2026-09-29, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vill gärna nämna Ukraina som mitt under pågående invasion legaliserade cannabis för medicinskt bruk.
"Reformen syftar till att hjälpa patienter med bland annat svår smärta, cancer, neurologiska sjukdomar samt krigsveteraner som lider av posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) till följd av Rysslands invasion".
Jepp, jag har inte tagit med medicinskt bruk ovan. Är nog några länder till som ska med om man ska titta på det.

För mig är det en relativt ointressant fråga, eller inte beroende på hur man ser det. Jag tycker att det är en fullständig självklarhet att om en substans har medicinska fördelar så ska sjukvården få använda den utan att lagen ska lägga sig i på något sätt alls.

I min värld så är det en helt separat fråga med ett fullständigt självklart svar. Oavsett hur man ställer sig till rekreationellt bruk så kan jag överhuvudtaget inte förstå de som inte tycker att medicinsk användning alltid ska vara laglig. Vi har ju exempelvis morfin i sjukvården i Sverige som är en mycket effektiv smärtlindrare.
Citera
2026-09-29, 16:40
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_

Jag vet att Thailand hade det legalt i två år innan dom backade och stängde ner igen.

Thailand avkrimnaliserade och har sedan i två år försökt få igenom lagstiftningen.

Nu är enbart medicinskt bruk tillåtet men det är inga större problem att få ett "medical cannabis card", även som turist.
Citera
2026-09-29, 21:10
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Thailand avkrimnaliserade och har sedan i två år försökt få igenom lagstiftningen.

Nu är enbart medicinskt bruk tillåtet men det är inga större problem att få ett "medical cannabis card", även som turist.
Dom har "läkare" på plats i butiken som skriver ett åt dig.
Citera
Igår, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Du förstår inte, man ska inte ens vilja testa eller börja med droger. På så vis kommer du inte drabbas av något problematiskt bruk.

Du får det att låta som att det är en enkel match om man hamnar i ett problematiskt bruk. Men nej, du lägger ansvaret på andra runtomkring. Bara för att du tror att du själv ska vilja stoppa ditt bruk och lägga in dig på en fancy rehabklink, så är det inte alls säkert att du vill det då.

Du får det att låta som att det bara handlar om.dig, att du är fri att bestämma och att missbruk ska vara ett individuellt val. Men det är inte det. Du drar ner alla runt omkring och din familj lider.

Jag tror säkert väldigt många ser profit här, att producera och sälja knark samt starta dyra rehabkliniker. Sorry, men jag vill hellre att de pengarna går till psykiatrin i Sverige, alla gånger.

Trollar du nu?
Citera
Igår, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Okej. Så bra. Bara korkade kriminella som sysslar med åldringsbedrägerier och utpressning mot företag.

Och att ägna sig åt sådant kriminellt om droger legaliseras, det finns inte på kartan hos Jordgubben och hans kompisar. De kommer bara helt enkelt att lägga ner sin verksamhet och ta ett jobb på närmsta ålderdomshem.

De gör ju redan det. Att ta kontroll över de klassade substanserna och legalisera dessa skulla man gjort redan på 60-talet. Då hade vi idag aldrig ens kunnat tänka oss en värld med den internationella maffian vi ser idag
Citera
Igår, 07:15
Medlem
Citat:
Du förstår inte, man ska inte ens vilja testa eller börja med droger. På så vis kommer du inte drabbas av något problematiskt bruk.

Du får det att låta som att det är en enkel match om man hamnar i ett problematiskt bruk. Men nej, du lägger ansvaret på andra runtomkring. Bara för att du tror att du själv ska vilja stoppa ditt bruk och lägga in dig på en fancy rehabklink, så är det inte alls säkert att du vill det då.

Du får det att låta som att det bara handlar om.dig, att du är fri att bestämma och att missbruk ska vara ett individuellt val. Men det är inte det. Du drar ner alla runt omkring och din familj lider.

Jag tror säkert väldigt många ser profit här, att producera och sälja knark samt starta dyra rehabkliniker. Sorry, men jag vill hellre att de pengarna går till psykiatrin i Sverige, alla gånger.
Vilken tur då att ca 4% av alla cananbisbrukare får ett problematiakt bruk.
Om man kan punktmarkera skatten på försäljning av cannabis till beroendevården så blir den självgående och du behöver inte oroa dig för att dina skattepengar går till dessa dumma knarkare.
Citera
Igår, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC

Så har även jag fattat det. Har aldrig gått in på någon av dessa butiker men det skall alltså
sitta någon kvacksalvare där inne som kan skriva recept för Felix Farangs svåra smärtor ?
Citera
Igår, 11:33
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Så du kommer börja med cannabis om det blir lagligt genom staten?

Tveksam på det, men man skall aldrig säga aldrig.

Sist jag rökte var på en Dag Vag spelning på Kårhuset i Stockholm
Citera
Igår, 11:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Tveksam på det, men man skall aldrig säga aldrig.

Sist jag rökte var på en Dag Vag spelning på Kårhuset i Stockholm
Så där fallerar ju ditt argument, och du är ändå en som rökar.
Det blir ingen explosion av folk som kommer börja röka.
Citera
Igår, 12:02
Medlem
klybans avatar
Citat:

Cannabis lyfter lätt sina egna kostnader, och kan säkert betala en hel del även för alla skador som alkohol skapar

Och sen de problematiska konsumenterna på cannabis har en låg procent, på ca4%.

Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
De gör ju redan det. Att ta kontroll över de klassade substanserna och legalisera dessa skulla man gjort redan på 60-talet. Då hade vi idag aldrig ens kunnat tänka oss en värld med den internationella maffian vi ser idag
Det stora problemet för vissa, det är att de inbillar sig lagen gör cannabis icke tillgänglig.
Och sen när det komiska är att legaliserat och reglerat, så blir det mycket mindre tillgänglig än idag.(Dessa fånar brukar också säga kolla där, de legaliserade, och fattar inte det tar lång tid att stoppa tillbaka detta igen, 1-2 decennier säkert.)
Sen ett efterföljande argument är då att om det inte blir alla, ska vi inte göra som det som blir i en reglering och hindrar vissa köpa.
Och så lite betyder minderåriga för dessa.
Citat:
Så har även jag fattat det. Har aldrig gått in på någon av dessa butiker men det skall alltså
sitta någon kvacksalvare där inne som kan skriva recept för Felix Farangs svåra smärtor ?
Varför inbillar du dig att det är kvacksalvare för?
Undrar då medicinsk cannabis är en extremt bra på ta symtomer.

Och sen tar inte cannabis alla smärta, vet det är nån den inte rår på.
Det enda du berättade där för oss alla, det är att du vet ingenting om medicinsk cannabis och den effekt cannabis har på en hel del saker som kan hända dig.

Och det mest patetiska som brukar följa här, det är att cannabis botar allt, men ledsen, cannabis botar inget.
Dock är den sjukligt bra på rå på många symtomer.

Kolla Dr. Todd´s list om du faktiskt är intresserad.

Och varför är de så effektiv, jo, det är för vårt anandamiode-system som sköter mycket av vår hälsa och att vårt eget system inte räcker till och tex vid svår smärta.
Och detta systemet är då det system som vi fått av sjöpungen och är receptorer som tar emot eget cannabis och odlat cannabis.

Och tänk när staten kan använda detta, och så många som kommer få bättre livskvalitet i svåra sjukdomar och mot döden.
Citera
Igår, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Varför inbillar du dig att det är kvacksalvare för?
Undrar då medicinsk cannabis är en extremt bra på ta symtomer.

Du går läkarlinjen på Chulalongkorn , får legg och som karriärval väljer du att sitta i en hytt
på Sukhumvit och förskriva recreational drugs till turister.

Citera
Igår, 12:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du går läkarlinjen på Chulalongkorn , får legg och som karriärval väljer du att sitta i en hytt
på Sukhumvit och förskriva recreational drugs till turister.

Eller så kan du ta samma utbildning och sälja vanliga läkemedel i en hytt med
Och det är fel då också?

Och två, rekreation är inte medicinskt, och Thailand gillar mutor.
Inget av detta skulle ske i Sverige, eller sure, nån enstaka, men oftast inte.
Och tre, vad är det som säger att turisten inte har medicinska problem?

Men det är lugnt, förstår du försökte göra dig lustig.
Men när man bryter ned det så är en sak helt uppenbar, Thailand är inte Sverige, och kvacksalvare skulle aldrig skriva ut recept
DU bara skriver detta skräpet för du insåg du skrev skräp innan.

Och du kan inte smita ifrån att om/när staten inför medicinsk cannabis mer än de som nu finns.
Så kommer de skrivas ut med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in