2026-09-29, 18:32
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Har vänsterpartiet någon hjärtefråga som S kan använda som morot? Jag känner inte till någon alls men någon som vet mer om deras politik kanske vet.

Förbud mot vinster i välfärden. Men lycka till att få nyliberala Centern att rösta fram det.
Citera
2026-09-29, 18:33
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men alla SD-förslag i "Tidö 2" måste då stödjas av C när lagar röstas om i riksdagen. Tror det är kört att C skall rösta för återvandring och minskad arbetskraftsinvandring.
Nja, men har verkligen C sagt att de inte ens kommer att tala med SD? Om SD viker sig om regeringsplatser så får C acceptera att samarbeta om Tidö 2, där SD dominerar som näst största parti och att de gav bort regeringsposter. Och hur Höger får ihop Tidö 2 vet ingen men det är helt magiskt för det gick att få fram Tidö 1 och inte ett enda Högerparti har klagat på 4 år om Tidö 1.
Citera
2026-09-29, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Bilda regering kanske?

Hahaha ! Både du och jag vet att det aldrig kommer gå .
Citera
2026-09-29, 18:35
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Nej, C:s ståndpunkt är att inte stödja en regering som ens är beroende av SD och den regeringen skulle kräva stöd av SD för att få genom budgeten. Så jo, C kommer rösta rött till en sådan Kristersson-regering.

SD kommer dessutom inte stå utanför regeringen såvida de inte får extremt bra betalt i sakpolitik, inte bara i budgeten utan även inom annat t.ex. migrationsfrågor som C aldrig kommer svälja.

C:s SD-hat är det fundament som hela partiet vilar på sen Lööfs tid och de kommer inte ändra sig om det. Står C inför hotet om extra val i ett läge där deras opinionssiffror sjunkit och de tvingas välja mellan en röd regering med V-ministrar och vänsterpolitik och en blå regering som är beroende av SD så kommer de välja vänsterregeringen.
Så har inte jag tolkat det och det är naturligtvis en ohållbar inställning och i så fall är det pyttelilla C som framkallar ett nyval och gissa hur det går för dem i det valet.

Så någon kommer att backa om sin principfråga. Och det är ju bara bra. Det är när man inte backar som man skämmer ut sig.
Citera
2026-09-29, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
V kan skämmas för att de röstade för en talman som kommer från ett parti som medvetet manövrerat in Sverige i den här situationen. C kan skämmas för att de inte motiverar i sak varför de inte kan samarbeta med V och SD, speciellt eftersom det mer är fråga om de skadliga effekterna av den politiska höger/vänster-pendeln än om partiernas politik. Men de som ska skämmas allra mest är Moderaterna, som i direkt motsats till svensk parlamentarisk demokrati avtvingat KD och L ett löfte om att INTE SAMARBETA. Att de gått och lovat nåt så idiotiskt för KD och L skämmas för, i sin tur. S ska skämmas för sin principiella röda linje mot SD.

V väljer talman för att vinna sin egen politik vilket inte är något att skämmas för. S behandlar V som dörrmatta och halkade visst på denna.
Citera
2026-09-29, 18:36
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.D.-182
Förbud mot vinster i välfärden. Men lycka till att få nyliberala Centern att rösta fram det.

Är inte det i linje vad S också tycker är ok? Hade jag varit Magdalena Andersson hade jag gått med på det direkt. Jag skulle gissa på att det inte är en hjärtfråga för C så de får vika sig.

Trots detta, eftersom det knappt varit några förhandlingar alls så tycker jag min sionistteori blir mer och mer trolig. Den teorin är S har inte så enormt emot V och de är ideologiskt inte så långt ifrån varandra. Det är sionister som har mycket makt i Sverige som förjudit S att ens ta i V.
Citera
2026-09-29, 18:38
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
V väljer talman för att vinna sin egen politik vilket inte är något att skämmas för. S behandlar V som dörrmatta och halkade visst på denna.
Visst är det V som gjort rätt, för sina väljare. Om inte S kan ta det så gör S fel. V vill inte gå i S koppel och om inte det är tydligt redan nu så kommer S att tvingas sparka Maggan, som Löfven sparkades/avgick. En ledare måste kunna avläsa andra partiers önskningar för att komma framåt själv.
Citera
2026-09-29, 18:41
Medlem
Lite roligt är det ändå att Ulf Kristersson med rätt stor sannolikhet hade vunnit en Statsministeromröstning med en (M)+(L)+(KD)+(SD) regering.

Det är en vänsterpartist borta just nu och det är svårt att få 175 ledamöter på plats. Dessutom skall alla på vänstersidan trycka på rätt knapp. Det är inte självklart alls att det skulle gå...

Dessutom skulle det nog gå bra att regera. Ingen chans att oppositionen organiserar sig tillräckligt fär att kunna lägga gemensama motförslag...

Vore rätt lustigt om U.K. konstaterar att han misslyckats med att samla stöd men sedan vinner i vilket fall i Statsministeromröstningen
Citera
2026-09-29, 18:46
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Lite roligt är det ändå att Ulf Kristersson med rätt stor sannolikhet hade vunnit en Statsministeromröstning med en (M)+(L)+(KD)+(SD) regering.

Det är en vänsterpartist borta just nu och det är svårt att få 175 ledamöter på plats. Dessutom skall alla på vänstersidan trycka på rätt knapp. Det är inte självklart alls att det skulle gå...

Dessutom skulle det nog gå bra att regera. Ingen chans att oppositionen organiserar sig tillräckligt fär att kunna lägga gemensama motförslag...

Vore rätt lustigt om U.K. konstaterar att han misslyckats med att samla stöd men sedan vinner i vilket fall i Statsministeromröstningen

Jag håller med dig, samtidigt så hade ju det endast krävts att S+C+MP+V lyckas organisera ett misstroendevotum för att fälla U.K.s regering. Därför tror jag att Tidö hellre väntar på att C hoppar över eller att det blir extraval.
Citera
2026-09-29, 18:46
Medlem
TELAVIV91s avatar
Kan bara se lösningen s, mp, lib, kd och c. Mot det talar inte socialdemokratin i allmänhet utan den usla partiledningen i partiet, som ingen ifrån lib och kd rimligen kan vilja samarbeta med.
Annars nyval med förmodligen rätt nya mandatsiffror att utgå ifrån.
M säger att det krävs typ krig för att gå ihop med s i regering. Nu är vi ju kanske rätt nära riktigt krig så det kanske löser sig den vägen istället, s, c och m då.
Citera
2026-09-29, 18:52
Medlem
Undrar vad Ebba Busch menar med att hon kan få till en blå regering. C vill ju inte stödja en regering med SD i. Kan hon ha varit i samtal med MP som tyder på att de är positiva att stödja en Tidö-regering i utbyte mot sakpolitiska eftergifter?

Eller svamlar hon bara som hon brukar göra?
Citera
2026-09-29, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Fast då får dom ju sovjet-politik. Så hur tänkte du där egentligen?

M+KD+SD var ju väldigt tydliga med att Sovjet-politiken med hyresreglering absolut måste vara kvar.

Sedan har M+KD+SD infört mer Sovjet-politik med tvång för BRF att tillåta uthyrning i andra hand.

Har du verkligen missat detta?

Allt är inte fastighetsmarknad.

S Mp V går till val på höjda skatter och höjda bidrag.. som vanlig, sovjet-politik vi minns.
Det är detta block C tillhör men helst med V lite vid sidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in