 hade dom en rutinerad fackpamp som ledare som visste precis hur man hanterar krånglande motparter. Tvivlar på att S nu har ens 50% av den förmågan. Det kommer inte gå lika bra den här gången.

Citat:
Misslyckas Maggan i första rundan (vilket jag hoppas) så ligger bollen hos M.
Då tror jag vi kan få återse gamla aliansen omdöpt till bättre namn om M/KD lyckas övertyga SD att ge passivt stöd mot att M och KD forstätter driva SD:s frågor (som de redan plockat upp på internt)
Samma krav här från C. SD får inte vara inblandat. Och det kommer gå SD's ära för när. Så då slår dom bakut.

S+SD+V+MP skulle kunna bilda Regering. Dom har majoritet och driver alla olika grader av samhällsförstörande Nordkorea-politik. Så rent politiskt finns en väg fram här.
Men som tur är har dom så mycket motsättningar så det händer inte. (Hoppas jag slipper vara med om det. Då rekommenderar jag barnen att lämna landet och bli invandrare någonstans).
Citera
2026-09-14, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jasså? Du beskriver Göran Persson.
Men du har rätt i att M/S aldrig kan bilda regering. Men det beror på att det är två partier med krav på att få statsministerposten.

Ja, det stämmer ju. Det finns absolut likheter i deras personligheter. Inte så konstigt med tanke på deras historia tillsammans.
Citera
2026-09-14, 11:54
Medlem
Citat:
Jag tror inte Moderaterna skulle ha några större problem att göra en budget som tilltalar C,L,KD,SD.
Självklart kommer man prata med varandra innan, men det kan mycket väl bli så att vi inte hör någonting om det på det sättet Tidöavtalet verkligen blev ett avtal.
Kan nog vara så att M skulle kunna det. Men C lär inte släppa fram UK utan avtal.

Innan C går med på det du skriver så ska man nog ha försökt och misslyckats fram till i April nästa år.

Citat:
SD är nog nöjda bara M bedriver en restriktiv flyktingpolitik och fortsätter med offensiva satsningar mot kriminalitet.
Tvärtom det SD vill förhindra.
Går SD med på det så eliminerar dom sig själva. Riksdagsgruppen kommer lyncha SD-ledningen om dom gör det.
SD finns för att väljarna upplever det som problem. Den dagen väljarna ser andra problem så åker SD ut ur Riksdagen.

Citat:
Vi har en klart borgerlig majoritet i riksdagen och Moderaterna är klart största borgerliga parti.
Vänstergänget V+SD+S+Mp har haft majoritet i alla val utom när Carl Bildt bildade regering på 90-talet och 2006 när Reinfeldt gjorde det.
Citera
2026-09-14, 11:57
Medlem
Citat:
Tror du läste lite fel om karensdagen.

https://www.centerpartiet.se/nyheter/arkiv-2026/2026-08-14-centerpartiet-sager-nej-till-okade-kostnader-for-foretagen-med-slopat-karensavdrag
Det är en enhörning att ta bort karensdagen utan att det drabbar företagen. I själva verket gick C med på att slänga företagen under bussen och slopa karensdagen. Så uppfattar företagen det:

Citat:
SLUTREPLIK. För ett par dagar sedan ställde vi en fråga till Centerpartiet. Var finns partiets röda linjer när deras tänkta samarbetspartier vill slopa karensavdraget och korta arbetstiden?

Dagen efter gav Elisabeth Thand Ringqvist och Martin Ådahl två svar. Till oss skrev de att de inte kommer gå med på den politik som samtliga andra oppositionspartier driver. Men några timmar senare sa de till medierna att de visst kan gå med på slopat karensavdrag, om kostnaden inte drabbar företagen. Hur det ens är möjligt framgick inte.

Frågan om kortare arbetstid besvarar de två C-topparna med en enda mening. Frågan ska ”förhandlas mellan parterna”. Men att fack och arbetsgivare förhandlar är inget nytt. Skillnaden här är att förhandlingarna kommer ske under hot om lagstiftning.

Vår poäng kvarstår. Det finns förslag om att skicka en nota i mångmiljardklassen till landets företagare och Centerpartiet kan inte ge besked om huruvida de kan acceptera det eller inte.

Vi är varken politiker eller professionella debattörer. Vi är företagare. Alla företagare, oavsett bransch, behöver förstå vilka förutsättningar som gäller. Företagare måste kunna planera, måste kunna veta om de kan anställa fler eller om de kommer tvingas till uppsägningar. Efter de två centersvaren svävar vi fortfarande i ovisshet.
https://www.expressen.se/debatt/debatt-vi-krogare-vet--fortfarande-inte-var-c-star/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in