Citat:
Ursprungligen postat av
frdk
Tror bollen är i första hand på röda sida när talmannen lämnar ut sonderingsuppdrag då de på pappret är störst.
Blir nog Magda som får första försöket. Och jag gissar (halvblint) att det misslyckas. Kampviljan hos partierna är för stora än.
Citat:
Ursprungligen postat av
frdk
Lyckas S få V att släppa sina krav om regeringsplats eller C att backa i sin hållning så har vi en röd mittenregering inom kort baserat på S/MP. Det är mer värt för V att det blir så än att få en mitten-höger regering det är väll inte orimligt att det blir nån typ av kompromiss.
Jag gissar att C kommer med samma policy som tidigare. Dvs dom kan avtala med S+MP (+KD). Men V får inte sitta med.
Och då slår V bakut. Och det är S problem. 2018 hade dom en rutinerad fackpamp som ledare som visste precis hur man hanterar krånglande motparter. Tvivlar på att S nu har ens 50% av den förmågan. Det kommer inte gå lika bra den här gången.
Citat:
Ursprungligen postat av
frdk
Misslyckas Maggan i första rundan (vilket jag hoppas) så ligger bollen hos M.
Då tror jag vi kan få återse gamla aliansen omdöpt till bättre namn om M/KD lyckas övertyga SD att ge passivt stöd mot att M och KD forstätter driva SD:s frågor (som de redan plockat upp på internt)
Samma krav här från C. SD får inte vara inblandat. Och det kommer gå SD's ära för när. Så då slår dom bakut.
S+SD+V+MP skulle kunna bilda Regering. Dom har majoritet och driver alla olika grader av samhällsförstörande Nordkorea-politik. Så rent politiskt finns en väg fram här.
Men som tur är har dom så mycket motsättningar så det händer inte. (Hoppas jag slipper vara med om det. Då rekommenderar jag barnen att lämna landet och bli invandrare någonstans).