Citat:
Ursprungligen postat av
PublicenemyNo2
Sjöberg och Holm var aldrig samtida då dom tävlade. Patrik Sjöberg slog världsrekord på Stockholms stadion 1987, 2,42. Då var Holm bara 11 år. Så dom tävlade aldrig samtidigt.
Jag bara skrev här, fast det inte var åt mig du skrev.
Nej, de var inte samtida som aktiva på det sättet. Men de pratade en hel del om varandras karriärer efteråt. Holm tyckte väl bland annat att det var en större bedrift att hoppa väldigt högt många gånger än att få till ett fåtal riktigt höga hopp. Ungefär så.
Jag har för mig att det var i samband med Mästarnas mästare som det började pratas mer om deras relation, och sedan fortsatte det en hel del via media.
Letade fram lite citat.
Efter OS-guldet 2004: ”Nu har jag gjort det som Sjöberg aldrig gjorde, nu kan de säga vad de vill.
Efter sitt nionde SM-guld 2006: ”Både Patrik och Stickan Pettersson har åtta guld. Skönt att vara förbi dem.”
2007 om Sjöberg: ”Jag är så himla trött på honom. Folk tror att han alltid hoppade högt.”
2008, efter att Holm gått över 2,30 för 119:e gången, hade han en t-shirt med texten: ”119 Holm är fler än 118 Sjöberg”
I ett senare Twitterbråk skrev Holm om Sjöberg: ”Somliga köper Lego för pengarna, andra köper kokain... människor har olika intressen i livet…”
Sjöberg gav förstås tillbaka lika hårt. Exempelvis sa han om Holms jämförelser: ”2,42 är bättre än 2,36. Det hörs ju på namnet: h ö j d-hopp.”
I mästare mästare sa han till Holm att det inte heter "Jämnhopp" utan höjdhopp.
+ mycket mer. Patrik har haft synpunkter på att Holm pressat sonen Melwin i sitt tränande också vilket inte Holm gillade alls.