2026-09-26, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Varför ägnar sig då många åt utpressning? Jag länkade tidigare att tjugo procent av företagare har drabbats. Av vilken anledning sysslar kriminella med sånt för, när knark är så mycket bättre?

För att kriminella sysslar med många olika saker samtidigt? Problemet med de som kör med utpressning är att de ofta åker fast och får långa fängelsestraff, och då tjänar de mindre än vad de skulle gjort på droger. Medans det finns folk som tjänat miljarder på droger och aldrig åkt fast. Det finns ingen som helst bransch som är lika lukrativ och riskfri som att sälja droger.
Citera
2026-09-26, 17:19
Moderator
Diagorass avatar
Valet 2026 --> Narkotikapolitik
/Moderator
Citera
2026-09-26, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
För att kriminella sysslar med många olika saker samtidigt? Problemet med de som kör med utpressning är att de ofta åker fast och får långa fängelsestraff, och då tjänar de mindre än vad de skulle gjort på droger. Medans det finns folk som tjänat miljarder på droger och aldrig åkt fast. Det finns ingen som helst bransch som är lika lukrativ och riskfri som att sälja droger.
Okej. Så bra. Bara korkade kriminella som sysslar med åldringsbedrägerier och utpressning mot företag.

Och att ägna sig åt sådant kriminellt om droger legaliseras, det finns inte på kartan hos Jordgubben och hans kompisar. De kommer bara helt enkelt att lägga ner sin verksamhet och ta ett jobb på närmsta ålderdomshem.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-09-26 kl. 17:24.
Citera
2026-09-26, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Allt knark går att producera här i Sverige. Möjligtvis får man importera eventuella kokablad ifrån bönder i Peru.

Jag inser att du har någon sjuk besatthet av detta, men faktum är att förbudet skapar mer problem än substanserna någonsin kan göra. Det kommer att förekomma, så mycket bättre att det kommer fram i ljuset, att det kan beskattas och kontrolleras. Och framförallt, om man börjar utveckla ett problematiskt bruk så kan man få hjälp utan svårigheter, idag kan du inte det

Du förstår inte, man ska inte ens vilja testa eller börja med droger. På så vis kommer du inte drabbas av något problematiskt bruk.

Du får det att låta som att det är en enkel match om man hamnar i ett problematiskt bruk. Men nej, du lägger ansvaret på andra runtomkring. Bara för att du tror att du själv ska vilja stoppa ditt bruk och lägga in dig på en fancy rehabklink, så är det inte alls säkert att du vill det då.

Du får det att låta som att det bara handlar om.dig, att du är fri att bestämma och att missbruk ska vara ett individuellt val. Men det är inte det. Du drar ner alla runt omkring och din familj lider.

Jag tror säkert väldigt många ser profit här, att producera och sälja knark samt starta dyra rehabkliniker. Sorry, men jag vill hellre att de pengarna går till psykiatrin i Sverige, alla gånger.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-09-26 kl. 17:33.
Citera
2026-09-26, 17:26
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
London 1890?

Du har kanske missat att droger är gamla. Det är bara anti-drog-lagstiftning som är ett nytt påfund.

Apropå knarkaransikten och 1890 kan jag ju passa på att nämna drottning Victoria av Storbritannien, långlivad monark och känd konsument av opium och cannabis.

1890??, ok lol

Det är inget nytt att lagstifta mot droger, fanns redan i de gamla civilisationerna.
Citera
2026-09-26, 17:46
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
1890??, ok lol

Det är inget nytt att lagstifta mot droger, fanns redan i de gamla civilisationerna.

Inte i det gamla liberala Storbritannien. Även känd som en av världshistoriens mest framgångsrika civilisationer Det fanns överhuvudtaget rätt lite på 1800-talet, men de flesta länder på den tiden hade förstås inte tillgång till något stort utbud av droger. Men Storbritannien hade det, och var utmärkt nöjda med att låta marknaden sköta det på egen hand.
Citera
2026-09-26, 18:04
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Förvirrat värre.
Vad förvirrar dig?
Citera
2026-09-26, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Vad förvirrar dig?
Det var inlägget jag svarade på som var otroligt förvirrat och okunnigt.

Om du klickar på pilen i det citerade så kan du följa det bakåt.
Citera
2026-09-26, 18:11
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag tar rygg på dig här.

Argumentet att dom bara skulle göra annat är rätt dåligt. Det finns nämligen ingen annan efterfrågan på kriminalitet. Penningrån är för svårt då typ ingen har kontanter längre, bedrägeri kräver en ett visst mått av intelligens och know-how och sno bilar för att slakta är också svårt, och kräver att man har tillgång till fullt utrustade verkstäder.

Det är egentligen bara droger som har den efterfrågan som det har.
Ja det är också en viktig aspekt. "De kommer göra annat olagligt" Jaså vadå?

De flesta andra såna typer av brott har man lyckats stoppa. Kriget mot droger är över för länge sen. Drogerna vann. Sverige skulle kunna lägga hela sin statsbudget på att försöka stoppa droger och medan alla vi i Sverige bor i tält och äter kackerlackor till middag kommer drogerna flöda ändå
Citera
2026-09-26, 18:18
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Du förstår inte, man ska inte ens vilja testa eller börja med droger. På så vis kommer du inte drabbas av något problematiskt bruk.

Du får det att låta som att det är en enkel match om man hamnar i ett problematiskt bruk. Men nej, du lägger ansvaret på andra runtomkring. Bara för att du tror att du själv ska vilja stoppa ditt bruk och lägga in dig på en fancy rehabklink, så är det inte alls säkert att du vill det då.

Du får det att låta som att det bara handlar om.dig, att du är fri att bestämma och att missbruk ska vara ett individuellt val. Men det är inte det. Du drar ner alla runt omkring och din familj lider.

Jag tror säkert väldigt många ser profit här, att producera och sälja knark samt starta dyra rehabkliniker. Sorry, men jag vill hellre att de pengarna går till psykiatrin i Sverige, alla gånger.
Fast det är ju samhällets fel. Folk använder allt möjligt för att fly från verkligheten. Droger är bara ett av dessa. Det ligger i människans natur att vilja fly från verkligheten då och då och många droger är extremt beroendeframkallande och samhället har än idag inte förstått det. Väldigt många börjar sin drogresa där "langaren" är en läkare efter man varit med om någonting.

Kolla hur de gjorde i Portugal. Ville du ha ditt heroin var det enklaste sättet att ta dig till en klinik där du vet att du fick rent heroin. Samtidigt som de på de klinikerna hjälpte folk att bli av med sitt missbruk. Överdoser var plötsligt i stort sett icke-existerande och missbruket sjönk.

Citat:
Det var inlägget jag svarade på som var otroligt förvirrat och okunnigt.

Om du klickar på pilen i det citerade så kan du följa det bakåt.
Vad i inlägget förvirrade dig? Vad var "okunnigt"? Det jag skriver är baserat på hur det ser ut i andra länder som har en annan narkotikapolitik än Sveriges.
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-09-26 kl. 18:25.
Citera
2026-09-26, 18:25
Avstängd
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Är det verkligen så svårt att förstå?

Nej.
Citera
2026-09-26, 18:31
Medlem
In med cannabis och kokain på bolaget. Ut med allt under 8% i affärerna.

Slå undan benen på dom kriminella. Mängder med fina skattepengar som kommer in.
Dessutom kan vi få en till exportindustri.

Helt meningslöst att detta offerlösa brott är kriminaliserat när man kan köpa droger på vilket torg i vilken ort som helst i hela Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in